سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حسین ملانوری

حوزه/ معاون تبلغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: پس از توصیه‌ها و منّویات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تبلیغ و اهمیت آن، با استقبال گسترده طلاب سطح ۳ برای رشته تبلیغ مواجه شده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در طی سخنانی در اولین نشست ملی «مشاوران مسجدمحور» اظهارکرد: طرح‌های ما در حوزه مسجد به سه دسته تقسیم می‌شود، یکسری طرح‌ها برای راهبری کل مساجد کشور، یکسری طرح‌های برای مدیریت یک مسجد است و یکسری طرح‌ها برای جذب، آموزش، اعزام و حمایت از مبلغانی است که می‌خواهند به عنوان امام جماعت در مساجد فعالیت کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در بخش اول برای ساماندهی مساجد کل کشور و هماهنگی تبلیغ تا کنون اقدامات زیادی شده است، در این عرصه حرکت هایی داشته ایم، اما به مقصد نرسیده ایم. در زمان مدیریت آیت الله مقتدایی، شورای سیاستگذاری تبلیغ شکل گرفت، مقام معظم رهبری هم تأیید کردند، لذا کار پیگیری شد و با همراهی و انسجام بیشتر تعدادی از نهادهای فرهنگی و تبلیغی کشور، حداقل کار این شد که در الفاظ و تفاهم نامه ها روزها سپری شد، تا دوره وی و آیت الله حسینی بوشهری هم به اتمام رسید.

وی افزود: در دوره مدیریت آیت‌الله اعرافی، شورای هماهنگی نهادهای حوزوی راه اندازی شد، برای هماهنگی در کل تبلیغ از جمله در عرصه مسجد با همدیگر هماهنگی هایی صورت گرفت و کار با این دوستان جلو رفت، اما هیچکدام نتوانستند مساجد را به یک رفاه نسبی و آنچه از او انتظار می رود، برسانند. در حوزه طرح و ایده هایی برای ساماندهی مساجد کل کشور ارائه گردید تا یک شورای عالی شکل بگیرد، تمام مدیران عالی کشور عضو آن باشند و مسئول یا دبیر این شورا از سوی حضرت آقا حکم بگیرد و تمام بودجه های مربوط به مساجد معطوف به این ستاد گردد، ولی علت اینکه ما در برنامه‌های قبلی به موفقیت نرسیده ایم این است که تمام اینها خط فرمانشان از آنجایی است که پول و بودجه می‌گیرند، نه آن کسی که به آنها توصیه و نصیحت می کند که با هم هماهنگ باشیم و از تمام ظرفیت ها و توانایی های موجود خود بهره ببریم. به هر حال این طرحی بود که ارائه شد و هنوز هم انجامش ناممکن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: طرح دیگری که الآن روی میز است و توسط کارشناسان و صاحب نظران شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با همکاری سازمان تبلیغات و مجموعه های مرتبط در حال پیگیری است، در این طرح قرار است شورایی با اهداف نهادینه شده در جامعه با همکاری نهادهای ذیربط شکل بگیرد، در همین راستا جلسات متعددی اخیراً با حضور سران نهادهای فرهنگی کشور آیت الله اعرافی،و حجج اسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری، قمی، خاموشی، محمدی برگزار شد و یک مدلی قرار است به حضرت آقا پیشنهاد بدهند تا ان شاءالله اتفاق مبارکی بیفتد. همه تقریباً اتفاق نظر دارند که راهی نیست جز اینکه مقام معظم رهبری ورود کنند و فردی را برای ریاست آن شورا و به شکل یک تشکیلات مشخص، تأیید کنند.

حوزه علمیه و طرح مسجد تراز انقلاب اسلامی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دومین بخش از فعالیت های ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: نوع دوم طرح‌ها، طرح‌هایی است که برای داخل یک مسجد و مدیریت مسجد در حال انجام است، البته طرح محله اسلامی از سوی سپاه و طرح امام محله از سوی سازمان تبلیغات اسلامی درحال انجام است ولی آنچه حوزه علمیه در دستور کار خود قرارداده است، بحث «طرح مسجد تراز انقلاب اسلامی» را مدیریت می کند. البته این طرح ها همه با محوریت مسجد و محله با محوریت امام جماعت در حال انجام است و ان‌شاءالله تمام جامعه از برکات آن بهره مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری افزود: در طرح های درحال انجام با محوریت مسجد باید بگویم هر سه طرح یکی است، آنچه مقداری طرح مسجد تراز که متولی آن حوزه علمیه است با دیگر طرح های سازمان تبلیغات و سپاه متفاوت می سازد، آن است که در طرح مسجد تراز، بعد از آنکه مبانی و اصول و کارکردها بحث می‌شود، مدل اجرایی را هم برای امام جماعت معرفی می‌کند تا بتواند طبق برنامه ای که ارائه می کنیم آن را در سطح مسجد محله و در نهایت کشور اجرایی شود، در حال حاضر ۸ هزار روحانی امام جماعت تحت پوشش این طرح حوزه علمیه هستند و توجیه شده اند که به صورت ماهیانه جلسات طرح مسجد تراز را برگزار کرده و مباحث متعدد و سازنده را مطرح کنند، در سفرهای استانی آثار و برکات این طرح ارزشمند را از سوی طلاب فاضل، دغدغه مند و متخلق شاهد هستیم، می فهمیم که طلبه‌ها کار و اجزای آن را یاد گرفته اند و برکاتش در محله ها مشهود است.

وی به طرح سامانه مسجد اشاره کرد و افزود: با هماهنگی و آموزش هایی که ارائه شده است، امامان محله یا امامان مسجد فعالیت های خود را در این سامانه ثبت می کنند و حتی برخی از مساجد فعال را در این عرصه شناسایی کرده ایم و فعالیت های آنان را به صورت ویژه پیگیری می کنیم. در همین راستا با قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستاها در وزارت کشور هماهنگ هستیم تا شاهد پیشرفت مساجد تراز انقلاب در روستاه ها و حاشیه شهرها باشیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه به دیدار اخیر روحانیون و مبلغان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این دیدار با برکت حضرت آقا توصیه و سفارشات ارزشمندی پیرامون امر تبلیغ و توجه به آن داشتند، لذا با استقبال و پیشنهادات متعدد اساتید، طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بر آن شدیم تا ۳۲ هزار مبلغی که تحت پوشش حوزه علمیه در قالب طرح هجرت و امین و بخش های دیگر هستند با حمایت های علمی و آموزشی به صورت نیمه حضوری تماماً سطح ۳ تبلیغ را بگذرانند و در بخش برادران تقریبا به یکباره ۱۷-۱۸ هزار نفر وارد عرصه تخصصی رشته تبلیغ سطح سه شوند و آنهایی که دانشجویی و مسجد محورند، تماما سطح ۳ تبلیغ با گرایش مسجد را انتخاب کرده و همه آموزش مسجدی را ببینند، آنهایی که دانش‌آموزی هستند سطح ۳ تبلیغ با گرایش دانش‌آموزی در کنار این بسته‌های آموزشی طراحی شده طرح ولایت با محوریت کتاب های شهید مطهری و کتاب‌های مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و در همین راستا بسته آموزشی دیگری طراحی کنیم در سطح سه کلام و یکسری درس‌های اقتضایی که دائماً اجرا کنیم، مثلاً در بحث وهابیت، دروسی متناسب با شرایط را طراحی و ارائه کنیم تا امام جماعت ما در مسجد با دانش کافی و مورد نیاز متن جامعه در مسجد حضور پیدا کند و آن مسجد تراز انقلاب اسلامی را احیا کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha