یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‌ﷲ صانعی

حوزه/ آیت‌ﷲ حسن صانعی یار وفادار و مورد اعتماد امام(ره) بود که در سن ۸۹ سالگی و در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه آیت الله حسن صانعی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ در سن ۸۹ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ربانی متولد ۱۳۱۳ در نیک‌آباد اصفهان بود. سال ۱۳۵۲ به‌ علت‌ تداوم‌ فعالیت‌های سیاسی‌ از سوی ساواک‌ قم دستگیر و به‌ سه‌ سال‌ تبعید در مشکین‌شهر محکوم‌ شد که به‌ علت تداوم فعالیت‌هایش علیه حکومت پهلوی از سال ۱۳۵۳ محل تبعیدش به شهرستان‌ مرند تغییر کرد.

پس از اتمام دوران تبعید در ۱۳۵۵ به‌ قم‌ بازگشت و مجدداً فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را ادامه داد و در جریان‌ تظاهرات ۱۹ دی‌ ۱۳۵۶ که‌ در پی‌ اهانت‌ روزنامه‌ی اطلاعات‌ به‌ امام‌ راحل برگزار شد، یکی‌ از سازمان‌دهندگان‌ اصلی‌ این تظاهرات بود.

سال ۱۳۶۲ با حکم امام راحل به عنوان سرپرست بنیاد پانزده خرداد منصوب شد و از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۹ به مدت ۳۷ سال سرپرستی آن را برعهده داشت.

وی همچنین با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شده بود.

آن مرحوم وفادار و ثابت قدم و از قدیمی‌ترین اصحاب امام بود

حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت در گذشت این عالم ربانی، آن مرحوم را ثابت قدم و از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار خواندند و از خردمندی و خیرخواهی بعنوان دو خصوصیت بارز آن شخصیت بی‌تظاهر نام بردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت جناب حجةالاسلام‌المسلمین آقای حاج شیخ حسن صانعی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و دوستان و معاشران آن مرحوم و به کلیّه‌ی مرتبطین بیت حضرت امام رضوان‌الله‌علیه تسلیت عرض میکنم. این مرد وفادار و ثابت قدم از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار و در شمار اولین یاران ایشان در آغاز نهضت و سپس جزو همراهان همیشگی آن بزرگمرد در همه‌ی فراز و نشیب‌های دوران مبارزات تا هنگام پیروزی و پس از آن تا غروب آن آفتاب تابان بود. اینجانب در طول رفاقت دیرین خود با وی، خردمندی و خیرخواهی را دو خصوصیت دیگر این شخصیت بی‌تظاهر و پرکار دانسته و شناخته‌ام. رحمت و مغفرت الهی شامل حال ایشان باد ان شاءالله.

سیّدعلی خامنه‌ای

۳۱ تیرماه ۱۴۰۲

همچنین بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی از جمله رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور، آیت الله العظمی جوادی آملی و .... ارتحال این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

مراسم وداع در تهران

مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله شیخ حسن صانعی قبل از ظهر روز شنبه از حسینیه جماران با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد و پس از تشییع در جماران پیکر برای خاکسپاری در قبرستان وادی السلام به قم منتقل گردید.

گزارشی از مراسم تشییع و تدفین آیت‌ﷲ صانعی در تهران و قم

تشییع و تدفین در قم

پیکر آیت الله صانعی از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) با حضور اقشار مختلف مردم تشییع شد و سپس به قبرستان وادی السلام منتقل گردید.

با توجه به ممنوعیت چندین ساله خاکسپاری اموات در قبرستان های داخل شهر مقدس قم از جمله قبرستان وادی السلام، و با توجه به وصیت آن مرحوم که در کنار پدرشان دفن شوند، در ابتدای امر با مخالفت مدیران شهری رو به رو شد، اما در نهایت بعد از هماهنگی های لازم و تشریفات قانونی، پیکر آن مرحوم در کنار مزار پدرش در آرامستان وادی السلام به خاک سپرده شد.

گزارشی از مراسم تشییع و تدفین آیت‌ﷲ صانعی در تهران و قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha