سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اوپنهایمر

حوزه/ منتقد سینما و عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم گفت: فیلم اوپنهایمر به دنبال ارائه روایتی جدید از اقتدار و جاه طلبی آمریکاست و به دنبال نقد هیئت حاکمه این کشور بابت ساخت بمب اتم نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی قهرمانی در نشست "دکوپاژ" ویژه تحلیل و نقد و بررسی آخرین ساخته "کریستوفر نولان" اظهار داشت: حامیان و سازندگان فیلم اوپنهایمر به دنبال ارائه روایتی ناظر به جاه طلبی خاص آمریکایی هستند و برخلاف برخی نظرها که می گوید این فیلم برای مخاطب خاص ساخته شده، اتفاقاً به نظر بنده، این اثر برای مخاطب عام تولید شده است، به ویژه ناظر به رؤیای آمریکایی که همچنان فیلمسازان آمریکایی و غربی به دنبال به تصویرکشیدن آن برای مخاطب عام هستند.

وی افزود: بر این اساس، سوژه فیلم نه شخص اوپنهایمر و نه حتی انسان، بلکه بمب اتم است و تفاخر آمریکایی ها به این که ما آن را به عنوان ابرقدرت ساختیم و اگر لازم باشد بار دیگر چیزی مشابه آن را می سازیم تا از منافع خود دفاع کنیم.

حجت الاسلام قهرمانی گفت: اوپنهایمر یک فیلم پرطمطراق و با ستارگان بسیار مطرح هالیوودی است اما واقعیت آن است که یک پروژه سفارشی به کریستوفر نولان به شمار می رود که نسبت به دیگر آثار او ضعیف تر است.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه همچنین ادامه داد: بر این اساس این قبیل فیلم ها حتی نقد سیستم هیئت حاکمه آمریکا نیز به شمار نمی روند، چرا که اگر نقدی هم صورت می گیرد مربوط به یک سری اشخاص است و حاکمیت آمریکایی چندان مورد نقد و تخطئه قرار نمی گیرد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد فیلم را دیالوگ تشکیل می دهد و از این حیث باید گفت که ما قصه چندانی را شاهد نیستیم و این یک نقطه ضعف به شمار می رود. البته فیلم دارای نقاط قوتی هم می باشد اما در بسیاری از سکانس ها احساس می کنیم که دوربین تشخصی ندارد، ضمن آن که انتخاب دو روایت برای پیشبرد فیلم نیز باعث مبهم و گنگ شدن پیام اثر در نزد مخاطب شده است.

حجت الاسلام قهرمانی بیان داشت: از این نکته مهم نباید غافل شد که اوپنهایمر در زمانی ساخته و اکران می شود که شاهد اعتراضات زیادی نسبت به اقدام آمریکا در تولید و توسعه بمب های اتمی هستیم و حال آن که سران این کشور هنوز هم نسبت به استفاده از بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی، حتی عذرخواهی هم نکرده اند و لذا به نظر بنده، ساخت این فیلم با هدف ارایه روایتی جدید از اقتدار آمریکا و جاه طلبی این کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha