شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ جشنواره علامه حلی

حوزه/ خانم برقعی با بیان اینکه مبحث علم و پژوهش مبنای دست یابی به تمدن نوین اسلامی است، به برنامه‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در حوزه آموزش و پژوهش از جمله اجرای آموزش پژوهش محور در چند گام و کارآمدسازی روش‌های آموزش با هدایت علمی و تکنیکی طلاب و اساتید اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سیده زهره برقعی در آیین اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه برگزیده شدن طلاب جوان پژوهشگر در جشنواره علامه حلی باعث نشاط علمی می‌شود، به آیه ۱۰۱ سوره مبارکه یونس اشاره و عنوان کرد: قرآن مجید در آیات متعدد، جامعه اسلامی را به سه عنصر اصلی و پایه ای پژوهش و تحقیق از جمله «خوب دیدن و فهم درست پیدا کردن»، «خواندن» و «تفکر» دعوت می‌کند که پایه‌های پژوهش و تحقیق است.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه خوانش و تفکر، مبنا و اساس هر پژوهشی است، اظهار داشت: احادیث و روایات بسیار زیادی نیز از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و اهل بیت علیهم السلام در خصوص اهتمام به آموختن علم، ارزش والای دانش و دانشمند و همچنین تحقیق و پژوهش و تدبر در مسائل دین نقل شده است که همه اینها وظیفه و رسالت مهم ما را به ما گوشزد می‌کند و انگیزه ما را افزایش می‌دهد.

مبحث علم و پژوهش مبنای دست یابی به تمدن نوین اسلامی است

برقعی با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب ، «گفتمان علمی» را گفتمان مسلط و غالب جامعه دانسته اند، گفت: رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله در بیانیه گام دوم برای دست یابی به تمدن نوین اسلامی، مبحث علم و پژوهش را مبنا قرار داده اند و همه می‌دانیم که رسیدن به قله تمدن اسلامی، جز با استغنای علمی از طریق تحول و تکامل جامعه بر بنیاد علم و دانش محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی معتقدند علم، وسیله سعادت انسان و موجب رشد و شکوفایی بشر است و باید هدف تحقیق و آموزش در کشور، تولید علم باشد و اقتدار علمی در اختیار مسلمان و تمدن اسلامی باشد و در برخی از بیانات خود می‌فرمایند: «پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد».

لزوم مطالعه منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بر محور «تولید علم»

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به طلاب توصیه کرد: منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مدظله العالی را بر محور «تولید علم» مورد مطالعه و تفکر قرار دهید تا ارکان، مبانی، اهداف و موانع تولید علم را به خوبی دریابید و نسبت به راهکارها و تسهیل کننده‌های آن، فهم درست پیدا کرده و اقدام عملی کنید.

برقعی برای اصلاح و بهبود کیفیت پژوهش در حوزه، پیشنهادات و درخواست‌هایی را ارائه داد و در ادامه به پژوهشگران و طلاب جوان حوزوی تأکید کرد: به دنبال تبدیل تولیدات ذی قیمت پژوهشی به خروجی‌های اثر گذار در عرصه اجتماعی و فناوری‌های نرم باشید.

پژوهشگران حوزوی به دنبال تبدیل علوم اسلامی انسانی به فناوری‌های نرم اجتماعی باشند

وی خاطرنشان کرد: تبدیل دانش به محصول، محدود به علوم مهندسی یا تجربی نیست، بلکه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی نیز می‌توانند به منظور افزایش تأثیرگذاری در عرصه اجتماعی به فناوری‌های نرم و اجتماعیِ تاثیرگذار تبدیل شوند. لذا ضروری است که پژوهشگران حوزوی نیز با زیست‌بوم نوآوری و فناوری‌های نرم آشنا شده و به دنبال تبدیل علوم اسلامی انسانی به فناوری‌های نرم اجتماعی باشند.

اجرای آموزش پژوهش محور در جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در چند گام

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به نکات ارائه شده در جشنواره سال گذشته درباره راهکارهای برجسته سازی و اهتمام به مسئله پژوهش، اشاره کرد و با بیان فعالیت‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این راستا، اظهار داشت: معاونت آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها کوشیده است که طرح اجرایی آموزش پژوهش محور را در چند گام تنظیم کند و الان در مراحل آغازین پیشبرد این کار است و در انتظار هستیم تا این مهم با تغییر نگاه، بینش و مدل عملیاتی به بحث سیستم آموزشی حوزه‌ها در شورای سیاستگذاری هم با قوت و جدیت دنبال شود.

برقعی تصریح کرد: آموزش در حوزه با پژوهش درنیامیخته و هنوز آموزش پژوهش محور و ایجاد زنجیره و شبکه پژوهشی در مسیر تحصیل طلاب، در نظام آموزشی ما یک مسیر هدفمند و روشمند نیست.

کارآمدسازی روش‌های آموزش با هدایت علمی و تکنیکی طلاب و اساتید

وی افزود: نکته مهم دیگر، کارآمدسازی روش‌های آموزش با هدایت علمی و تکنیکی طلاب و اساتید با استفاده از روش‌های به روز بود که از اصلی ترین سبک‌های مؤثّر در تعمیق آموزش، تربیت، تبلیغ و پژوهش در حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: دغدغه داریم اساتید ما با استفاده از نقاط قوت و میراث حوزه، قابلیت‌های موجود و نیز روش‌های نوین، به مدل و الگویی در ارائه تدریس‌های خود برسند که در مسیر تدریس، دانش تخصصی، مدیریت دانش، تربیت و مهارت‌های مختلف را در راستای کارآمدی و اثربخشی طلاب الهام‌بخش باشند و انتقال دهند.

برقعی خاطرنشان کرد: معاونت آموزش و تربیت در سال جاری و در ادامه سلسله رویدادهای فصلی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، بر «روش‌های کارآمد بر یاددهی موثر» برای اساتید و نیز «روش‌های کارآمد بر یادگیری موثر» برای طلاب تمرکز کرده است و این اتفاق در گام پیش رویداد در حال برگزاری است. امیدواریم با همت و اراده و خستگی ناپذیری طلاب، اساتید و مسئولان، این مهم در رویداد و پسا رویداد به دستاوردهای مورد انتظار خود در اولین سطح دست یابد.

وی بیان داشت: ضمن این که این اتفاق در معاونت پژوهش جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با سبک دیگری و با تمرکزبخشی بر مسائل پژوهشی دنبال خواهد شد تا چالش و مسئله دیگری از طلاب را مورد واکاوی قرار داده و با رویکرد حل مسئله به سمت حل و فصل آن اقدام کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha