پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 1100526
۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
گل مالی

حوزه/دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)و یاران باوفایش روز عاشورا در عزای سید و سالار شهیدان اسلام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در گل آغشته می شوند و عزاداری می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه ازخرم آباد، گِل‌مالی یکی از سنت ها و آئین های عزاداری در لرستان است که طبق مستندات بیش از یک هزار سال قدمت دارد و در سال های اخیر این رسم کهن در فهرست آداب کهن ایرانی به ثبت ملی رسیده است .

اقامه عزای عاشورای حسینی در لرستان اقامه عزایی از جنس خاک و گل است .

همزمان با روز تاسوعا ارادتمندان به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)و یاران باوفایش خاک رُس تمیز را با گلاب آغشته نموده و در حوضچه هایی که از قبل ساخته شده ریخته تا صبح عاشورا همزمان با سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان عزاداران خود را به گل آغشته کرده و بر سر و سینه زنند.

در روز عاشورا مردم لرستان با اعتقاد قلبی به اینکه عزاداری از جنس خاک و گل اوج ارادات آنان را به سالار شهیدان اسلام آشکار می سازد این سنت و رسم کهن را به جا می آورند.

این رسم و آئین کهن در سال ۹۷ به شماره ۵۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آیین گل مالی اوج حزن و اندوه مردم لرستان در شهادت سرور و سالار شهیدان اسلام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان است.

گل مالی بخشی از باور و احساس مردم لرستان است و این ارادت بنابر رسمی کهن آن است که دلدادگان حسین بن علی(ع) روز عاشورا عزیزترین شخص خود را از دست داده‌اند.

عزاداری مردم لرستان در ظهر عاشورا قبل از آنکه شنیدنی باشد، دیدنی است؛ باید عاشورا را در لرستان در جوار ارادتمندان حسین (ع) عزاداری کرد تا اوج حزن، اندوه، شور، شعور و احساس عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)را مشاهده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha