پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
امام جمعه وحدتیه

حوزه/ امام جمعه وحدتیه گفت: برخورد صریح و فعال و عزتمندانه دولت با بیانیه مشترک روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان از این است که ایران بر سر منافع ملی خود با هیچ کشوری تعارف ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام ‌ولی صمصامی امام جمعه وحدتیه امروز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به بیانیه مشترک کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه گفت: برخورد صریح و فعال و عزتمندانه دولت با بیانیه مشترک روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان از این است که ایران بر سر منافع ملی خود با هیچ کشوری تعارف ندارد.

وی ابراز داست: اماراتی‌ها با شیطنت همیشگی خود، ضمن تأیید وجود اختلاف بر سر جزایر، آن را به بیانیه مشترک روسیه و ۶ کشور جنوب خلیج فارس وارد کردند تا همزمان بتوانند در آینده دعوای حقوقی خود علیه ایران را که حالا با تأیید کل اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت، پشتیبانی می‌شود در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح نمایند.

خطیب جمعه وحدتیه افزود: شیوه کار اماراتی‌ها برای کسب حمایت چین و روسیه در موضوع جزایر سه گانه این گونه است که وارد اعلام مالکیت خود بر جزایر نمی‌شود بلکه صرفاً دعوت به حل اختلاف از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز می‌کند، در نتیجه بسیاری از کشورها آن را می‌پذیرند.

خطیب جمعه وحدتیه ابراز داشت: این ویژگی ذاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که دارای ضعف در قدرت ملی هستند. چون این کشورها از بیشترین مولفه‌های قدرت از جمله (وسعت جغرافیایی، جمعیت، پیشینه تاریخی و تمدنی، قدرت تاثیرگذاری فرهنگی، ساختار و نظام سیاسی مردمی، نیروهای مسلح مقتدر، اقتصاد پویا و مستقل و ...) بی بهره اند. تنها مولفه قدرت آنان در نفت و اقتصاد نفتی خلاصه می شود. از این رو دچار وابستگی نهادینه‌ شده به غرب هستند و نمایش‌های نزدیکی به روسیه و چین هم نوعی نمایش است.

حجت الاسلام صمصامی اظهار کرد: البته همین مقدار هم که جرأت می‌کنند به چین و روسیه نزدیک شوند از جسارت و جرأت شیوخ خلیج فارس نیست بلکه نشان ضعف و افول قدرت غرب است. در واقع آنان به هر قیمتی در صدد جبران ضعف هویت تاریخی و سیاسی و قدرت ملی خود هستند.

وی با اشاره به علت همراهی روسیه در شرایط کنونی و کشور چین در گذشته با این کشورها گفت: این همراهی ها فقط به امید جذب منافع کوتاه مدت است و اشتباه و خطای محاسباتی آنان در همین جاست که به امید همین منافع کوتاه مدت بر باد تکیه می کنند و به بیراهه می روند.

وی با اشاره به پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این مسأله گفت: اولاً سخنگوی وزارت خارجه موضع گیری کرد و بلافاصله سفیر روسیه به وزارت خارجه احضار شد. همچنین نمایندگان مجلس و شخص رئیس مجلس و دکتر ولایتی مشاور رهبر انقلاب واکنش نشان دادند.

امام جمعه وحدتیه ادامه داد: روز دوشنبه ۲۶ خرداد وزیر خارجه در نشست خبری با وزیر خارجه عمان از تماس روسها برای جبران خطای خود خبر داد، البته امیر عبداللهیان گفت «این کافی نیست و باید جبران شود.» وزیر خارجه همچنین بر تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و خواستار پایان جنگ و آغاز گفت و گو ها بین اوکراین و روسیه شد.

وی اضافه کرد: این مواجهه صریح و فعال و عزتمندانه ایران حکایت از پافشاری ایران بر منافع ملی خود است و اینکه ایران بر سر این منافع با هیچ کشوری در هر سطح از روابط تعارف ندارد.

حجت الاسلام صمصامی با اشاره به هتک حرمت مجدد به ساحت قرآن کریم در سوئد گفت: فرد عراقی اهانت کننده به قرآن کریم که مسیحی تبار است، در سوئد با موساد مرتبط شده و مورد حمایت چهره های تندرو کابینه نتانیاهو است.

خطیب جمعه وحدتیه گفت: هدف صهیونیست های آدم کش، آغاز و تداوم موج اهانت به قرآن از جانب افراد لاابالی و بی اعتقاد در نقاط مختلف جهان، برای انحراف افکار عمومی از شرایط در حال انفجار سرزمین های اشغالی است. هدف دیگرشان ایجاد اختلافات مذهبی بین پیروان ادیان است که در پی تشدید آن هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha