شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سعید ارجمندفر

حوزه/رئیس دانشگاه مجازی المصطفی گفت: اگر از فناوری های نوین به درستی استفاده نشود، مسیر معرفت را دچار انحراف جدی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید ارجمندفر، رئیس دانشگاه مجازی جامعةالمصطفی العالمیه امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در دومین روز از هفدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی که به میزبانی این دانشگاه آغاز شد، در سخنانی با تبریک روز مباهله اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۶۱ سوره آل عمران؛ «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»، خداوند متعال دراین آیه شریفه به نکته ظریفی اشاره دارد که روحانیون و ارباب کلیسا پس از حضرت عیسی مسیح(ع) خود را جانشین پیامبر خدا معرفی کردند، این آیه پس از بیان عظمت خاندان رسول گرامی اسلام(ص) ادعای دروغین اربابان کلیسا را نفی می‌کند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به گسترش انقلابی تکنولوژی و رشد هوش مصنوعی که مدیریت اطلاعات را برعهده دارد، افزود: اگر از این دستاوردها به درستی استفاده نشود، مسیر معرفت را دچار انحراف جدی خواهند کرد. از همین جهت موضوع آموزش جدا از مباحث اکادمیک اهمیت فراوانی یافته است و هر شخص با کوچکترین اطلاعات و با استفاده از شبکه های مجازی و اجتماعی، شروع به ایجاد کلاس درس و آموزش‌های متنوع می‌کند. این حقیقت جدا از درآمدزایی و منافع سرشار مادی، موجب نوعی تغییرهویتی در جهان معاصر شده است.

وی اغتشاشات سال گذشته در کشور را نمونه‌ای از نتایج مواجهه نادرست با فضای مجازی دانست و ادامه داد:عدم کنترل بر پلتفرم‌های مختلف در کنار هدایت هایی که در این پلتفرم ها نسبت به کاربرانش رخ می دهد، جریانی را در کشور رقم زد که کشور را دچار جنگ ترکیبی بیسار پیچیده و فراگیر نمود و مدیریت برخی تبعات آن بسیار دشوار خواهد بود. به همین جهت مقام معظم رهبری موضوع افسران جنگ رسانه را مطرح کردند.

رئیس دانشگاه مجازی المصطفی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی و آموزش های غیرحضوری در عصر معاصر، خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروز با زندگی انسانها آمیخته شده است به گونه ای که زیست مجازی برای انسان های معاصر معنا یافته و فضای مجازی به عنوان زیست بوم معرفی می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر با اشاره به موضوع هفدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، اظهار کرد: پس از جریان شیوع کرونا توجه به آموزش های مجازی اهمیت بسیاری یافته است و تجربیات فراوانی برای آموزش مجازی پدید آمده است. این مقوله در گسترش فعالیت های المصطفی ظهور و نمود بیشتری دارد. اگر در موقعیت کنونی به بستر جهان مجازی در گسترش فعالیت های خود توجه ننمایم، دچار آسیب جدی خواهیم شد.

وی امکان ادامه تحصیل یا تکمیل نواقص تحصیلی طلاب و تامین زیرساخت های آموزش مجازی را بخشی از زمینه های همکاری دانشگاه مجازی با نمایندگی های المصطفی برشمرد و ابراز داشت: یکی از زمینه های دیگر همکاری بحث آموزش زبان فارسی است. دانشگاه مجازی المصطفی سابقه خوبی در زمینه آموزش زبان فارسی دارد و تا سال گذشته بیش از پنج هزار نفر در این دانشگاه به صورت غیرحضوری زبان فارسی را آموخته اند.

رئیس دانشگاه مجازی، راه اندازی میز جذب و پذیرش این دانشگاه در نمایندگی ها را یکی دیگر از عرصه های ممکن برای همکاری دانست و ادامه داد: کمک به ظرفیت شناسی منطقه متبوع در عرصه آموزش مجازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی دیگر از زمینه های همکاری، ایجاد ارتباط بین دانشگاهی با افراد شاخص یا مراکز علمی مطرح در کشورهای مختلف است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha