شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1102154
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
حجت الاسلام والمسلمین عالی

حوزه/ بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی می‌کنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یادداشتی با عنوان «دفاعی عقیم و پرهزینه» منتشر کرده بود که حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی از اساتید و خطبای حوزوی در یادداشتی به وی پاسخ داده است که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند.
رهبر عزیزمان در بیاناتشان در جمع علما و روحانیون تبریز(۵ /۵/ ۱۳۷۲)می‌فرمایند:
《این درست است که تا در یک گوشه مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود او ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن؟! تا یک مشکل در اداره ای برایش پیدا شد یا یک مامور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است؟! این ناشی از نفهمیدن آنچه واقع شده است نیست؟ این ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست؟یا خدای نکرده ناشی از انکار نعمت خداست؟ یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها این جفا نیست به این حرکت به این عظمت؟مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد،در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود؟! از کجا چنین چیزی ثابت شده است؟
در زمان امیرالمومنین علیه الصلاة و السلام که مثال عدل و تقواست، دیگر شما از امیرالمومنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید، مگر حکامی که بر ولایات مسلط بودند و خود امیرالمومنین علیه الصلاة والسلام فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند؟!خیر چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت، مابقی آدمهای عوضی بودند.
تاریخ را بردارید نگاه کنید،این تاریخ است یکی از استانداران امیرالمومنین، زیاد ابن ابیه، بر منطقه وسیعی حاکم بود، بسیاری از این قبیل در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
امام حسن مجتبی علیه الصلاه و السلام سردار بزرگ جنگش عبیدالله ابن عباس بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با معاویه مذاکره کرد، پول گرفت لشگرگاه خودش را ترک کرد و به معاویه پناهنده شد...در راس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه الصلاه والسلام.
در بیانیه گام دوم هم رهبر بزرگوار به وجود فساد در دولت امام معصوم اشاره کردند و فرمودند نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود بسی کمتر است و بحمدالله مامورین این نظام غالبا سلامت خود را نگه داشته اند.
جناب علیدوست میفرمایند: حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم میکنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!...
چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است.
گفته اند: در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه توجه کرد!...
آیا ایشان از جمله مصطلح حوزویان که تشبیه از وجهی مقرب و از وجهی مبعّد است، غفلت نکرده اند؟! که وجه شبه در دو حکومت وجود فساد و یا افراد فاسد بصورت فی الجمله هست در عین اینکه باز به دلیل ریل گذاری صحیح در هر دو حکومت آن مقدار فساد هیچیک از دو حکومت را از اسلامی بودن خارج نمیکند و نباید به صرف دیدن برخی فسادها یا فاسدان فریاد وااسلاما سر داد و حکومت را غیر اسلامی نامید.
میفرمایند: برخی مفاسد(حدود ۳۰فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمی توانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند...
مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذیهای معاویه در حکمرانی حضرت انجام میدادند که در کتاب الغارات به برخی از آنها اشاره شده است.
در زمان ما هم فسادهای درون حاکمیت از حاکم عادل، مومنین یا نفس انقلاب نیست. همه یا میراث رژیم طاغوت یا نفوذیها و غربزده ها یا افراد فرصت طلب است.
پس شما هم پذیرفته اید که به هر دلیل فی الجمله در حکومت حضرت فسادهایی بوده که نمیشد با آنها به سرعت مقابله کرد. سخن دوستان هم همین است.
بعد هم بحث سندی درباره یک روایت کرده اند و کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام را نادیده گرفته اند(که در بیانات فوق‌الذکر رهبری هم به کتب تاریخی استناد شده بود و توصیه ایشان هم به خواندن تاریخ بود.)
در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی میکنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند.
*انّ السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا*

مسعود عالی_۱۴۰۲/۵/۱۵

متن یادداشت آیت الله علیدوست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آگاه IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    2 16
    با سلام- مطالب جناب آقای علیدوست و آقای عالی را خواندم. این سخنان مقداری در پوشش و لفافه و همراه با کمی ابهام در گفتار مواجه است. بیان روشن و فهماندن درست یک مطلب کار هر کس نیست. در زمان وجود نازنین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، مسائلی پیش آمده که اگر به دقت آنها را بررسی کنیم، باب هر نوع ایراد و بهانه نسبت به چرخش زمام امور در دوران مبارک حیات سایر معصومان علیهم السلام را کاملا می بندد و نیازی به شاذ گوئی هم نیست! به عنوان مثال اگر به قضیه از این دیدگاه بنگریم که بسیاری از مسئولین و فرماندهان و رابطان و سران قبایل آنچنان که باید و شاید درک مفهوم کامل ولایت الهی و فرمانبری مطلق را متوجه نشده بودند و یا به دلیل رسوبات جاهلی مانده در پس زمینه فکری ایشان به درجه پذیرش تام نرسیده بودند، به علاوه اینکه بودند کسانی که اصلا از روی نفاق و نقاب به ظاهر مسلمانی چند صباحی سر تمکین به حکومت نبوی سپردند و بعدا که زمان سپری شد، درون و باطن خود را آشکار کردند.وجود مقدس نبی اکرم و امام علی علیهما السلام به دلیل مقتضای شرایط و زمان، نبود نیروی متعهد کافی چون سلمان و مالک در مواردی کارها را به افراد دیگری سپردند که بعضی بر اثر اصرار خود مردم بود و برخی هم تصمیم خود بزرگان دین بود. تمام این مسائل برای رشد و تربیت و ارتقاء ابناء نوع (جامعه) بود. مگر نمی گوئیم توزیع فرصتها و تقسیم امکانات باید وجود داشته باشد، خب به این مهم عمل شد. اما کوتاهی مسئولین ذیربط در انجام وظایفشان در هر دو زمان هیچ ارتباطی به آن معصومان عزیز نداشت. بلکه این دوران امتحان همه کسانی بود که در زیر نقاب ظریف نفاق اظهار اسلام می کردند اما با مهیا شدن فرصت به یکباره این نفاق درون را به متن جامعه هم کشاندند و مسائل از این جا ها شروع شد...از قضیه خیانت عبدا.. ابی در جنگ احد و جمع زکات خالد بن ولید و آیه اذا جائکم فاسق بنباء فتبینوا.. امثالهم بگیرید تا موضوع جیش اسامه. تخلفات و بهانه جوئی و همکاری جبهه نفاق با جبهه کفرو غیره!خب حالا شما انتظار دارید که چگونه رسول مکرم اسلام با این همه توطئه های گوناگون و وجود آن همه دشمن قسم خورده پیرامونی برخورد کند! مگر همه کارفرمایان زمان رسول عزیز اسلام بی عیب و نقص بودند!؟ جای تعجب است که جناب علیدوست یک طرفه به محکمه رفته!
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    2 13
    در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و هم در زمان امیرمومنان و امام مجتبی علیهما السلام همین مباحث بود. الان هم هست تا دوران ظهور هم هست. همه هم به خاطر نافرمانی انسان است. ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس! قضایا هم زمانی تمام می شود که انسان مطیع محض پروردگارش بشود و عقل او به بالاترین مرحله تکامل برسد که همان اطاعت اوامر الهی است.
  • . IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 151
    عالی از عالی
  • ابوحامد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    41 1
    همانطور که درذیل یادداشت جناب علیدوست متذکر شدم اصل وقوع فسادچه کم وچه زیاد درحکومت اسلامی که نوعا توسط باقیمانده های رژیم گذشته ونفوذیها ومتظاهرین به اسلام انجام می شود قابل انکار نیست ، آنچه مهم است برخورد بدون اغماض ومصلحت اندیشی بیمورد با آنهاست که درعملکرد مولی الموحدین صلوات الله علیه کاملا آشکار وآرامبخش دلهای موالیان بوده است ، جناب آقای عالی وسایر انقلابیون دردمند بینک وبین الله برخورد با مفسدینی که نام بردید اینگونه بوده است؟؟؟ چرادر بیان واقعیات کم لطفی میفرمایید!؟
  • محمد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    132 1
    ممکنه حضرت آقای عالی بفرمایند کدوم تصمیم حضرت علی ع کمر مستضعفان را شکسته؟ ممکنه بفرمایند کجا حضرت در صدد ماله کشی یاران برآمدند؟ کجا وقتی پرونده اقتصادی مطرح شده فرمودن کشش ندید یا مصلحت نیست پیگیری کنید؟ کجا در مقابل امارت ناصحیح یارانی مثل کمیل سکوت کردند؟ کجا خودشون و فرزندانشون زیر سایه نشستند و دیگران را تحریک به مبارزه و حضور در میدان کردند؟ کدوم رانت و امتیاز رو امام علی پایه گذاشت؟ ... آقایون سر منبر نشستن و تنها تفسیر خودشون رو ملاک می دونن؛ تفسیری که تنها توجیه گر حکومته و یکبار نمی تونه خطای مردم و گناه اونا رو بپوشونه یا توجیه کنه.
    • ج IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      0 50
      سلام. حضرت علی ع چرا در مقابل حکم خود مبنی بر تغییر قاضی شریح کوتاه آمدند و با فشار خواص و آحاد جامعه از خشکاندن این منبع فساد چشم پوشی کردند؟
    • علی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      1 146
      «کشش ندید» خطاب به رسانه ها بود در جهت عدم ترویج یاس نه خطاب به قوه قضاییه وگرنه در همون پرونده امیر منصور آریا اعدام شد! تازه امیرالمومنین علیه اسلام مقامات حکومت را خودشون منصوب میکردن اما در جمهوری اسلامی بسیاری از مقامات با رای مردم انتخاب میشن و نه انتصاب! اون مقاماتی که خودشون و فرزانداشون سایه نشین بودن معمولا همین هایی بودن که با انتخاب های غلط مردم سر کار اومدن و رهبری به اون انتخاب های مردم احترام گذاشتند.
    • Tamol IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      129 1
      البته انتصابی های مورد دار هم کم نداریم که فقط از صندلی به صندلی دیگر منتقل میشن ضمن اینکه اگر کشش ندید خطاب به رسانه هاست و با کشتن یک فرد حل شد پس چرا تکرار شد؟ فساد سیستماتیک یعنی فساد تکرار شونده. وقتی نهادهای نظامی وارد اقتصاد میشوند و بدهی بالا می اورند و از کیسه مردم اشتباهات را جبران می کنن این اسمش چیه؟ میشه شبیه این موارد رو در حکومت امام علی پیدا کنید؟ البته مقام و موقعیت ها محفوظ و محترم. اما تا کی اشتباهات روو باید به دوش مردم گذاشت؟ چرا مردم در انقلاب و انتخابات اول انقلاب و بعضی موارد دیگه اشتباه نمی کنن اما جاهای دیگه که مورد پسند ما نیست اشتباه می کنن؟ کمی بودار نیست؟ شبیه کدوم رفتار امام علیه؟ امام علی میگه این عامه مردم ستون دین ان. نه مقصر هرچی ما بلد نبودیم!
    • میم IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      12 0
      فارغ از این مسایل چنگ زدن اینجوری به مقدسات ادمو یاد فیلم‌هایی میندازه که خلافکاره رو می‌خوان بگیرن میگه منو بگیرم همتون رو لو میدم و با خودم همتون رو میکشم تو باتلاق. اگر ایرادی هست باید مردونه عذرخواهی کرد اگر ایرادی نیست خوب نیست چرا پای مقدسات رو میشکند وسط الله اعلم
  • احسان IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    143 0
    آقای عالی نگفتن که این نوع دفاع از نظام چه کمکی به رفع شبهه ناکارآمدی می کند؟ جز اینکه شبهه ناکارآمدی نظام تبدیل به ناکارآمدی اسلام می شود؟ و نتیجه همان است که آقای علیدوست گفتند یعنی دفاعی عقیم و بی نتیجه. این توصیفی از ۴ سال و اندی خلافت حضرت امیر است با آن همه مشکلات است: در کوفه همه زندگی مناسب دارند: صاحبان پایین ترین شغل ها هم نان گندم می خورند، خانه و سرپناه دارند و از آب گوارا (فرات) می نوشند. بحار ج۴۰ ص۳۲۷
  • محمد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    108 2
    خدمت هردواستادبزرگوارودلسوزسلام عرض می کنم مطلب آقای علیدوست این است که در دفاع از انقلاب مدیریت امیرالمومنین علیه السلام راخدشه دارنکنیم والا ریزش خواص واشتباهات مدیران که همیشه بوده بهتربودجناب عالی مثل بیان و اخلاق خوبشان دقیق تروعالمانه تربه فقیهی اسلام شناس وپویا پاسخ می دادند
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 0
    با عرض سلام و احترام خدمت تمام کسانی که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) و شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی را خط قرمزخود می دانند. به نظر می رسد باب خوبی توسط این دو استاد محترم گشوده شده است که نباید با مارکهای سیاسی و ضد انقلابی و ...... مسدود شود. واستاد دیگری نتواند اظهار نظر کند و با تخریب شخصیت سبب کتمان اندیشه و علم گردد. راه صحیح عقلانی و شرعی و اخلاقی و انسانی این است که نقد و نظر علمی و نشست علمی و کرسی آزاد اندیشی و نظریه پردازی و کارگاههای تخصصی علوم اسلامی و گفتمان توسط صاحب نظران واندیشمندان اسلامی تشکیل گردد. نقد عالمانه و منصفانه از یک طرف و دفاع عالمانه و منصفانه از طرف دیگر نسبت به مسائل نظام مقدس جمهوری اسلامی سبب پایداری نظام و ادامه واستمرار آن خواهد شد. توجه و تبیین بیانیه گام دوم نیز در این حوزه رهگشاست.
  • ابومحمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    117 1
    انتظار از آقای عالی پاسخی مستدل بود در برار استدلال های استاد علیدوست نه اینکه مثل برخی صرفا سخنان رهبری به عنوان سپر قرار گیرد جالبه تو نظرات بزرگواران ذیل همین خبر باز همین زدن حکومت اميرالمومنين به خاطر انقلاب هست
  • طلبه IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    75 0
    جناب عالی، جواب منبری داده اند که شاید اقناعی باشد ولی مستدل و کامل نیست.
  • اصغر IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 68
    استاد علی مثل همیشه بود