یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی با موضوع «اسناد بالادستی و دیدگاه‌های تربیتی»

حوزه/ نشست اسناد بالادستی و دیدگاه‌های تربیتی به همت کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست اسناد بالادستی و دیدگاه‌های تربیتی به همت کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این نشست شاهد حضور و ارائه بحث توسط اساتیدی همچون حسن ملکی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد زارعان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد رهنمایی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدصادق‌ موسوی نسب، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی حدادی پیشه و حجت‌الاسلام و المسلمین حجت‌الله عباسی بودیم.

در ابتدای این نشست، آقای حسن مالکی مسئول کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی با اشاره به موضوع برنامه درسی تحولی در اسناد بالادستی، اظهار کرد: برنامه‌های درسی به عنوان طرح تربیت و یادگیری نیازمند الزاماتی هستند.

وی تربیت نوآورانه تربیت در اسناد بالادستی را مدنظر قرار داد و افزود: در برنامه‌های درسی به عنوان حوزه معرفت نقشه تربیت و یادگیری، نظریه‌های متعددی وجود دارد.

مسئول کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی با بیان اینکه تفاوت در نظریه‌ها بدلیل تفاوت در مبناها و ریشه‌ها است، مطرح کرد: در مبنای فلسفه تربیتی اسلامی به دنبال ایجاد یک گفتمان متفاوت هستیم.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر اساس فلسفه تربیتی اسلام است، عنوان کرد: در اندیشه اسلامی تحول در مغزها و قلب‌ها رقم خواهد خورد.

مالکی با بیان اینکه سند تحول بنیادین نیز در همین راستا بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف 13 سال است که این سند عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر به تجارت بشری احترام خواهیم گذاشت اما اولویت با نظریه تربیتی اسلامی است، تصریح کرد: این مبانی باید در نظامات آموزشی ارائه شود.

سخنران این نشست افزود: برنامه‌های درسی به عنوان طرح‌های تربیت و یادگیری باید چند بعدی باشد و به تمام ابعاد شخصیتی افراد توجه کند.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت همه جانبه به معنای ارائه طرح و نظر در برنامه‌های درسی مختلف با دو نگاه کلان و خرد است، یادآور شد: برنامه کلان یک دوره 12ساله است که طی آن باید دانش آموز برای فارغ التحصیلی رشد کرده باشد.

مالکی ادامه داد: در هر یک از برنامه‌های درسی در حالت خرد به صورت جزعی ساحت‌های مختلف ارایه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازماندهی ساحت‌های تعلیم و تربیت در برنامه‌های درسی کلان و خرد انجام می‌شود، بیان کرد: استقرار ساحت‌ها نیازمند ظرافت برنامه ریزی هستند.

سخنران این نشست با بیان اینکه الگوی برنامه درسی فطرت‌گرایی توحیدی در تمام ابعاد می‌تواند در این عرصه موفق باشد، ابراز کرد: سند تحول بنیادین یک سند مبنایی است که بی‌اعتنایی به آن، بی‌اعتنایی به سراط تمدنی است.

وی در پایان تاکید کرد: امروز اجرا نشدن این سند یک کاستی است که باید هرچه سریع‌تر رفع شود.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد زارعان موضوع آینده تربیت اسلامی ایران در گرو تحول در رویکردهای حوزوی را مدنظر قرارداد و افزود: دوره آموزشی و نظام آموزشی باید موجب رشد دانش آموزان باشد.

وی با اشاره به اینکه ارزشمندترین اصل، انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: اگر سند تحول به خوبی اجرایی شود شاهد شکوفایی میوه‌های انقلاب اسلامی خواهیم بود.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد رهنمایی در حوزه چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از رؤیا تا واقعیت، اظهار کرد: برای تحقق و اجرایی شدن این سند باید افرادی که دغدغه تربیت اسلامی دارند وارد میدان شوند.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی حدادی پیشه با اشاره به تحول در آموزش و پرورش از اسناد بالادستی تا مدارس تحول‌خواه، مطرح کرد: متاسفانه الگوی مدیریت برای آموزش و پرورش نداریم.

وی با بیان اینکه اگرچه در مواردی مدارس غیرانتفاعی موفق هستند ولی مردمی نیستند، عنوان کرد: مدارس تحول‌خواه ظرفیتی هستند تا چشم انداز اسناد بالادستی محقق شود.

استاد این نشست ادامه داد: در فضای تحول آفرین نظام آموزش باید در حوزه نگاه و عمل ورود کنیم و تا زمانی‌که مدارس عزم تحول را نداشته باشند نمی‌توانیم شاهد تحقق این تحول باشیم.

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین حجت الله عباسی از تربیت معلم تراز و گام‌های پیش روی تربیت اسلامی با محوریت اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یاد کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند بستری برای پیاده سازی اندیشه‌های اسلامی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha