دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عموچی

حجت الاسلام عموچی گفت: باید در مسیر تربیت انتظارات با واقعیت ها همخوانی داشته باشد، متمرکز بر نقاط مثبت آنها شویم، مهارت تعامل را کسب کنیم، تعارض آفرینی و اضطراب آفرینی نکنیم و قانون های آسان اما قابل اجرا برای فرزندان وضع کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسن عموچی صبح امروز در دوره «روان شناسی نوجوان» ویژه بانوان که با موضوع تربیت فرزند در سالن کنفرانس موسسه دارالقرآن اهلبیت(ع) خمینی برگزار شد، اظهارکرد: ما ابتدا باید نیازهای نوجوان را بشناسیم و شیوه پاسخگویی آنها را بدانیم، در ادامه سپس به تعارض های نوجوانان آگاهی داشته باشیم و شیوه رفع تعارض ها را کسب کنیم.

وی تفاوت های نوجوان دیروز و امروز را تغییرات نسلی، هوشمندی نسل حال، نا پایداری در شخصیت، الگوهای نو پدید مبهم، هویت های جعلی و مبهم دانست و بحران های پیش روی نوجوان شامل بحران های عاطفی، هیجانی، ذهنیت، شناختی، رفتاری، جنسی، جنسیتی معنوی، زیبا شناختی، اجتماعی، دانشی و مذهبی عنوان کرد.

کارشناس با اشاره اهمیت تربیتی شیوه برخورد با نوجوان عنوان کرد: در چرخه معیوب رفتاری و هیجانی نوجوان قرار نگیریم، ابهام زدایی کنیم و توصیف جامع داشته و دقت به جزییات کنیم، فرایند تخلیه هیجانی آنها را مختل و انتخاب های خود را به آنها تحمیل نکنیم.

وی ادامه داد: آنها را در تفاخر های اجتماعی محصور نسازیم، شنونده فعال و موثر بوده و توجه مثبت بدون شرط و عدالت رفتاری و کلامی داشته باشیم، منطق زدگی و هیجان زدگی با نوجوان ممنوع و آنها را انتخاب گر پرورش دهیم.

حجت الاسلام عموچی یادآور شد: باید در مسیر تربیت انتظارات با واقعیت ها همخوانی داشته باشد، متمرکز بر نقاط مثبت آنها شویم، مهارت تعامل را کسب کنیم، تعارض آفرینی و اضطراب آفرینی نکنیم و قانون های آسان اما قابل اجرا برای فرزندان وضع کرده، برای الگو بودن برنامه داشته باشیم و گزاره ها و نصیحت ها ابلاغی نباشد.

وی درباره روش هویّت‌یابی گفت : هویت یعنی شناسنامه و مشخصات فرد در هر عرصه و ما باید کمک کنیم تا نوجوان خود را بشناسد و بتواند از ظرفیت هایش استفاده کند؛ این هویت ها شامل هویت های شناختی، معنوی، عاطفی، زیستی، اجتماعی، اخلاقی و کارکردی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha