یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عزاداری شب دوم محرم در هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان

کارشناس دینی با تأکید بر تأثیر ریشه ای خانواده در تغییر سرنوشت امت ها تصریح کرد: خانواده جایی است که بنیان های فکری، ارزشی و رفتاری انسان پایه گذاری می شود و کاری که دشمن با تغییر سبک زندگی ما انجام داده این است که خانواده جهت تربیتی خود را گم کند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم سوگواری فدائیان حسین)(ع) اصفهان با اشاره به اهمیت موضوع خانواده اظهار داشت: امروز مهم ترین چالش انسان، خانواده است و اساسا مبنای فرهنگ غرب از بین بردن خانواده است، زیرا نگاه غرب، نگاه اقتصادی است ، هم چنان که در کتاب "جنگ علیه خانواده" ثابت کرده است قوانین کشور کانادا و ساختارهای آن وضع شده اند که خانواده را از بین ببرند و دچار فروپاشی کنند و غرب در پوشش حقوق زنان، رفع ظلم از زنان و آزادی زنان این کار را انجام می دهد.

وی اولین جلوه از جلوه های سبک زندگی خانوادگی حضرت سیدالشهدا(ع) را ، غلبه عشق و محبت واحترام در خانواده بیان کرد و افزود: خداوند در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید"وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً" یعنی اولین فردی که هدیه ازدواج را به زوج می دهد خداوند است و می فرماید :" وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ".
وی افزود: عشق و محبت روکش اصلی زندگی امام حسین(ع) است و هر فردی که پیرو سیدالشهدا است باید این گونه باشد، لذا در محیط خانواده قانون و مقررات خشک نباید غلبه داشته باشد و باید عشق و محبت وجود داشته باشد، البته باید نظم و حق گرایی نیز باشد، اما خانواده دادگاه نیست.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی نکته دیگری را که در باب سبک زندگی خانوادگی سیدالشهدا(ع) مورد توجه می باشد حقوق همسر عنوان کرد و گفت: اسلام در طول تاریخ بشر تنها مکتبی است که عالی ترین حقوق را برای زن قرار داده، جدی ترین دفاع را از این حقوق انجام داده است، اما متاسفانه به دلیل ضعف عملکرد و تبلیغ ، غربی ها ما را به تضییع حقوق زن متهم می کنند و خود را مدافع حقوق زن می دانند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با تأکید بر مسئله غیرت در مردان به عنوان عامل اصلی عفت ورزی در زنان تصریح کرد: نکته دیگری که در زندگی حضرت سیدالشهدا(ع) می بینیم غیرت است، هم چنان که علی (ع) در نهج البلاغه نیز فرمود "هیچ گاه مرد غیرتمند زنا نمی کند چون نسبت به ناموس خود غیرت دارد لذا به ناموس دیگران نیز عفت می روزد".

وی عفت و غیرت را در انسان یک امر دو جانبه دانست و افزود: در مورد غیرت دو نکته باید جدی گرفته شود، در وهله اول از تمام معارف مربوط به زن و مرد و عفاف و حیا برمی آید که هر مقدار روی غیرت مرد کار شود مشکل حجاب زودتر حل می شود.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی غیرت مرد را ضامن حفظ عفت زنان بیان کرد و گفت: امام حسین(ع) نسبت به خانواده خود بسیار غیرت داشت، هم چنان که چند نمونه آن در آخرین ساعت عاشورا روایت شده است.
کارشناس دینی خاطر نشان کرد: زمانی که روی غیرت مردان کار نکردید دیگر نمی توانید روی عفت زنان کار کنید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع تاکید کرد: نکته دیگر این است امام علی (ع) در آخرین بند از نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) نوشته اند که نسبت به حجاب همسر و فرزندان خود جدی باشید و هر چقدر روی پوشیدگی آنها از نامحرم سختگیرتر باشید برای سلامت آنها بهتر است، همین امام بلافاصله می فرماید البته مراقب باشید در غیرت افراط به خرج ندهید که اگر افراط در غیرت به خرج دادید زن پاکدامن را آلوده می کنید.

وی اضافه کرد: امام حسین(ع) می خواهند صحنه ای را در عاشورا خلق کنند که خداوند در زیارت عاشورا درباره آن می فرماید بزرگ تر از این در عالم و در آسمان ها و زمین نخواهد بود، لذا در دل پذیرش این مصیبت عظیم یک انفجار نور اتفاق افتاد.

وی افزود: جامعه ای همانند جامعه ما که از جهتی ظرفیت و پتانسیل جهش تمدنی استثنایی در تاریخ را در خود آماده کرده است، به دلایل مختلف دچار چالش های قابل ملاحظه و جدی شده و اگر نتواند خود را سریع و منطقی از لایه اول شکل گیری آن حرکت اجتماعی یعنی خانواده بازسازی کند، ممکن است مانند بسیاری از برهه های تاریخ این ظرفیت از بین برود.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع تصریح کرد: دشمن خطای راهبردی کرد و از لایه های بالایی شروع به تقابل با ما نمود و نمی دانست در جامعه ای با وجود بنیه ای هم چون امام حسین(ع) و فرهنگ اهل بیت و جمعیتی جوان و با ظرفیت پیشینه ملت ایران، زمانی که در لایه های سطحی با آن مقابله می کنند قوی تر می شود.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با بیان این که دشمن مدتی است که به نقطه قدرت ملت ایران پی برده و به شدت روی آن متمرکز است گفت: دشمن اگر چه دیر، اما فهمید که گفتمان انقلاب اسلامی را بزند، لذا یکی از بهترین، موثرترین، کم هزینه ترین و پرفایده ترین نقاطی که یافته خانواده است.

وی نوع و سبک تربیت در خانواده امام حسین(ع) را الگویی مناسب برای این معنا دانست و افزود: اگر به سلول های اصلی جامعه خود بازگردیم و دوباره این سلول ها را بازسازی کنیم می توانیم امیدوار باشیم که به عنوان یک امت قدرتمند متحد منسجم در زیرسایه یک امام حاذق و مدبر می توانیم گام های باقیمانده تمدن اسلامی را برداریم.

وی اضافه کرد: اگر چنین اتفاقی نیافتد در غیر این صورت " انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم" و خداوند می فرماید اگر این قوم عرضه نداشته باشد قوم دیگری را می آوریم تا این کار را انجام دهد.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با تأکید بر تاثیر ریشه ای خانواده در تغییر سرنوشت امت ها تصریح کرد: خانواده جایی است که بنیان های فکری، ارزشی و رفتاری انسان پایه گذاری می شود و کاری که دشمن با تغییر سبک زندگی ما انجام داده این است که خانواده جهت تربیتی خود را گم کند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که این جهت گم شود مانند این است که صبح با مسلم بیعت می کنند، اما در هنگامی که منافع مادی آنها تهدید شود حاضر می باشند مسلم را تقدیم ابن زیاد کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha