یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1097066
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۳
عکس

حوزه/ عید غدیر هر سال که می‌رسد، خاطره دلنشین ملبس شدنش به لباس روحانیت برایش تداعی می‌شود؛ چراکه دقیقا در روز عید غدیر سال ۹۰ بود که توفیق بر تن کردن این لباس را یافت و از همان سال، عید غدیر برایش حال و هوای دیگری گرفت.

خبرگزاری حوزه - شهرکرد/ حجت الاسلام سعید اسماعیلی متولد سال ۱۳۶۷ و روحانی مستقر در محله مقاوم طرح سپاه شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری است. او از عید غدیر سال ۹۰ ملبس می‌شود و اکنون امام محله طرح سپاه و امام جماعت مسجد امام علی(ع) شهرستان است.

در طرح محله مقاوم که مبدع آن مدیر کل شهرستان لردگان است، سعی می‌شود احتیاجات فرهنگی و اجتماعی و کاستی‌های محله، توسط خود اهل محل با محوریت مسجد شناسایی و برآورده شود و حتی المقدور نسبت به اتفاقات اجتماع مقاوم سازی‌هایی در سطح محله صورت گیرد.

حاج آقا اسماعیلی حدود ۱۱ سال است که ساکن محله تبلیغی کنونی است، اما در ابتدا علی‌رغم سکونت در این محله، رسالت تبلیغی خود را در مناطق و محلات دیگری پیش می‌برد.

به گفته حاج آقا اسماعیلی در محل سکونت وی زمینی با هدف احداث مسجد خریداری شده بود و ستون‌های مسجد نیز بنا شده بود، اما این مسجد سال‌ها نیمه کاره رها شده بود و اهالی محله به امید دست به کار شدن نهادها و ارگان‌های دولتی مانده بودند تا اینکه در محرم سال ۱۳۹۹ مردم این منطقه به حاج آقا اسماعیلی که آن زمان مسئول اداره تبلیغات شهرستان بود مراجعه می‌کنند تا برایشان مکانی همچون مدرسه و.... را جهت برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله مهیا کند.

خاطره شیرین یک امام محله از معمم شدنش + عکس

حجت الاسلام اسماعیلی که فرصت را برای پایان دادن به یک تعلل چندین ساله مناسب دید، مسجد نیمه کاره محل را برای برپایی مراسم پیشنهاد کرد و به تصورش وقتی مردم در زمین خاکی عزاداری برپا کنند و نماز جماعت اقامه کنند کم کم به غیرت دینی آنها برمی‌خورد و برای ساخت مسجد، خودشان پای کار می‌آیند و از نهادهای دیگر قطع امید می‌کنند.

اهالی محل با راهنمایی حاج آقا اسماعیلی از هیئت‌های دیگر امکاناتی همچون فرش و .‌.. را مهیّا می‌کنند و هیئت برپا می‌شود و دقیقا همان تصور او محقق می‌شود و مردم خودجوش پای کار ساخت مسجد می‌آیند و شور و اشتیاقی در آنان ایجاد می‌شود؛ تا جایی‌که برخی از بانوان طلاهای خود و برخی دیگر پس اندازهای‌شان را برای ساخت مسجد هدیه می‌کنند و در عرض حدود سه ماه و نیم، بالغ بر سه میلیارد تومان جمع‌آوری و مسجد تکمیل می‌شود.

خاطره شیرین یک امام محله از معمم شدنش + عکس

او می‌گوید: وقتی مردم دیدند فرزندان‌شان به جای حضور در برنامه‌های دیگر، به مسجد می‌آیند، کمک کردند تا فعالیت و برنامه‌های فرهنگی مسجد گسترش یابد و رونق بگیرد.

همین همت ایجاد شده در مردم موجب شد خانه هلال و پایگاه بسیج نیز در مسجد راه اندازی شود و اکنون صندوق قرض الحسنه و مرکز نیکوکاری مسجد نیز در حال راه اندازی است.

به گفته حاج آقا اسماعیلی مسجد محله به گونه‌ای ساخته شده که قابلیت دارد تا پنج طبقه به آن اضافه شود؛ بنابراین درصددند از مردم کمک بگیرند تا چند واحد مسکونی در طبقات بالای مسجد ایجاد شود تا زوج‌های بی بضاعت که به تازگی ازدواج کرده‌اند، در ابتدای زندگی مشترک خود بتوانند یک‌سال به صورت رایگان در این واحدها مستقر شوند.

اکنون سرویس بهداشتی مسجد در حال تکمیل است و فاز بعدی مسجد ایجاد همین واحدهای مسکونی است که پس از ایام محرم این پروژه کلید می‌خورد تا به خانه امیدی برای زوج‌های جوان کم برخوردار تبدیل شود.

از دیگر برنامه‌های این امام محله، ایجاد خانه عالم و خانه خادم در مسجد است که این پروژه نیز به زودی کلید می‌خورد.

او با کمک گرفتن از مردم و بدون مشارکت هیچ نهادی، جلوه محله مقاوم را در این مسجد به نمایش گذاشت و به مردم ثابت کرد هر کاری بخواهد اتفاق بیفتد، حول محور مسجد و با تلاش خودشان رقم خواهد خورد.

یکی دیگر از اقدامات جالب توجه و ارزشمند این طلبه فعال برچیدن یکی از رسوم غلط موجود در محله برای برپایی مراسمات ختم به صورت‌ تشریفاتی بود که انجام آن از عهده برخی از مردم خارج بود.

خاطره شیرین یک امام محله از معمم شدنش + عکس

او در این راستا برگزاری مراسم ختم همراه با قرائت قرآن و پذیرایی ساده در مسجد را پایه گذاری کرد تا برگزاری چنین مراسماتی در توان کلیه اهالی محل باشد.

حاج آقا اسماعیلی می‌گوید: محله ما فقیر نشین نیست اما مرفه نشین هم نیست و عموما معلمین و پاسداران بازنشسته در محل ساکن هستند که عمده آنان بخشی از حقوق ماهیانه خود را برای مسجد کنار می‌گذارند.

این همدلی که با همت حجت الاسلام اسماعیلی در سطح محله ایجاد شده، اکنون در برگزاری جشن با شکوه عید غدیر نیز نمود پیدا کرده و قرار است حالا اطعام غدیر با مشارکت اهالی محل صورت بگیرد.

او می‌گوید: اگر مردم از مسجد ثمر ببینند و اثر آن را در زندگی خود احساس کنند پای کار می‌آیند و کمک می‌کنند اما اگر مسجد صرفا به نمازخانه و یا خانه سالمندان تبدیل شود و جوانان و کودکان در این فضا نفس نکشند و رفت و آمد نکنند، اتفاق مبارکی نیز رقم نخواهد خورد.

حالا با خوش فکری و مدیریت این طلبه دغدغه‌مند، صفر تا صد برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال قرار است به هیئت دانش آموزی انصار المهدی(عج) سپرده شود و معتقد است وقتی نوجوانان محور کار قرار گیرند همین شور و شعفی که در آنان ایجاد می شود آنان را برای کل ایام سال پای کار مسجد و برنامه‌های آن می‌آورد.

این امام محله البته از طلاق به عنوان آسیب جدی موجود در محله تبلیغی خود نیز روایت و از افزایش آمار طلاق در منطقه ابراز نگرانی می‌کند و در این راستا با همراهی مادر و همسر خود برای کاهش این معضل دست به کار شده‌اند.

خاطره شیرین یک امام محله از معمم شدنش + عکس

راه اندازی کلاس سبک زندگی اسلامی، فرزندآوری و فرزند پروری و سواد رسانه از جمله اقدامات آنان در راستای کاهش آسیب‌های منطقه است.

او به علت و ریشه انجام اقدامات خداپسندانه خود اشاره و عنوان می‌کند: خانواده مادری من آخوند زاده هستند و پدرم نیز معلم دینی و قرآن بود، به همین دلیل در یک فضای معنوی بزرگ شدم و از خانواده تأثیر گرفتم و بحمدالله به این سمت و سو کشیده شدم.

اجرای طرح محله مقاوم و نمایشگاه مسجد جامعه پرداز بنیاد هدایت در تغییر دیدگاه این روحانی جوان بسیار اثرگذار بوده که در این باره نیز می‌گوید: توفیق یافتم سه بار از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز بنیاد هدایت دیدن کردم که واقعا این نمایشگاه دیدگاه من نسبت به مسجد را عوض کرد و نشان داد که مسجد تا چه حد می‌تواند در سطح محله کارکرد داشته باشد.

این طلبه تلاشگر حالا با نگاه جدیدی که به‌ مسجد پیدا کرده معتقد است مسجد اگر فعال و اثر گذار باشد می‌تواند جامعه پردازی کند و در کل شهر تأثیر گذار باشد.

خاطره شیرین یک امام محله از معمم شدنش + عکس

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسفندیاری IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    سلام خاطره شیرینش کجاست؟