شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی از انحرافات سیاسی و عقیدتی بعد از پیامبر اعظم(ص) یاد کرد و گفت: خلیفه اول گفت که پیامبر بر اساس حقیقت عمل می‌کرد اما من مصلحت جامعه را مورد توجه قرار می‌دهم و بعد از او هم مصلحت خلیفه جای مصلحت جامعه قرار گرفت و اگر هم مصلحت خلیفه کشته شدن امام است این مصلحت باید عملی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در یکی از برنامه‌های تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه با بیان اینکه عزاداری امام حسین علیه السلام همانند بهشت است، اظهار کرد: در بهشت هر آنچه که بخواهیم هست و در عزاداری امام هم از نظر معنوی هر آنچه بخواهیم وجود دارد و همانطور که ما شور خود را در عزاداری‌ها نشان می‌دهیم باید حکمت‌ها و شعور واقعی این قیام را هم نشان دهیم.

وی اضافه کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور شد که امت اسلام در کمتر از پنجاه سال به این حد از بدبختی رسید که فرزند پیامبر خود را در قلب کشورهای اسلامی با آن وضعیت به شهادت رساندند و اهل بیت ایشان را به اسارت بردند؟. اگر بخواهیم حق این بحث را ادا کنیم به ۱۰ جلسه یک ساعته نیاز داریم اما امروز سرفصل‌ها را مطرح می‌کنیم.

این کارشناس دینی عنوان کرد: بعد از ارتحال پیامبر رخدادهایی در جامعه اسلامی مشاهده شد که مجموعه زاویه‌ها به یک شکاف عمیق رسید؛ امت به نظر اعتقادی منحرف شد و توحیدی که پیامبر و قرآن معرفی کرده بود دیگر مطرح نبود؛ پیامبری که قرآن معرفی کرده بود با پیامبری که مردم در کربلا می‌شناختند از زمین تا آسمان فرق داشت و چیزی به نام عدالت وجود نداشت و نفی عدالت و جبرگرایی فراوان مشاهده می‌شد ابن زیاد به امام سجاد می‌فرماید که امام حسین(ع) را خدا در کربلا کشت، عدال به طور کامل از بین رفته و انحراف در عقاید اولین چاره و انحراف بود.

وی دومین انحراف را انحراف سیاسی برشمرد و گفت: به جای اینکه حداقل یک فقیه عادل در رأس حکومت باشد فردی شراب خوار که آشکارا کفر می‌گوید جانشین پیامبر و خلیفه شده است و این انحراف هم سوگنامه است؛ انحراف اخلاقی هم دیگر انحراف مورد توجه امت پیامبر بود، زمانی خونه خود را با دیگران نصف می‌کردند و یک خرما را هم تقسیم می‌کردند در دوران امام حسین(ع) پول پرست و مقام پرست شدند، امتی که از نظر اخلاقی پیامبر تربیت کرده بود ارزش‌های اخلاقی‌اش به زیر زمین رفت و در همه صحنه‌های اخلاقی شکست خورد، در امتحان مقام و پول مقابل امام حسین(ع) ایستادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی مطرح کرد: انحراف در احکام و شریعت اسلام موضوع مهم دیگری است؛ مولا علی علیه السلام در خطبه‌ای که در زمان حکومتشان ایراد کردند ۳۰ مورد از این موارد که حلال بوده که حرام شده یا حرام بوده که حلال شده است.

وی افزود: بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همه احادیث را سوزاندند و نقل احادیث ممنوع بود به همین علت خودشان احادیث دروغ را وارد جامعه کردند و از طرفی هم که کسی حق نوشتن نداشت و هر چی میخواستند به اسم پیامبر می‌گفتند و در نهایت این شد آموزه‌های پیامبر از بین رفت و جامعه با مشکلات جدی روبرو شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیروان اهل‌بیت علیه السلام احادیث را نوشتند و نگه داشتند، گفت: اهل بیت(ع) به ویژه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صدها کتاب را با محوریت احادیث ارائه کردند. اینکه بجای حقیقت و مصلحت نشست مورد انحراف در بعد از پیامبر شد. خلیفه اول گفت که پیامبر بر اساس حقیقت عمل می‌کرد اما من مصلحت جامعه را مورد توجه قرار می‌دهم و بعد از او هم مصلحت خلیفه جای مصلحت جامعه قرار گرفت و اگر هم مصلحت خلیفه کشته شدن امام است این مصلحت باید عملی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha