شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
شظ

حوزه / آیین سنتی مذهبی سفره برکت همزمان با ششمین روز شهادت امام حسین(ع) با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه موسی بن جعفر(ع) شهر برزک از توابع شهرستان کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، آیین سنتی مذهبی سفره برکت روز گذشته همزمان با ششمین روز شهادت امام حسین(ع) با حضور امام جمعه برزک، خانواده‌های معظم شهدا و جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم با مرثیه سرایی ذاکرین اهل بیت(ع) و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در حسینیه موسی بن جعفر(ع) شهر برزک از توابع شهرستان کاشان برگزار شد.

این مراسم که به عنوان اثر فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده، بنا بر یک رسم دیرینه با گستردن یک سفره بزرگ با نام «سفره برکت» و اهدای محصولات بومی و محلی توسط شهروندان به این سفره، برگزار می‌شود.

زنان در آیین عاشورایی سفره برکت که در محله مصلی شهر برزک کاشان برگزار می‌شود، هفت کاسه یا بشقاب از آجیل یا تنقلات محلی نظیر جوزقند، گردو، بادام، کشمش، نخودچی، برگه قیسی، سیب و دیگر محصولات باغی را در مجمعه مسی بر روی سر می‌گذارند و به مسجد محله مصلی این شهر می‌آوردند، زمانی که به مسجد رسیدند تمام محتویات داخل مجمعه را در سفره‌ای و به طول ۱۰ تا ۱۵ متر که در مسجد پهن شده، می‌ریزند.

شهروندان پس از سفره آرایی و تزیین سفره با تنقلات، گل و شمع با قرائت سوره مبارکه یاسین آیین سفره برکت و مراسم ششمین روز شهادت امام حسین(ع) را آغاز و محصولات خود در این سفره را متبرک قرار می‌دهند.

اهالی شهر پس از قرائت سوره یاسین با مرثیه سرایی و روضه خوانی مراسم عزاداری را ادامه می‌دهند و پس از مرثیه سرایی و روضه خوانی در زمان برگزاری سخنرانی که با حضور یکی از خطاب و کارشناسان مذهبی برجسته انجام می‌شود، محتویات سفره برکت برای بسته‌بندی و توزیع بین عزاداران توسط جوانان هیئات موسی بن جعفر(ع) به طبقه فوقانی حسینه انتقال داده می‌شود.

اعتقاد اهالی شهر برزک در برگزاری مراسم آیینی روز ششم شهادت امام حسین(ع) با گستردن سفره برکت در باروری و پر خیر و برکت کردن محصولات باغیشان است.

آیین سفره برکت و برگزاری آیین‌های عاشورایی نقش موثری در وفاق و پیوند اجتماعی محله‌های مختلف برزک دارد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha