دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
احمد پهلوانیان

حوزه/ مدیرکل صدا و سیمای استان فارس آیت الله جهانگیرخان قشقایی را در تربیت شاگردو انسان سازی کم نظیر دانست و گفت: متأسفانه در معرفی و نقش این شخصیت بزرگ کم کار شده و صدا وسیما استان فارس پیگیر تولید مستند فاخر درباره زندگی نامه جهانگیرخان قشقایی است.

به گزارش خبرگزاری از شیراز، احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس، پیش از ظهر امروز در جمع اعضای ستاد برگزاری سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر با اعتقاد بر اینکه بدون تردید، اقوام و عشایر در استان یک ظرفیت فرهنگی اجتماعی، سیاسی، مدنی، و امنیتی است، اظهار کرد: صدا و سیمای استان فارس در تولید برنامه، در این حوزه انجام وظیفه می‌کند.

وی با اشاره نقش اقوام و عشایر گفت: اگر زمانی اقوام و عشایر در حوزه سخت امنیتی، ضامن امنیت بودند، الان همگرایی و وحدت اقوام و عشایر، ضامن امنیت نرم در کنار امنیت سخت است و ما در استان فارس با نشان دادن این رنگین کمان می‌توانیم امنیت، وحدت و پیکره واحد سیاسی و اعتقادی کشور و نظام را نشان دهیم.این ظرفیت و استعداد اقوام، ظرفیت کمی نیست، و إن شالله بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل صدا و سیمای فارس، حب امام حسین (ع) را منشأ وحدت در بین همه مسلمان جهان و حتی سایر ادیان عنوان کرد و افزود: سوگواره شعر ملی عاشورایی اقوام و عشایر که بنام اباعبدالله الحسین (ع) است، و شاعرانی هم از اهل سنن حضور دارند. و این سوگواره از جهت اینکه محور وحدت بین همه قومیت ها، و اهل تشیع و اهل تسنن، و مسلمانان است، حائز اهمیت است.

وی یاد آور شد: از نکات اثر گذار سوگواره این است که در ساختار شعر است و مردم ایران بخصوص استان فارس با وجود شاعران بزرگی چون حافظ و سعدی و شاعران برجسته ای از اقوام با زبانهای مختلف، با شعر ارتباط بسیار خوبی دارند و این سوگواره از این جهت ثاتیرگذار، و در قالب هنری مانا و گیراست.

پهلوانیان در هم آمیختگی شعر عاشورایی با اقوام و عشایر را بسیار پر اهمیت، و ظریف اندیشانه، توصیف کرد و اعلام آمادگی کرد که صدا و سیمای استان فارس در برگزاری این سوگواره عاشورایی از لحاظ پوشش رسانه ای سهیم خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های پخش شده در حوزه اقوام و عشایر را در صدا و سیمای استان از ابتدای سال را بیش از ۸۰ برنامه در حوزه سیما و بیش از ۴۰۰ برنامه در حوزه صدا اعلام و اظهار امیدواری کرد: تلاش صدا وسیمای استان فارس بر این است که بیش از پیش در حوزه اقوام و عشایر، برنامه سازی کند.

مدیرکل صدا و سیمای فارس، مستندهای شهید جاوید، شهدای دبیرستان عشایری شهید بهشتی، روستای شهید آباد،مجموعه مستندگزارشی ایلیاتی، و مجموعه رنگواره های کهن را از جمله برنامه های در حال تولید در حوزه اقوام و عشایر بیان کرد و افزود: مجموعه مستند رنگواره های بعنوان اولین مستندهای فاخر اقوام در شبکه فارس است.

پهلوانیان اضافه کرد: نگاه برنامه سازان در برنامه های ویژه جامعه عشایر کوچنده علاوه بر معرفی ظرفیت‌های مختلف این جامعه، مشکلات هم دیده شوند.

مدیرکل صدا و سیمای فارس در پایان این نشست، اقوام و عشایر را در کشور بخصوص در فارس بسیار پرافتخار یاد کرد و وجود شخصیت برجسته و تأثیرگذار آیت الله حکیم جهانگیرخان قشقایی را از جمله افتخارات شاخص اقوام عنوان کرد.

وی آیت الله حکیم جهانگیرخان قشقایی را در تربیت شاگرد و انسان سازی کم نظیر دانست و یاد آور شد: متأسفانه در معرفی و نقش این شخصیت بزرگ، کم کار شده و صدا وسیمای استان فارس پیگیر تولید مستند فاخر در خصوص زندگی نامه آیت الله حکیم جهانگیرخان قشقایی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha