شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 1101907
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
ف

حوزه / به همت هیئت حسینی نیاسر آیین سنتی مذهبی نخل گردانی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، آیین سنتی مذهبی نخل گردانی عصر پنج شنبه 12 مرداد 1402به همت هیئت حسینی نیاسر با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور، مدیر کل خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت ،روحانیون ، امام جمعه، شهردار، مسئولان محلی و اقشار مختلف مردم از سراسر کشور در میدان چالهوجه نیاسر کاشان برگزار شد.

عزاداران حسینی با سردست گرفتن تک تک نخل ها که نمادی از پیکرهای مطهر شهدای کربلا است با حرکت در مسیرهای تعیین شده، پس از حضور در میدان چالهوجه نیاسر و تعظیم به نخل حضرت سیدالشهدا(ع) به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

در پایان پس از سوگواری دستجات عزاداری در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان در میدان چالهوجه و خیابان شهید منتظری(چالقاب) از میدان چالهوجه نیاسر به طرف تکایا و حسینیه ها حرکت و در انتهای مسیر با نخل های هیئت های علی اصغری و علی اکبری وداع کردند.

آیین سنتی نخل گردان اهالی شهر نیاسر طبق رسم کهن به عنوان نمادی از تابوت واره های منسوب به شهدای کربلا در قالب تشییع جنازه در مسیرهای قدیمی شهر به گردش در آمده و به میدان امام حسین(ع) چالهوجه نیاسر می رسند.

نخل ها از جهت منزلت به ترتیب نخل امام حسین(ع)، نخل حضرت ابوالفضل(ع)، نخل حضرت علی‌اکبر(ع)، نخل حضرت قاسم(ع) و نخل حضرت علی اصغر(ع) می باشند که وارد میدان شده و مراسم سوگواری برگزار می شود و بعد از آن نخلها در قسمت‌های مختلف شهر گردانده می شوند.

شایان ذکر است این رویداد فرهنگی یکی از پرشورترین آیین های عزاداری سنتی کشور بشمار می رود که در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به شماره 1529 مورخ 96/12/9 به ثبت رسیده است.

انتهای پیام./

مراسم سنتی نخل  گردانی در نیاسر برگزار شد

مراسم سنتی نخل  گردانی در نیاسر برگزار شد

مراسم سنتی نخل  گردانی در نیاسر برگزار شد

مراسم سنتی نخل  گردانی در نیاسر برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha