دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زن مسلمان

حوزه / معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی گفت: جشنواره فیلم «حوا» تلاش دارد به واسطه سینما الگویی درست از خانواده ایرانی - اسلامی و زن مسلمان ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری جشنواره فیلم «حوا» با حضور مهدیه سادات محور دبیر جشنواره، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمای و جمعی از مدیران سازمان سینمایی امروز ۱۳ تیر برگزار شد.

در ابتدای جلسه، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی بیان کرد: این جشنواره به خانواده و زنان می‌پردازد. سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد و این موضوع از اولویت‌ها است. در معاونت توسعه هم تحکیم خانواده و نقش زن و مادر جزو اولویت‌های ما بود. در این جشنواره شش نشست تخصصی خواهیم داشت که از ۱۶ تا ۲۰ تیر ادامه می‌یابد و با حضور اندیشمندانی از لبنان، سوریه، تونس و... برگزار خواهد شد.

وی افزود: سعی کردیم از کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند و سینما و خانواده را می‌شناسند استفاده کنیم. ما به شش عنوان رسیدیم که روی آنها تاکید داریم. مقایسه زن در اسلام و غرب، راه‌کارهای تقویت تحکیم خانواده در فرایند جهانی شدن و ضرورت الگوی خانواده ایرانی اسلامی، بررسی نقش خانواده و زن در جامعه، بررسی وضعیت زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب، بررسی نقش زن در سینمای دفاع مقدس و بررسی نقش و جایگاه خانواده در سینمای ایران عناوین این نشست‌هاست.

در ادامه نشست، سادات‌ محور با بیان اینکه جشنواره برای اولین بار برگزار می‌شود، بیان کرد: سیاست جشنواره مبتنی بر محوریت موضوع زن است و رویکرد اصلی ما حمایت از خانواده، لزوم شناساندن تصویر زن، بازنمایی زن مسلمان در ایران و جهان و پرداختن به زن عفیف در این رویداد مهم است. ما در این رویداد نشست‌های تخصصی با محوریت زن و خانواده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در بخش ملی ۶۳۴ اثر دریافت کردیم که از این میان ۳۸ فیلم بلند، فیلم مستند ۱۳۷ و فیلم کوتاه ۴۵۹ اثر بوده است، آثار راه یافته ۱۲ فیلم بلند، ۱۲ مستند و ۱۵ فیلم کوتاه بوده است و اتفاق مبارک جشنواره این است که ۶ اثر اکران نشده داریم.

دبیر جشنواره با اعلام تعداد ۳۵۰ اثر رسیده به بخش بین‌الملل مطرح کرد: برنامه اختتامیه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. زمان جشنواره هم در تهران از ۲۰ تا ۲۳ تیر و محل برگزاری سینما فرهنگ است. در بخش بین‌الملل ۱۹ اثر در جشنواره داریم که از کشورهایی نظیر تایوان، عراق و... بوده است. همچنین در طول جشنواره ما شاهد اکران آثار در استان‌ها خواهیم بود.

محور ادامه داد: نگاه ما به زنان، نگاه زن حمایت‌گر موثر است. مبنای ما رویکرد درستی است که به زنان و خانواده داریم و در تلاش هستیم آن را ترویج دهیم. موضوع زن مسلمان و خانواده همیشه برای جامعه ایرانی موضوع مهمی بود و هست.

سادات محور در خاتمه گفت: دغدغه جشنواره و سازمان‌ها این است که حوزه خانواده و زن مسلمان در تولیدات بازنمایی شود، عدم بازنمایی تصویر درست از زن باعث می‌شود تصاویر سلبی پررنگ شود. اگر بازنمایی درست از نقش حمایتگر خانواده و زن کنش‌گر، فعال اجتماعی داشته باشیم آن تصویر نامطلوب در سینما کم‌رنگ می‌شود.

محمدرضا سوقندی، مدیرکل حقوقی مجلس و استان‌های سازمان سینمایی هم درباره برگزاری جشنواره حوا در استان‌ها توضیح داد: دبیر جشنواره ابتکاری به خرج داد و برخلاف برخی جشنواره‌ها که بدون هماهنگی سازمان سینمایی و مدیران ارشاد استانی برگزار شده و محوریت ارشاد را نادیده می‌گیرند اما ما بر اساس درخواست دبیرخانه مرکزی جشنواره مبنی بر اینکه گستره جشنواره از تهران به سمت شهرستان‌ها برود این موضوع را با مدیران کل استان‌ها مطرح کردیم و با توجه به زمینه‌ای که وجود دارد و با توجه به موضوع جشنواره که متمرکز بر مقام زن و خانواده است، این جشنواره مورد استقبال قرار گرفت.

در انتهای جلسه از پوستر ملی و بین‌المللی این رویداد رونمایی شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha