شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ ضبط تفسیر سوره فتح حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بهره مندی از فضائل دهه نخست محرم را در گرو استفاده از شور و شعور این ایام برای رسیدن به امام حسین علیه السلام توصیف نمود و گفت: همانطور که درک شب قدر، درک حقیقت قرآن و راه یابی به رزق الهی است، درک دهه محرم نیز رزق همراهی با امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری،در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با بیان این که در سایه سار عزاداری دهه نخست محرم، محبین اهل بیت علیهم السلام به نورانیت دل دست یافته می توانند آینده بهتری را پیش روی خود ترسیم نمایند، اظهار داشت: ایام خاص آداب و مناسک خاصی دارد که بهره مندی حداکثری از آن نیازمند محاسبه های خاص است.

وی افزود: همانطور که دستیابی به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و درک شب قدر نیازمند توجه به مقدماتی است. بهره مندی از شور جدیدی که از نسیم عاشورایی می وزد، نیازمند توجهاتی است تا مومن از بستر داغداری نسبت به اهل بیت علیهم السلام غصه‌دار و حالش دگرگون گردد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ضمن تأکید بر اهمیت توجه به اتصال روح مومنین نسبت به یکدیگر، با بیان این که اتصال روح مومنین به امامشان از اتصال شعاع خورشید به خورشید بیشتر و قوی‌تر است، خاطرنشان ساخت: درک این دهه که ایام حزن امام زمان(عج) است، نیازمند مناسکی است که بهترین آن عزاداری و توجه به عاشورا است.

وی بر اهمیت محاسبه های بعد از دهه محرم تصریح نمود و تأکید کرد: باید به حدی با بلاء امام حسین علیه السلام مانوس شویم که از علایق نفس و تعلقات دنیا رها و آماده جانفشانی در رکاب امام زمان(عج) شویم؛ کسی که این دهه را درک می کند، پایان آن اجابت دعوت اهل بیت علیهم السلام است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: این توجهات، مناسک و مراقبت ها باید تعلقات ما به دنیا را کم نموده، موانع سربازی، جان‌نثاری و همراهی با امام زمان(عج) را برطرف سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر خاطرنشان ساخت: همانطور که درک شب قدر، درک حقیقت قرآن و راه یابی به رزق الهی است، درک دهه محرم نیز رزق همراهی با امام(ع) است؛ کسی که فضیلت عزاداری سید الشهدا علیه السلام را درک کند خود را جزء کسانی خواهد دید که اگر واقعا در محرم سال ۶۳ هجری بود، دعوت امام(ع) را لبیک گفته، خود را نثار مولا و مقتدایش اباعبدالله الحسین علیه السلام می نمود.

وی تصریح کرد: برای درک نسیم عاشورایی محرم باید خود را از تمام تعلقاتی که جمعیتی را از کوفه به کربلا کشاند تا خون شید الشهدا علیه السلام را بر زمین ریختند، رها سازیم؛ باید نقطه ضعف‌های خود با توجه به عزای حسینی و غرق شدن در متن عاشورا جبران نموده، شب یازدهم محرم حال و هوای یاری دین الهی در ما موج زند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به فرازهایی از دعای «وَثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْق عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَأَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام)» اشاره نمود و تأکید کرد: با سیر در زیارت عاشورا و درک حقیقت نهضت حسینی می‌توان به درجات شهدای کربلا دست یافت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر درک فضیلت دهه محرم را در گرو عاشورایی شدن نفس انسان توصیف نمود و تصریح کرد: کسانی که فضیلت دهه محرم را در عالی‌ترین مرتبه درک کنند، اگر در کربلا می بودند همچون یاران سید الشهدا علیه السلام به یاری امامشان می‌شنافتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روایتی با تأکید بر این که گریه بر امام حسین علیه السلام تمام گناهان انسان را می آمرزد، یادآور شد: یکی از گریه ها بر امام حسین علیه السلام گریه محرومیت از نصرت امام است، این افراد از این که نتوانستند یاری امام را درک نمایند تاسف می‌خورند، که چرا نبودند تا خود را سپر تیرهایی که به امام(ع) اصابت نمود بسازند؛ این افراد قلبشان شعله‌ور و جگرشان سوزان می‌ماند تا خداوند متعال مسیر شهادت را برایشان باز کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان سخنان خود بهره مندی از فضائل دهه نخست محرم را در گرو استفاده از شور و شعور این ایام برای رسیدن به امام حسین علیه السلام توصیف نمود و اظهار داشت: بدون شک همه کسانی که در دهه محرم محزون سید الشهدا علیه السلام شدند از فضائل آن بهره‌مندند، منتها برخی از انسان‌ها به مراتب بالای فضائل عاشورایی دست می‌یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha