دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مراسم شب سوم محرم در هیئت انصار الحسین علیه السلام اصفهان

حجت الاسلام سرلک در جمع مردم اصفهان گفت: برخی تصویری از خدا، پیامبر(ص) و انقلاب ارائه کرده اند که واقعا جذاب نیست و جوانان را فراری می دهند، در حالی که جوانان عاشق حقیقت می باشند و با تمام وجود از حقیقت استقبال می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک در مراسم شام غریبان مسجد امام حسن عسکری(ع) اصفهان با اشاره به مسیر پرفراز و نشیب مسیر دینداری به بیان فرازی از دعای عدیله پرداخت و اظهار داشت: امکانات و شرایط ما با یکدیگر متفاوت است و خداوند امضای اختصاصی خود را پای همه موجوداتی که خلق کرده قرار داده است.

وی افزود: تصمیم جدی خداوند این است که انسان را به سمت خود سیر دهد، اما وجود انسان به گونه ای است که خود باید این راه را انتخاب کند و تمام شأن وجودی اش نیز این است که مسیر خود تا خدا را با قدم اراده بردارد و از همین رو است که می فرماید " لا اِکْراهَ فِی الدّین"؛ عظمت وجودی انسان همین است که بتواند انتخاب کند.

این خطیب بزرگترین ، هوشمندانه ترین و پیشرفته ترین انتخاب انسان را ، انتخاب دین عنوان کرد و ادامه داد: دین به معنای مسیر تضمین شده ای است که انسان را از هر شرایطی به همه آن چیزی که باید برسد، می رساند و اگر انسان بتواند این ایمان را در وجود خود بنشاند، خداوند سرپرستی آن را به عهده می گیرد.

وی اضافه کرد: تعبیر عرشی که در دعای عدیله وجود دارد به این معنا که انسان هرگونه باشد امکان وصول به خدای متعال برای او ممکن است و کد عاشورایی این مسئله آن است که از ظهر عاشورا تا زمان شهادت، حضرت خطاب به لشکر دشمن می فرمود:" هَل مِن ناصر یَنصُرُنی "یعنی از همین نقطه ظلمانی نیز می توانید بازگردید، لذا هیچ گاه راه به سوی خدای متعال بسته نمی باشد، اما به شرط این که انسان انتخاب کند.

استاد دانشگاه با تاکید بر محبت خداوند نسبت به انسان، تصریح کرد: اولین گامی که یک انسان می تواند بردارد باور محبت خدا نسبت خود است و خداوند منت گذاشته و می فرماید این قدم را با اختیار خود بردارید، لذا از محبت خدا زمانی که انسان دیندار شد، عرصه ای که در آن قرار می گیرد صددرصد ناظر بر جامعه است.

سرلک با اشاره به وظایف انسان مومن در مقابل تضعیف جریان طاغوت، گفت: حکومت اسلامی برای این است که دست نامحرمان از تصرفات اجتماعی قطع شود و امیرمومنان(ع) برای اقامه این حکومت 25 سال صبوری کردند.

کارشناس مذهبی با تاکید بر مسئولیت های اجتماعی که برای انسان مومن تعریف شده است تصریح کرد: این مسئولیت از خانواده آغاز می شود به طوری که می فرماید "جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً" لذا خانواده هایی که در آنها دعوا و توهین وجود دارد دیندار نیستند و چهره واقعی ایمان فرد نسبت به خدای متعال، آرامش و دل آرامی آن در محیط خانواده است.

وی عنوان کرد: در روایت است زمانی که به هم می رسید به یکدیگر ابراز محبت کنید، لذا مسیر سیر الی الله در مراقبت از افرادی است که در این مسیر حضور دارند و این همان حالی است که اصحاب سیدالشهدا(ع) نسبت به یکدیگر داشتند.

استاد دانشگاه راه درست دینداری را از مسیر پذیرش مسئولیت های اجتماعی عنوان کرد و گفت: خداوند نسبت به پیامبر(ص) می فرماید: " اگر تندخو و سخت دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می شدند"؛ پیامبران نیز با قوم خود این گونه صحبت می کردند.

سرلک یکی از دلایل دور شدن برخی از افراد از مسیر حق و دینداری را نحوه برخورد افراد دیندار بیان کرد و افزود: این بسته بودن ها سبب شده که برخی مواقع افراد دور شوند؛ برخی تصویری از خدا، پیامبر(ص) و انقلاب ارائه کرده اند که واقعا جذاب نیست و جوانان را فراری می دهند، در حالی که جوانان عاشق حقیقت می باشند و با تمام وجود از حقیقت استقبال می کنند.

وی، مرکب مهم انسان برای وصول الی الله را عقلانیت عنوان کرد و در ادامه به تبیین مسئله استقبال از همه افراد و آغوش باز پرداخت و گفت: آغوش باز بودن به معنای صلح کل بودن نمی باشد و در واقع آغوش باز یعنی شهید قاسم سلیمانی که تمام وجودش غرق ایمان به انقلاب اسلامی، امام(ره)، رهبر انقلاب و شهدا بود، اما به بی حجاب که می رسد می گوید "تو نیز دختر من هستی". ما اگر در میان این میدان جریان "تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر" را در بین خود پررنگ نکنیم و محبت بی دریغ نسبت به یکدیگر نداشته باشیم بدون تردید حذف می شویم

سرلک یادآور شد: قرآن در این باره می فرماید "وَمَن أَحیاها فَکَأَنَّما أَحیَا النّاسَ جَمیعًا " لذا این خیمه ها و عزداری ها تلاشی برای همین همگرایی ها است و بزرگ ترین بلای ما نیز تفرقه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha