جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 1097369
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
عفاف و حجاب

حوزه/ همزمان با ۲۱ تیرماه، روز عفاف و حجاب به معرفی ۴ کتاب خواندنی در حوزه عفاف و حجاب پرداخته ایم که امیدواریم مورد توجه خوانندگان فرهیخته قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به لطف الهی در سال های اخیر کتاب های متعدد و گاه تأثیرگذاری در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نگاشته شده و بعضاً نیز با استقبال کتابخوانانِ ایران اسلامی روبرو بوده است.

یکی از این آثار کتاب"عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی- اسلامی" است که در واقع گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در همین رابطه است که با تلاش امیر حسین بانکی جمع آوری شده و در پنج فصل با عناوینی چون عفت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بی بند و باری و روش برخورد با بی بند و باری به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب به همت انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده و نگارنده آن کوشیده که به نوعی محتوا ارایه شود که همه سلایق را شامل شود.

یکی دیگر از آثار خواندنی در این عرصه کتاب"پوشش اسلامی، چالش ها و راه کارها" به قلم حسن بنیانیان، رئیس اسبق حوزه هنری است که البته با رویکردی عالمانه به مقوله مهندسی فرهنگی وارد موضوع عفاف و حجاب شده است.

نکته حائز اهمیت این که مطالعه این کتاب هرچند برای عموم مخاطبان مفید است اما نویسنده کوشیده تا بحث را متناسب با نیاز مدیران مراکز فرهنگی، آموزشی، مربیان تربیتی، و همه کارشناسانی که در حوزه مسائل فرهنگی و آموزشی تلاش می کنند تبیین نماید.

این اثر شامل ۵ فصل با عناوین، آسیب های بدحجابی، پیامدهای آزادی جنسی در جهان، مبانی نظری برای تعیین راهبردهای اصلاح و بهینه سازی پوشش اسلامی، بررسی عوامل تضعیف کنده فرهنگ عفاف و حجاب و راهبردها، خط مشی ها و راه کارهای تقویت فرهنگ عفاف و حجاب است.

عنوان کتاب خواندنی دیگر در این رابطه"قرار" به قلم طاهره همیز، استاد و مشاور دانشگاه، فارغ التحصیل رشته فقه و حقوق است. وی سال هاست که در حوزه مسائل تربیتی و خانواده مشغول به مطالعه و پژوهش است و این اثر در واقع دربرگیرنده تجربیات و دانش نویسنده از جلسات و مشاوره های مختلف او با افراد مختلف است.

این کتاب که به همت انتشارات بصیر به زیور طبع آراسته شده، در قالب نگارشی رمان، با هدف پرداختن به نکات مبتلا به جامعه امروزی به رشته تحریر درآمده و داستان به شکل گفت وگو و دیالوگ بین استاد (خانم همیز) و دو دانشجوی دختر به نام های فاطمه و سحر است که البته سحر به دنبال یک شکست عاطفی به استاد پناه آورده و فاطمه، دوست سحر، برای گام نهادن در مسیر تعالی به جمع دو نفره آن ها پیوسته است.

"راز یک فریب" عنوان اثر دیگری است که در قالب ۶ فصل به همت یوسف غلامی به نگارش درآمده است. عناوین این شش فصل عبارتند از: رؤیای امنیّت زنان، زنان در اسارت خردسالان، خواب مغناطیسی زنان و به اسارت درآوردن مردان، نقّاشی خدا، هراس و شهامت زنان، پوشش زنان، مهار مردان.

این کتاب در انتشارات لاهیجی قم منتشر شده و حاوی مطالب مهمی در حوزه چگونگی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با نگاه به هویت زنانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha