شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست خبری «رویداد مقام مجنون»

رئیس مجمع شاعران آیینی گفت: بنیاد دعبل از ۲۰۰ «میاندار پیشکسوت» که بیش از ۶۵ سال سن داشته باشند، در سراسر کشور تجلیل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری «رویداد مقام مجنون» با حضور جواد حیدری، رئیس مجمع شاعران آیینی، سعید مقدسیان، معاون منابع انسانی و امور پیرغلامان، هادی جانفدا، شاعر اهل بیت، حسن مجیدیان مدیر روابط عمومی بنیاد دعبل و رضا محمدی، هنرمند و شاعر اهل بیت(ع) در سالن اندیشکده هیئت بنیاد دعبل برگزار شد.

جواد حیدری، رئیس مجمع شاعران آیینی، در این نشست با بیان اینکه نام بنیاد دعبل با خدمت‌گذاری به پیرغلامان گره خورده است، گفت: هیئت‌ ارکان زیادی دارد که مداحی یکی از آنهاست. از آنجا که توجه بنیاد دعبل به تمامی ارکان هیئت است، لذا از سال گذشته نیز بنیاد دعبل از ناظم‌های هیئات، تجلیل کرد و امسال هم از ۲۰۰ نفر از «میانداران پیشکسوت» بالای ۶۵ سال که قبلا در سراسر کشور شناسایی شده‌اند تجلیل خواهد کرد.

وی گفت: تجلیل از میانداران هیئت‌ها در تهران در روز بیستم تیرماه خواهد بود و قرار است از ۱۲ میانداران پیشکسوت تهرانی طی مراسمی که در حسینیه فاطمیون و از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود، تجلیل بعمل آید. به گفته رئیس مجمع شاعران آیینی، تجلیل از میانداران هیئت‌ها در شهرستان نیز، از عید غدیر تا اول محرم برگزار خواهد شد و نمایندگان بنیاد دعبل برای تجلیل از این میانداران، به منازل آنان خواهند رفت.

حیدری همچنین از رونمایی «نشان حبیب» در روز ۲۰ تیرماه خبر داد و افزود: این نشان که یک اثر فاخر هنری محسوب می‌شود به نشانه ارادت میانداران به اهل بیت، به آنان اهداء خواهد شد. وی یکی از تجلیل شدگان را شهید ابوالفضل کاظمی فرمانده گردان میثم و یکی از میانداران پیشکسوت نام برد که چند ماه پیش به دلیل جراحات جنگی به شهادت رسید.

به گفته حیدری، در روز تجلیل از میانداران پیشکسوت، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تعدادی از مسئولین فرهنگی کشور و پیشکسوتان هیئت نیز حضور خواهند داشت. رئیس مجمع شاعران آیینی، از میانداران هیئت‌ها به عنوان گرم‌کنندگان هیئت نام برد که علاوه بر اینکه در نظم هیئت‌ها مشارکت دارند، شعله گریه در هیئت را نیز گرم نگه می‌دارند. وی تأکید کرد: تلاش کردیم با تجلیل از میانداران پیشکسوت، این سنت حسنه را در هیئت‌ها حفظ کنیم.

سعید مقدسیان، معاون منابع انسانی و امور پیرغلامان نیز، مستند سازی از میانداران تجلیل شده را یکی از وظایف بنیاد دعبل عنوان کرد تا سنت میانداری، ثبت و ماندگار شود. وی خبر داد ۵۷۰۰ میاندار بالای ۶۵ سال هیئت‌های سراسر کشور، شناسایی و روند ثبت نام ۲۵۰۰ نفر از آنان نیز در بنیاد دعبل در حال پیگیری است.

رضا محمدی، هنرمند و شاعر اهل بیت که نشان حبیب ، اثراو محسوب می‌شود نیز با بیان اینکه پروسه ایده تا تولید نشان حبیب، طی یک ماه به طول انجامید اظهار داشت: نشان حبیب برگرفته از نام حبیب‌ابن مظاهر است و در تندیسی که طراحی شده، نام امام حسین (ع) و نام حبیب نیز مشاهده می‌شود. به گفته وی، ابعاد این تندیس طلایی ۱۰ در ۱۶ سانتیمتر طراحی شده و جنس آن فلزی است و سنجاق سینه این تندیس نیز طراحی شده و به تجلیل شدگان اهداء خواهد شد.

هادی جانفدا، شاعر اهل بیت نیز در این نشست خبری گفت: متاسفانه هنگامی که بحث هیئت به میان می‌آید برخی‌ها، هیئت‌داری را یک امر دینی می‌دانند در حالی که هیئت‌داری یکی از مشخصه‌های فرهنگ ایرانی است و محبت اهل بیت نیز در فرهنگ ایرانی، سابقه چندهزار ساله دارد. وی اظهار داشت: بنیاد دعبل با تجلیل از میانداران پیشکسوت هیئت‌ها تلاش دارد دیگر ارکان هیئت را به جامعه معرفی و نسل جدید را با این پیرغلامان، آشنا سازند. این درحالی است که ما تاکنون تاریخ شفاهی کاملی از هیئت در دست نداریم و مستند سازی فعالیت این عزیزان می‌تواند روند تاریخ شفاهی این پیرغلامان را تسریع ببخشد.
هادی جانفدا، همچنین خبر داد در مراسم تجلیل از میانداران پیشکسوت تهرانی، احمد علوی یکی از شاعران اهل بیت، اشعاری جدید در وصف میانداران قرائت خواهد کرد. پخش نماهنگی از روند تولید نشان حبیب، نماهنگ دیگری درباره پیرغلامان تقدیرشده در سال گذشته و رونمایی از نشان حبیب از دیگر برنامه‌های بیستم تیرماه است که هادی جانفدا به آن اشاره کرد.

حسن مجیدیان، مدیر روابط عمومی بنیاد دعبل نیز، این نهاد را خدمتگزار پیرغلامان سراسر کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بنیاد دعبل با بحث پیرغلامان پیوند خورده است و شکل گیری این بنیاد نیز با همکاری این عزیزان بوده است و بسیار خرسندیم که پیرغلامان، بنیاد دعبل را خانه خود می‌دانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha