جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
عباس محمد حسنی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد حسنی با باشاره به نقش معنویت در کارایی و بقای سازمان ها، گفت: اسلام در همان آغاز کار با بوسه رسول خدا(ص) بر دستان پینه بسته کارگر حرف آخر را همان اول زد تا دنیا بداند که از منظر اسلام ارزشمندترین دارایی سازمان نیروی انسانی آن سازمان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در جشنواره مصباح نیروی هوایی ارتش که به میزبانی پایگاه هوایی شهید لشگری مهرآباد برگزار شد، با اشاره به نظریات مختلف در خصوص کار آمدی و حفظ بقای سازمانی اظهارکرد: از زمان‌های گذشته تاکنون سه موضوع، «کارآمدی»، «مزیت‌رقابتی» و «بقای‌سازمانی» جزو اساسی‌ترین دغدغه‌های نظریه‌پردازان سازمان‌ها بوده و برای رفع این دغدغه‌ها نظریه‌های پرشماری ارائه شده است.

وی افزود: در نظریه اول، تغییر نگرش به نیروی کار از ابزاری بودن به ارزشمندترین دارایی سازمان یاد شده است. این تغییر نگاه به انسان در مکاتب غربی پس از آزمون و خطاهای فراوان پدیدار شده است، اما اسلام در همان آغاز کار با بوسه رسول خدا(ص) بر دستان پینه بسته کارگر حرف آخر را همان اول زد تا دنیا بداند که از منظر اسلام ارزشمندترین دارایی سازمان نیروی انسانی آن سازمان است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه توجه به نقش معنویت در کارایی و بقای سازمان ها، دومین نظریه‌ای است که در این رابطه عنوان شده خاطرنشان کرد: امروزه سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که معنویت در سازمان‌ها پر بسامدترین نقش را در دو حوزه کارآمدی و بقای آنها ایفا می‌کند.

وی اظهار کرد: ما بر این باوریم که آنچه بشریت در این وضعیت بحران زده با آن مواجه است، این نیست که آیا سازمان‌ها باید معنوی‌تر شوند یا خیر؟ بلکه انتخاب این است که آنها چگونه می‌توانند با در نظر گرفتن توسعه و پیشرفت، باقی بمانند و اگر قرار است بمانند آنگاه صادقانه چاره‌ای جز معنوی شدن آنها نمی‌بینیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسنی با بیان اینکه معنویت درونگرایی بدون انزواست، خاطرنشان کرد: در گذشته رهبران سازمان‌ها در اندیشه برخورداری از کارکنان یقه‌آبی و یقه‌سفید بودند، ولی در رهیافت‎های جدید به کارکنان یقه‌طلایی فکر می‌کنند و خروجی آنها هیچ چیز جز معنویت نیست و ویژگی این کارکنان یقه‌طلایی و معنویت‌محور، دانش‌افرینی، کارآفرینی، خودسازماندهی، خودشکوفایی و خلاقیت و نوآوری است.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های پویا و پایا و موفق به سازمان‌هایی اطلاق می‌شود که دارای کارکنان یقه‌طلایی هستند و لازمه برخورداری از کارکنان یقه‌طلایی معنویت محور شدن نیرو و محیط کار است، تصریح کرد: در یافته‌های جدید ثابت شده است که رابطه مستقیمی بین افزایش کیفیت تولید و خدمات با معنویت کارکنان و محیط وجود دارد و به همین دلیل در رهیافت‌های جدید از معنویت جزو پربسامدترین مولفه‌های فرهنگ سازمانی یاد می‌شود.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه با اشاره به طرح‌های فرهنگی مصباح و نقش معنویت در افزایش کارایی این طرح‌ها بیان کرد: طرح‌های فرهنگی مصباح با سه هدف تامین، تقویت و ترویج معنویت در کارکنان و محیط‌کاری ارتش تهیه و به اجرا در آمده‌اند که برابر ارزیابی‌های صورت گرفته در برخی از حوزه‌ها تا ۸۰ درصد هدف‌های مورد نظر محقق شده است.

وی اظهار کرد: حمایت ویژه فرمانده کل ارتش و مطالبه جدی اجرایی شدن کامل طرح‌ها از سوی فرماندهان در موفقیت‌های به دست آمده، هدایتگری راهبردی شورای عالی تعالی معنوی بصیرتی ارتش به راهبری امیر دریادار سیاری، پشتیبانی فرماندهان سراسر یگان‌ها، اهتمام جدی نیروهای اجرایی از صدر تا سر پنجه چهار عامل بسیار تاثیرگذار و موثر در دست‌یابی به این موفقیت نفش‌آفرینی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های ۱۶ گانه فرهنگی مصباح مناسب‌ترین نقشه راه مقابله با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن است، از این رو انتظار می‌رود در اجرای صد در صدی طرح‌ها بکوشیم تا شاهد اثربخشی صد در صدی آنها در خنثی‌سازی جنگ شناختی دشمن باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha