دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمدحسین بهرامی

حوزه/مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، امروز از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در دیدار مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی از مرکز نور، گزارشی از آخرین فعالیت ها و دستاوردهای این مرکز ارائه نمود و اظهار داشت: هرچند امروز طلاب به صورت طبیعی آشنایی عمیق تری با تکنولوژی دارند، اما حداقل بهره برداری از این دانش در بحث آموزش و پژوهش صورت می گیرد. بهره برداری حداکثری از این فضا نیازمند آموزش و دسترسی به امکانات است و المصطفی باید توجه بیشتری به این عرصه داشته باشد.

وی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را بخشی از زیست بوم آموزشی پژوهشی حوزه علمیه دانست و ابراز داشت: توفیق نهایی این مرکز تنها تولید محصولات خوب نیست بلکه دسترسی مخاطبان و بهره برداری لازم از این محصولات، هدف اصلی ماست.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با اشاره به تاسیس این مرکز در ۳۴ سال پیش به امر مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: میزان اهتمام رهبر انقلاب به این مرکز نشان از آینده نگری و نگاه بلند و عمیق معظم له دارد.

وی زمینه فعالیت این مرکز را ارائه خدمت به متخصصان خواند و یادآور شد: برای نمونه ما در تولید نرم افزارهای قرآنی به دنبال رفع نیاز عموم نیستیم. کاری که در مرکز صورت می گیرد تنها تایپ و برنامه نویسی نیست. در مرکز دانش جدیدی در حوزه میان رشته ای فناوری اطلاعات و علوم اسلامی شکل گرفته است. مهندسان ما با علوم اسلامی آشنا هستند و محققان ما نیز بر ظرفیت های فناوری اطلاعات تسلط دارند و نتیجه همکاری این دو گروه، به تولید نرم افزارهای این مرکز می انجامد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، علوم انسانی امروز را مبتنی بر فناوری اطلاعات دانست و تصریح کرد: بخش پژوهشی این مرکز از اساتید برجسته رشته های مختلف بهره مند است و از لحاظ فناوری نیز تلاش می نماییم از آخرین تکنولوژی برای تولید محصولات استفاده نماییم.

وی با اشاره به ورود این مرکز به حوزه هوش مصنوعی، اظهار داشت: تاکنون پنجاه محصول مبتنی بر هوش مصنوعی در مرکز تولید شده است. مرکز نور واحد آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم انسانی اسلامی دیجیتال را راه اندازی نموده است که علاقه مندان با مراجعه به نشانی ai.inoor.ir می توانند به برخی از خدمات دسترسی یابند.

حجت الاسلام بهرامی با تاکید بر تولید نزدیک به سیصد عنوان اثر در مرکز کامپیوتری نور، ابراز داشت: در پایگاه برخط ابر نور، امکان دسترسی بدون نصب نرم افزار به بیش از دویست نرم افزار فراهم گردیده است. در فضای وب نیز پایگاه های اینترنتی از جمله نورمگز به عنوان بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی، نورلایو با حدود ۹۳ هزار جلد کتاب و پایگاه نورداک با حدود صدهزار پایان نامه علوم انسانی و اسلامی، در دسترس مخاطبان قرار دارد.

وی با اشاره به تولید نسخه تلفن همراه بسیاری از محصولات این مرکز، تصریح کرد: با ورود به حوزه وب و موبایل، طیف وسیعی از مخاطبان خارجی به محصولات مرکز دسترسی یافته اند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تولید نرم افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت را یکی از تحولات در پژوهش های مقارن دانست و گفت: کلیه کتب حدیثی تا قرن پنجم در این نرم افزار گردآوری شده است که امکان مشابهت یابی حدیث هر مذهب در سایر مذاهب با استفاده از هوش مصنوعی در این نرم افزار فراهم شده است.

وی با اشاره آموزش استفاده از نرم افزارهای این مرکز به طیف وسیعی از طلاب علوم دینی، اذعان داشت: می توان ادعا داشت امروز در حوزه علمیه قم هیچگونه فعالیت علمی، فرهنگی و تبلیغی بدون استفاده از محصولات دیجیتال نور انجام نمی شود تا جایی که اگر آثار علمی شخصیتی در محصولات این مرکز نباشد، ردپای آثار وی را در تحقیقات و تولیدات علمی حوزه به سختی می توان یافت.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی طیف وسیعی از مراجعان به سامانه های نور را از مخاطبان خارجی خواند و یادآور شد: امروز امکان خرید اشتراک برای کشورهای خارجی نیز فراهم شده است و بسیاری از دانشگاه های مطالعات اسلامی و ایرانی در خارج از ایران، با هزینه قابل توجهی مشترک سامانه های نور هستند که این موضوع نوعی مرجعیت علمی در حوزه علوم اسلامی در فضای مجازی را برای این مرکز ایجاد نموده است.

وی با اشاره به آمادگی مرکز نور برای ارائه رایگان نرم افزارهای خود به نمایندگی های جامعةالمصطفی، اظهار داشت: دسترسی به سامانه های ابر نور، نورمگز و نورلایو و برگزاری دوره های آموزشی نرم افزارهای نور به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی به صورت برخط، بخش دیگری از خدماتی است که مرکز نور آمادگی دارد به نمایندگی های جامعه المصطفی ارائه نماید.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در پایان، حضور در نمایشگاه های فرهنگی بین المللی، معرفی اشخاص و مراکز علمی صاحب اثر در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی و ایجاد نمایندگی در کشورهای مختلف را از زمینه های ممکن برای همکاری با نمایندگی های خارج از کشور جامعه المصطفی برشمرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امير محمد IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    سلام اصلا به هيچ عنوان امروزه علوم انساني كارايي زيادي با فناوري اطلاعات ندارد فقط برخي رشته هاي محدود و به سبك كارايي محدود با علوم كامپيوتري و فناوري ارتباط دارند و بهتر است بگوييم تازه و تقريبا در اين چندين سال اخير فناوري و علوم انساني لازم و ملزوم هم شده اند.باتشكر از شما