یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه اردبیل

حوزه / امام جمعه اردبیل با تأکید بر این که زن ناموس خداست، به شعار «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرد و گفت: اگر تعهد و احترام در برابر زن را بردارند آیا چیزی از او باقی می‌ماند؟ بعد از آن، صحبت از زندگی و آزادی شرم آور است، چون دیگر زنی نمانده تا زندگی بکند و آزاد باشد، آنچه مانده تلی از احساس‌های پایمال شده، آرزوهای مقدس له شده، ناکامی‌های دردناک و بن بست‌های غم انگیز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید سید حسن عاملی شب گذشته در مراسم عزاداری ماه محرم که در مسجد میرزا علی اکبر اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: در قیام امام حسین(ع) تعهد انسانی موج می‌زند و این طور نیست که فقط تعهد دینی مطرح باشد، حضرت با صراحت می‌فرماید نباید انسان‌ها بردگان حکومت‌ها باشند و نباید ثروت در اختیار افراد خاص باشد و نباید دین ابزار دست حکومت‌ها باشد.

وی با تأکید بر اینکه نباید امنیت فقط برای افراد و اقشار خاص تأمین گردد، گفت: استئثار در میان دولت مردان باید ریشه کن شود و صالح‌ترین افراد تولیت امور را به عهده بگیرند، امام حسین(ع) در برابر این مفاهیم عرشی تعهدی انسانی و دینی دارند، اگر در جامعه، تعهد نباشد حیات اجتماعی افراد کلا از بین می‌رود.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: اروپا، آمریکا و غرب یک تعهد خاص را از زندگی بشر حذف کرده‌اند، با حذف این تعهد اگر کوه‌ها تکه تکه و پودر شوند، اگر زمین به لرزه در بیاید، اگر دریاها آتش بگیرند اگر آسمان بهم بریزد، اگر انسان‌ها خون بگریند، نباید استبعاد کرد، یعنی جنایت، فوق العاده است و همین نقطه، یکی از نقاط مهم درگیری تمدن اسلامی با غرب در خصوص شخصیت و کرامت زن است، یعنی “حذف تعهد در برابر تمتع” با این سخن باید با مخالفین اسلام در موضوع شخصیت زن تحدّی کرد و حضرت فرمودند، با تمام توان با تفکرات عریانی و فرهنگ برهنگی در این موضوع تحدّی می‌کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: با حذف این تعهد، زن را تبدیل به موجود دم دستی کرده، شخصیت او را ویران و کرامت او را مثل آئینه شکسته و در یک کلمه با خاک یکسان کرده‌اند؛ آنها از روزی که تعهد را در برابر تمتع (جنسی) حذف کردند، زن همه چیز خود را از دست داد و ناموس خدا شکست، دین ما در این باب محکم ایستاده و اصرار دارد کهباید تعهد باشد و بدون تعهد، تمتع(جنسی) یک جنایت کامل است.

وی تصریح کرد: قبل از شرع این سؤال را عقل مطرح می‌کند که در ازاء تمتع جنسی، آینده زن، نفقه او، شخصیت و جایگاه اجتماعی او، احساس‌های انسانی و آرزوهای مقدس او چه می‌شود؟

حجت الاسلام والمسلمین عاملی خاطرنشان کرد: خانم‌هایی که در موضوع حجاب نسبت به دین نظر منفی دارند دقت کنند این دفاع که خداوند و دین با اشتراط تعهد در برابر تمتع از زن و از کرامت زن کرده، کاملاً بی نظیر است، چنین تکریمی را هیچ اندیشه‌ای در برابر زن انجام نداده و فرق تفکر زمینی و آسمانی در همین جاست، زیباترین گزینه در خصوص شخصیت زن این سخن عرشی دین ما است که هیچکس حق ندارد بدون تعهد به زن نزدیک شود، می‌گویند این سخن درست است ولی ما مشکل را با تراضی حل می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: تراضی یعنی هر دو راضی شده‌ایم، بدون عقد و بدون تعهد آینده زن را آتش بزنیم و به تعبیر قرآن بعد از چند روز او را ” کالمعلقه” رها کنیم و به دنبال ارضاء حس تنوع طلبی خود و لذات مقطعی باشیم؛ در اینجا زن نمی‌تواند بگوید من مالک خودم هستم، می‌خواهم خودم را ذلیل یا بدبخت بکنم چون زن این شاهکار خلقت خدا منسوب به خداست و خدای متعال ذلت او را کسر شأن خودش می‌داند و اجازه نمی‌دهد کسی از بندگانش ذلیل و از نظرها ساقط شود به همین جهت حتی از تراضی بدون تعهد تعبیر به زنا کرده و فرموده زنا بدترین راه برای ارضای غریزه جنسی است، عقد را برای این گذاشتند که تعهد مرد در برابر سرنوشت زن تضمین گردد، به همین جهت می‌گوییم هرجا تعهد نباشد ازدواج، ازدواج سفید است، هر کجا تعهد تضمین گردد ازدواج، ازدواج سفید نیست، ولو عقد مرسوم ما را نداشته باشد همچنان که در اروپا شهرداری‌ها با ثبت ازدواج، تعهد مرد را تضمین و زن را در تمام ثروت مرد شریک می‌کنند.

وی یادآور شد: هرجا تعهد نباشد و مرد بگوید من باید در لذات جنسی و امیال خودم آزاد باشم و اما اینکه زن آینده‌ای داشته یا نداشته باشد و نفقه او تضمین گردد یا نگردد یا زن تبدیل به ابزاری برای احساس‌های کم عمق گردد یا نگردد، همه این‌ها هیچ ربطی به من ندارد، این همان جنایتی است که می‌گوییم کوه‌ها آسمان‌ها و زمین در اثر آن باید پاره پاره شوند؛ یک مرد باید توجه کند که زن ناموس خداست و خداوند به ناموس و حرم خود حساس است.

وی اظهار کرد: آنها که با شعار زن زندگی آزادی، درصدد تأمین کرامت زن هستند، اگر واقعا دغدغه کرامت دارند باید در برابر این اصل بزرگ آسمانی تمام قد خضوع بکنند، هر شعاری در برابر این اصل قطعاً رنگ می‌بازد، اگر تعهد و احترام در برابر زن را بردارند، آیا چیزی از او باقی می‌ماند؟ بعد از آن صحبت از زندگی و آزادی شرم آور است، چون دیگر زنی نمانده تا زندگی بکند و آزاد باشد، آنچه مانده تلی از احساس‌های پایمال شده، آرزوهای مقدس له شده، ناکامی‌های دردناک و بن بست‌های غم انگیز است.

انتهای پیام

منبع: دفتر امام جمعه اردبیل

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha