شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی فقیه در استان قزوین

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جشن عید غدیر خم و آغاز رسمی شانزدهمین اردوی آموزشی-فرهنگی-تبلیغی مدرسه علمیه علوی قم در مدرسه علمیه التفاتیه قزوین گفت: تمدن آینده با ولایت امیرالمؤمنین(ع) شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در جشن عید امامت و ولایت که در مدرسه التفاتیه قزوین برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر، گفت: وقتی صحبت از غدیر می‌شود یکی از کلیدواژه‌های برجسته که به ذهن متبادر می‌شود مفهوم کلمه برکت است، گویا برکت تمام حیثیت خود را از غدیر گرفته است.

وی در رابطه با مصادیق برکت در این عالم خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۳ سوره دخان می‌فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ»، یعنی (ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم)، در رابطه با مفهوم «لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ» نیز خداوند در آیه ۱ سوره قدر می‌فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»، یعنی (ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: این آیات عظمت برکت را برای ما بیان می‌کنند، خداوند در آیه ۳ سوره قدر می‌فرماید «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»، یعنی (شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است)، این‌ها به معنای برکت است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: قرآن مصداق اتَمّ برکت است، خداوند در رابطه با قرآن کلمات «کتاب مبارک» و «ذکر مبارک» را بیان کرده است، همچنین خداوند در آیه ۱ سوره فرقان می‌فرماید بزرگ و خجسته است کسی که قرآن را بر بنده خود نازل کرد تا برای جهانیان هشدار دهنده‌ای باشد؛ بنابراین قرآن از منشأ برکات خدای متعال به عالم ما تجلی کرده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: در قرآن اگر ما سراغ جشن‌ها را بگیریم، خیلی جشن‌های مهم وجود دارد، برای مثال میلاد حضرت عیسی (ع) جشن است، سوره‌های آل‌عمران و مریم به‌خاطر این موضوع چراغانی هستند اما سه جشن خیلی مهم در قرآن بیان شده است، یکی از آن‌ها جشن خلقت است، وقتی خداوند از خلقت انسان سخن گفته می‌فرماید «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ».

وی عنوان کرد: جشن دیگری که خیلی دیده می‌شود جشن بعثت است، رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند من محصول دعای پدرم ابراهیم(ع) هستم، البته انبیای دیگر هم انتظار رسول خاتم را می‌کشیدند، هر پیغمبری پیغمبر قبل از خود را تصدیق، پیغمبر بعد از خود را معرفی و پیغمبر خاتم را بشارت می‌داد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: قسمت‌هایی از قرآن که بشارت پیامبر خاتم را می‌دهند، چراغانی و جشن بعثت هستند. جشن سوم نیز جشن غدیر است، آنجایی که خدا به پیامبر (ص) مأموریت داد که جانشین خود را معرفی کند، وقتی پیامبر (ص) این مأموریت را به سرانجام رساند خدای متعال در آیه ۳ سوره مائده فرمود «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ»، یعنی (امروز کافران از اینکه به دین شما دستبرد بزنند و اختلالی رسانند طمع بریدند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در ادامه آیه ۳ سوره مائده نیز خداوند فرمود «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا»، یعنی (امروز به عقیده امامیه و برخی اهل سنّت روز غدیر خم و خلافت علی (ع) است، دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم).

وی تأکید کرد: ولایت امیرالمؤمنین (ع) و امامت آن حضرت استمرار همه زحمات انبیاء است، انبیاء هر چه داشتند همه به رسول گرامی اسلام ختم شد، پیغمبر هم دار و ندار خود را به غدیرخم برد و به امیرالمؤمنین (ع) متصل کرد، یعنی از آن پس عالم با علی (ع) شناخته شد و ورود به عوالم علوم و معارف رسول گرامی اسلام با علی (ع) بود و هست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: پیامبر (ص) فرمود من شهر علم هستم و علی دروازه آن است؛ امیرالمؤمنین (ع) هم کمک کرد که ما او را بفهمیم و فرمود از دامنه وجود من و از دامنه‌های کوه سر به فلک کشیده شخصیت من سیل‌ها جاری است، کوه هر چه بزرگتر باشد چشمه‌ها و نهرهای بیشتری دارد، هر جمله امیرالمؤمنین (ع) یک چشمه است، این چشمه‌ها وقتی به هم می‌پیوندند نهرها یعنی خطبه‌ها و نامه‌ها را تشکیل می‌دهند، این نهرها وقتی به هم می‌پیوندند رودهای بزرگ را می‌سازند.

وی با بیان اینکه تمدن آینده با ولایت امیرالمؤمنین (ع) شکل می‌گیرد، یادآور شد: تمدن‌ها همیشه کنار رودها شکل گرفته‌اند، تمدن و مدنیت انسانی آن چیزی است که امیرالمؤمنین (ع) از آن سخن می‌گوید و این تمدن معنوی، انسانی و حقیقی است، این تمدن در کنار رود معارف بی‌نهایت امیرالمؤمنین (ع) شک گرفته و آینده جهان آینده تمدن امیرالمؤمنینی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: وقتی صحبت از برکت می‌شود، یکی از مصادیق آن علامه امینی و کتاب الغدیر ایشان است، علامه برای تألیف این کتاب به کشورهای مختلفی از قبیل اردن، مصر، عراق، سوریه، لبنان، ایران و هندوستان سفر کرد، این عالم حتی شب‌ها را در کتابخانه‌ها سپری می‌کردند و به پیگیری امور کتابشان می‌پرداختند، زحماتی که ایشان کشیدند با برکت پشتیبانی می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: مدرسه التفاتیه صدها سال پیش توسط شخصیتی به نام خواجه التفات بنا شده است، گذر بزرگانی مانند ملاصدرا و سید جمال‌الدین اسدآبادی به این مدرسه افتاده است، امام خمینی (ره) در این مدرسه با علامه رفیعی ملاقات داشته‌اند، شهید مطهری نیز در این مدرسه حضور پیدا کرده‌اند، مرحوم علامه حسن‌زاده نیز به عشق علامه رفیعی در این مدرسه حضور پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha