شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر ملکی

حوزه/ تحول در مغزها و افکار و اندیشه ها بسیار مهم و لایه مرکزی تحول است و سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش نیز به این منظور تصویب شد که متاسفانه تا امروز نیز عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حسن ملکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در نشست تخصصی«اسناد بالادستی و دیدگاه‌های تربیتی» که به همت کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سالن اندیشه این موسسه در قم برگزار شد در ارائه خود با موضوع «برنامه درسی تحولی در اسناد بالادستی» در سخنانی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس فلسفه تربیت اسلامی شکل گرفته است و با همه نواقصی که مطرح می کنند اگر این سند بالادستی در طول سالیان گذشته به صورت ساختاری اجرایی می شد سیمای تعلیم و تربیت ما سیمای دیگری بود، در طول این 12سالی که از تصویب این سند می گذرد باید گفت این سند با مظلومیت خاصی روبرو بوده است چرا که این سند قرار بود موجب تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور باشد.

وی افزود: ما که حرف از تحول می زنیم باید ببینیم از چه نوع تحولی سخن می گوییم؟ تحول در چه چیزهایی؟ امام راحل(ره) که بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند به نوعی طراح تحول در نظام این کشور بودند و ایشان در جلد دهم صحیفه نور به صراحت از تحول سخن می گویند و تاکید دارند که" اگر می خواهید مملکت برای خودتان باشد و این تحولات را انجام دهید و فرهنگ استقلالی به جای فرهنگ استعماری باشد و همه چیز متحول شد باید مغزهای استعماری برگرد به مغزهای مستقل و تا این نشود ما نمی توانیم به پیروزی نهایی برسیم".

دکتر ملکی خاطرنشان ساخت: طبق فرمایش امام راحل(ره) تحول در مغزها و افکار و اندیشه ها بسیار مهم و لایه مرکزی تحول است و سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش نیز به این منظور تصویب شد که متاسفانه تا امروز نیز عملیاتی نشده است.

این استاد دانشگاه به لزوم استفاده از مفاهیم قرآنی در برنامه ریزی های درسی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از چیزهایی که ضرورت دارد در برنامه ریزی ها به آن توجه شود مقوله" حیات طیبه" است، خب بحث های زیادی در این رابطه صورت گرفته است که در کجای برنامه درسی قرار گیرد، و متاسفانه برخی افراد هنوز افکار سکولاریستی دارند و نمی گذارند چنین مفاهیمی در برنامه ها جا بگیرد و حال آنکه حیات طیبه مگر غیر از حیات معنوی و دینی است؟

وی افزود: یکی دیگر از مفاهیم قرآنی که لازم است در برنامه ها قرار داده شود مقوله"رشد" است، واژه رشید یک واژه قرآنی است و انسان رشید کسی است که در همه ابعاد رشد کرده است، برنامه درسی در ایران باید رشید پرور و همه جانبه باشد، انسان می تواند هم به اعلی علیین صعود کند و هم به اسفل السافلین سقوط کند و هر دوی اینها البته به اختیار خود اوست لذا در برنامه ریزی های درسی باید به گونه ای باشد که به اختیار و انتخاب انسان جهت دهد، چرا که هدایت معنایش همین جهت دادن به اختیار و انتخاب انسان است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی با بیان اینکه انسان تک بعدی خطرناک و مخرب است به دیگر ویژگی های برنامه درسی مطلوب اشاره کرد و گفت: همه جانبه نگری در برنامه ریزی درسی بسیار مهم است چرا که می توان گفت انسان موجودی چند بعدی و چند ضلعی است لذا نظام تعلیم و تربیت باید همه ابعاد وجودی انسان را رشد دهد، اگر فردی تک بعدی باشد یعنی مثلا فقط از حیث علمی یا تنها از حیث معنوی بالا رفته باشد این تک بعدی بودن اون خطرناک است بلکه همه ابعاد وجودی شخص باید همزمان رشد کند.

دکتر ملکی در قسمت دیگری از سخنان خود به ترسیم الگوی برنامه ریزی موفق پرداخت و گفت: اگر بخواهیم همه این مختصاتی که بر محور سند بنیادین آموزش و پرورش می چرخد را اجرایی کنیم نیاز به یک الگو داریم که به نظر ما الگوی فطرت و توحید بسیار مهم است، سند تحول بنیادین سند معتبر مبنایی ماست و بی اعتنایی به آن یعنی بی اعتنایی به صراط توانمندی ها.

وی در پایان سخنان خود به برخی دلایل اجرایی نشدن سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: اگر ما بخواهیم در این صراط مستقیم توانمندی حرکت کنیم نیاز است که برپایه اسناد حرکت کنیم و یکی از این اسناد مهم و تاثیرگذار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در طی این سالها به علت های گوناگون از جمله نداشتن باور عمیق به این سند هنوز اجرایی نشده است که امیدواریم در این دولت ارزش مدار اجرایی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha