دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اراک

طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک ازپایان نامه خود دفاع کرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، صبح امروز خانم زهرا ابراهیمی طلبه رشته فقه و اصول در موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک ازپایان نامه خود با عنوان «حکم فقهی امحاء جنین‌های آزمایشگاهی و یا انتقال آن‌ها به غیر از نظر فقهای معاصر» با داوری حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی کریمی نیا و با راهنمایی خانم اعظم وفایی دفاع کرد .

ابراهیمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: یکی ازروش‌هایی که امروزه در دوران معاصر برای درمان ناباروری استفاده می‌شود، تلقیح مصنوعی است که جنین‌هایی را به وجود آورده و در آزمایشگاه نگهداری می‌کنند و پس از آن به رحم زن انتقال می‌دهند، مسئله انتقال جنین‌های آزمایشگاهی به غیر و یا امحای آن‌ها، مطلبی است که فقهای معاصر در مورد آن‌ها نظریه‌هایی مطرح کرده‌اند، این موضوع مهم در سال‌های جدید بیشتر مطرح شده و علاوه بر پدید آوردن موضوعات و مسائل جدید و متعدد فقهی، چالش‌های فقهی و اخلاقی زیادی را به دنبال داشته است .

وی ادامه داد: جنین آزمایشگاهی به این معنی است که نطفه در خارج از رحم و به‌وسیله لقاح مصنوعی در محیط آزمایشگاهی شکل می‌گیرد و در خارج از رحم مادر بارور شده و مراحل اولیه رشد و تکامل خود را در محیط آزمایشگاهی طی می‌کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: جنین‌های اضافی تولیدشده که زوجین نابارور در حال حاضر به آن نیازی ندارند، در محیط آزمایشگاه در ازت مایع فریز شده تا در سیکل‌های بعدی بارداری از آن‌ها استفاده گردد.

وی افزود: تمایل انسان به فرزندآوری و تداوم نسل باعث شد که به شیوه‌های مختلفی متوسل شود. عدم امکان باروری زنان و مردان یکی از مسائل مهم در طول تاریخ بشریت، همواره زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و این باعث شده امروزه به کمک روش‌های نوین بارداری (تلقیح مصنوعی)، موانع بارداری مرتفع شود و در تولید نسل به کسانی که به روش طبیعی فرزنددار نمی‌شوند، کمک نماید.

خانم ابراهیمی با رتبه عالی پایان نامه خود را دفاع کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha