شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
افتخاری

حوزه / یک استاد دانشگاه گفت: رسانه نتوانسته در ترویج ارزش‌های اسلامی آنگونه که باید موفق باشد و الاّ باید نمود آن را در جامعه می‌دیدیم.

لاله افتخاری، رئیس هیأت اندیشه ورز بانوان قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره کارکرد رسانه در ترویج فرهنگ حجاب، گفت: رسانه همان گونه که از نامش پیداست وسیله‌ای برای رساندن پیام از مبدا به مقصد است بر همین مبنا می‌توان از تمام بخش‌های هنر برای اشاعه مفاهیم دینی و ارزشی بهره برد. از جمله این مفاهیم حجاب است که می‌تواند در تمام رشته‌های هنری مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در آثار هنری به دو شکل می‌توان به موضوعاتی نظیر حجاب توجه کرد. ابتدا پرداخت مستقیم است سپس نگاه غیر مستقیم به موضوع. هر دو روش اگر به شکل صحیحی مورد توجه قرار گیرد کارکرد لازم را خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های تلویزیون و سینما توانسته جریان‌سازی لازم را در اشاعه فرهنگ اعجاب در جامعه داشته باشد، گفت: به این موضوع نمی‌توان به صورت مطلق جواب داد زیرا برخی آثار صرفاً رویکردی گیشه محور داشتند و تولیداتی دیگر به موضوعات ارزشی نگاهی مناسب، برای همین جواب به این پرسش به صورت قطعی ممکن نیست ولی به هر حال باید از کارها و آثار نمایشی که در سینما تلویزیون و تئاتر با محوریت حجاب تولید شده‌اند حمایت و تجلیل کرد.

وی ادامه داد: به هر حال نمی‌توان کتمان کرد رسانه به دلیل فشارهایی که بر او وارد شده، نتوانسته رسالت خود را به شکل مطلوبی در حوزه موضوعات ارزشی انجام دهد وگرنه اگر این گونه نبود برخی مسائل ضد ارزشی در جامعه دیده نمی‌شد. به عقیده من رسانه ملی باید بتواند با پاسخ دادن به شبهات جلوی رواج مسائل غیر ارزشی را بگیرد.

افتخاری تأکید کرد: هم اکنون مشغول کار روی مقاله‌ای با محوریت کارکرد هنر در حوزه موضوعات ارزشی هستم. این مقاله روی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در هنر تکیه دارد. ایشان می‌فرمایند ما از حوزه علمیه انتظار نداریم که هنرمند یا سینماگر تربیت کند بلکه حوزه‌های علمیه می‌توانند همانگونه که در حوزه‌هایی چون اقتصاد، فقه اقتصادی دارند در هنر نیز فقه هنر را تبیین کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha