شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی

آیت الله کعبی عنوان کرد: قدرت آینده در دست کسانی است که بتوانند نظامات فکری موردنیاز انسان معاصر را تولید کنند. انسان معاصر از نظامات فکری غربی و شرقی خسته شده و در جستجوی راه حل جدید است که توسط جمهوری اسلامی ایران در حال ارائه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در دیدار دبیر و اعضای انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران اظهار کرد: برپایی و استقرار و تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک فرصت تاریخی برای رشد و توسعه حقوق عمومی اسلامی و تبدیل آن به نظام حقوقی کنشگر در عرصه داخلی و بین المللی است.

وی ادامه داد: قانون اسلامی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از فقه اهل بیت(ع) و بسیاری از اصول متکی بر قواعد حقوقی در اسلام است به کار و تلاش بیشتر نیاز است و در این بستر باید به فکر رشد و توسعه حقوق عمومی اسلامی باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم سالاری اسلامی است که دو عنصر پایه ای دارد. عنصر اول اقامه دین و عنصر دوم آن قیام مردم؛ حضور مردم، رأی مردم، رشد مردم و حضور مردم در صحنه و اینکه مردم کار را در دست بگیرند.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه دو عنصر پایه ای نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند در دستور کار انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران قرار بگیرد، افزود: بحث اول اقامه دین در دنیای مدرن و معاصر است، اینکه چه الزاماتی دارد و چگونه می تواند صورت گیرد. این اقامه دین هم سهل است و هم ممتنع.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاید جهاد بزرگ اقامه دین کمتر از جهاد بزرگ انقلاب کردن و از بین بردن طاغوت نباشد، ادامه داد: طاغوت رژیم ۲۵۰۰ ساله پوسیده شاهنشاهی با قیام عمومی ملت ایران برای اقامه دین و رهبری الهی امام راحل و فداکاری ها و ایثارگری های انسان های مخلص، معجزه گونه پیروز شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کسی باور نمی کرد که انقلاب اسلامی بیش از ۴۴ سال دوام پیدا کند. آمریکایی ها و نظام سلطه تلاش کردند همان اول انقلاب را مصادر کنند و بعد توطئه های مختلفی داشتند و تا اینجا که نظام جمهوری اسلامی به نظامی در جهان معاصر در کنار آنها قرار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص مؤلفه های تأثیرگذار در قدرت، گفت: فرهنگ، سیاست، اقتصاد، امنیت، ارتباطات این مؤلفه ها هستند. تحلیلی که وجود دارد این است که قدرت آینده در دست کسانی است که بتوانند نظامات فکری موردنیاز انسان معاصر را تولید کنند. انسان معاصر از نظامات فکری غربی و شرقی خسته شده و در جستجوی راه حل جدید است که توسط جمهوری اسلامی ایران در حال ارائه آن است.

آیت الله کعبی افزود: اینها دشمن ایران هسته ای، توسعه یافته و پیشرفته نیستند بلکه دشمن ایران با فرهنگ و تمدن اسلامی، نقش آفرین در نظام روابط بین الملل و هژمونی قدرت را دگرگون می کند، هستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای اقامه دین چند عنصر نیاز است، خاطرنشان کرد: "اجتهاد مستمر براساس کتاب و سنت متناسب با مقتضیات زمان و نگاه روزآمد و برخورداری از یک نظریه جامع نسبت به اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت" این عناصر هستند.

وی بیان کرد: اگر انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران منظومه فکری امام و رهبرمعظم انقلاب را در عرصه نظام حقوقی استخراج کند و با ادبیات حقوقی چند کتاب را تولید کند، این یک کار ارزشمندی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیرامون الزامات اجتهاد مستمر براساس کتاب و سنت متناسب با مقتضیات زمان، ادامه داد: "تحول در علوم انسانی اسلامی که در چند ساحت باید اتفاق بیفتد"؛ ساحت های مبانی فلسفی، منابع، قاعده سازی، روش و حل مسائل هستند که در همه ساحت ها باید تحول ایجاد شود.

آیت الله کعبی افزود: "فلسفه مضاف"، "تدوین نظامات اسلامی"، "فقه حکومتی" و "خط و مشی گذاری، برنامه ریزی و بودجه ریزی بر پایه اجتهاد اصیل و کارشناسی متقن" از دیگر الزامات اجتهاد مستمر هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha