شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
علیرضا تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ایجاد فهم درست و تبیین فلسفه کار خوب و انجام آن برای قرب الهی را بسیار مهم ارزیابی نمود و گفت: تقویت انگیزه درونی و ایجاد حس خدمت برای تجلی کار خوب را می‌توان از بستر الگوسازی‌های درست دنبال نمود؛باید فرزندانمان را با سرگذشت علما، بزرگان دینی و شهدا مأنوس نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، تربیت فرزندان را یکی از محوری‌ترین بخش‌های خانواده موفق دانست و به موانع تربیت فرزندان و عوامل پیشران در تربیت اشاره نمود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به تفاوت‌های تربیت مرسوم و تربیت مطلوب، ایجاد وابستگی فرزند نسبت به والدین را مهم‌ترین پایه تربیت مرسوم توصیف نمود و اظهار داشت: در تربیت مطلوب که به طول زندگی انسان اثربخش است، به‌جای رام کردن و وابسته سازی فرزندان، باید ایشان را آگاهانه و مبتنی بر هدفی استوار هوشمندانه رهاسازی نماییم.

وی ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بر اهمیت رهاسازی هوشمند فرزندان در ۷ سال نخست زندگی تأکید نمود و با بیان این‌که بسیاری از ویژگی‌های خوب را می‌توان در قالب بازی‌های درست به فرزندان انتقال داد، خاطرنشان ساخت: بازی، استقامت انسان‌ها را افزایش می‌دهد؛ کنترل و نظارت‌های بی‌مورد، حبس فرزندان در خانه و نیز واگذاری تربیت کودکان به رسانه و فضای مجازی خروجی‌های تربیتی ناسالمی را رقم خواهد زد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون تقویت قدرت مواجهه با مشکلات را از دیگر آثار بازی‌های کودکانه دانست و با اشاره به این‌که فرزندانمان در دعواها، قهرها و آشتی با همسالانشان تربیت می‌شوند، اظهار داشت: متأسفانه سبک زندگی‌های کنونی و کاهش بازی با همسالان، قدرت حل عبور از مشکلات را از فرزندانمان گرفته است.

وی با بیان این‌که در فرایند بازی اراده فرزندان تقویت می‌شود، خاطرنشان ساخت: کودکانی که با همسالان خوب بازی می‌کنند، از قدرت حل مسئله بالایی برخوردارند؛ هنوز که هنوز است بشر در حوزه تربیت نتوانسته برای نیازهایی چون بازی، جایگزین‌های مناسبی معرفی کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این‌که در خانه‌هایی که چند فرزند دارند، کودکان یاد می‌گیرند تا خودشان کارهایشان را مدیریت نمایند، اظهار داشت: وابستگی فرزندان به والدین آسیب‌های تربیتی فراوانی را به دنبال دارد.

وی امر و نهی‌های بی‌مورد فرزندان را از مؤلفه‌های تربیت مرسوم و تبیین و روشنگری فرزندان را برجسته‌ترین ویژگی تربیت مطلوب توصیف نمود و یادآور شد: در تربیت مطلوب باید فرایندهای حرکت، وظیفه‌شناسی و نقش‌آفرینی اجتماعی را به فرزندان آموزش دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون تفاوت در نوع انگیزه بخشی را از دیگر تمایزات تربیت مرسوم و تربیت مطلوب دانست و با بیان این‌که در تربیت مرسوم انگیزه‌های بیرونی چون هدیه دادن، تنبیه کردن و اخم کردن و …. بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در تربیت مطلوب همواره بر تقویت عامل درونی تأکید شده، سعی می‌شود تا با تبیین درست، فرزندمان خودش به سمت انجام وظایف و کارهای پسندیده حرکت کند.

وی با بیان این‌که نباید فرزندانمان را مزدبگیر تربیت نموده، به تقویت انگیزه‌های درونی ایشان بیشتر توجه داشته باشیم، خاطرنشان ساخت: وقتی انگیزه خدایی باشد، هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع انجام وظایف انسان گردد؛ مردی که باانگیزه الهی روزی حلال کسب می‌کند، هیچ‌گاه به دنبال تشکر اعضای خانواده نخواهد بود. اگر بانویی به خاطر خدا در محیط خانه کار کند، خداوند نظر رحمت به او خواهد افکند و کسی که خدا به او نظر رحمت بیافکند، عذابش نمی‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت انگیزه درونی و الهی در ساخت زندگی آرام تصریح نمود و با تأکید بر این‌که فضای مجازی بچه‌های ما را دوشخصیتی، مادی و دنیایی بار می‌آورد، اظهار داشت: فضای مجازی فرزندان را به سمتی سوق می‌دهد، تا تمام اقداماتشان را در معرض تحسین و تمجید دیگران قرار دهند. فرزندان را نباید وابسته به جایزه، دوربین و تحسین دیگران بار بیاوریم.

وی ایجاد فهم درست نسبت به آثار مطلوب کارهای خوب را از تأکیدات مهم تربیتی و تبیین فلسفه کار خوب و انجام آن برای قرب الهی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: تقویت انگیزه درونی و ایجاد حس خدمت برای تجلی کار خوب را می‌توان از بستر الگوسازی‌های درست دنبال نمود؛ فرزندانمان را باید با سرگذشت علما، بزرگان دینی و شهدا مأنوس نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در بخش پایانی سخنان خود نوع سرزنش، توبیخ و تنبیه را از دیگر تمایزات تربیت مرسوم و تربیت مطلوب برشمرد و اظهار داشت: ‌در تربیت مطلوب خطای فرزندان آغازی برای درس عبرت گرفتن و گشودن فصل جدیدی در زندگی است؛ پدر و مادری که فرزندان خود را برای هر اشتباهی تنبیه و توبیخ می‌کنند، در اصل اراده و اعتمادبه‌نفس کودکشان را نشانه می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha