دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / اختتامیه دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین ۱۴۰۲

حوزه/خطیب حوزوی به تشریح شبهات و پاسخ های صریح در خصوص شبهات مرتبط به زیارت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی در دومین روز دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین ۱۴۰۲ که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: آیه توسل در سوره نسا آمده است که شامل توسل به اولیای الهی پس از حیات است.

وی افزود: در سوره توبه، خدایی که به پیامبر می فرمایند که اگر گناهکاران به سمت تو می آیند برای آنها استغفار کن ولی در خصوص منافقین بیان می کند که اگر منافقین استغفار کنی آنها را نمی بخشم. هشدار دوم این است که اگر منافقان مردند، بر آنها نماز نخوانید. در هشدار سوم بیان می کند که ای پیامبر حتی سرقبر آنها نیز بایستی. یعنی اینکه پیامبر به زیارت قبور می رفت و برای آنها دعا میکرد و البته قبور منافقین از این امر مستثنا شد.

این مبلغ حوزوی گفت: مالک بن انس کتاب الموطأ را به دستور منصور به عنوان یک کتاب فقهی نوشته شده است. راوی احادیث این کتاب نیز شخص عایشه است که به صراحت بیان می کند که پیامبر هرشب به زیارت قبور اهل بقیع می رفت. همچین بیان می کند که ایشان در زمان حضور قبور به لحن خطابی اهل قبور را خطاب قرار می داد.

وی اظهارکرد: در همین کتاب از عایشه بیان شده است که وقتی پیامبر به زیارت قبور بقیع می آمد و بر محیط قبرستان وارد می شد برای اهالی قبور دعا می کردند.

خطیب حوزوی با ذکر این مطلب که امام راحل از این آیات الهام گرفتند تا با منافقین مواجهه داشته باشند، تصریح کرد: متاسفانه امروزه قبر آقای روح الله زم به محل نشست های دشمنان انقلاب مبدل شده است.

وی گفت: بقیع با دفن عثمان ابن مظعون به دست پیامبر شکل قبرستان رسمی مسلمانان را گرفت. اصلا نام عثمان که یکی از فرزندان امام علی است به دلیل تصریح صریح ایشان به دلیل علاقه ایشان به جناب عثمان ابن مظعون بوده نه خلیفه سوم. البته اهل سنت ابن مظعون را کمتر می گویند و بیشتر از عثمان استفاده می کنند و بیشتر عنوان می کنند که امام علی(ع) به دلیل علاقه به عثمان ابن عفان این نام رو بر فرزند خود گذاشته اند. عثمان در آن زمان در قبرستان یهودیان خاک شد که بعدها به دلیل توسعه قبرستان بقیع توسط معاویه این قبرستان به بقیع متصل شد.

حجت الاسلام میرزامحمدی یادآورشد: در خصوص زیارت اربعین باید به چند نکته توجه کنیم. فرمایشی از سوی شهید مطهری بیان شده است. قسمتی از فرمایش ایشان برگرفته از علامه محدث نوری است. دیگران نیز از محدث نوری این مطالب را بیان کرده اند. ایشان به این مطلب اشاره می کند که ماجرای رسیدن اهل بیت به کربلا در اربعین اول افسانه و کذب محض است. بیان دیگر سید ابن طاووس آن است که بیان می کند که بنابه خبری از بدایه و النهایه ابن کثیر که عنوان می کند اهل بیت یک ماه در شام ماندند و این خبر به من رسید بنده دچار تردید شدم و در اقبال بیان می کنند که بعید می دانم که اهل بیت در اربعین اول به کربلا رسیده باشند. وقتی خبر توقف یک ماه درست نیست می تواند نظر ایشان را این گونه بگیریم که ایشان قائل به اربعین اول است.

وی گفت: بحث شهید مطهری بیشتر در خصوص بعد مسافت و عدم وجود منابع متقدمه است. بزرگان ماپس از کربلا یک بار به کربلا آمده اند. در این بین تصریح نیز وجود دارد که سر امام حسین توسط امام سجاد دفن شده است. از قرائن تاریخی می دانیم که حضرت زینب و رباب و ام کلثوم قبل از یک سال پس از واقعه کربلا از دنیا رفتند پس اربعینی بدون حضرت زینب نمی توان متصور بود و البته این مطلب نیز به شکل دقیقی است که این بزرگان غیر از اربعین در زمان دیگری به کربلا نرفتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    چرا خسارت ۸ سال جنگ وتجاوز عراق به ایران و شهادت بهترین جوانان ایران گرفته نمی شود جواب بده؟
    • قبلا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      0 0
      قبلا جواب داده شد. زمان هاشمی رفسنجانی ایشون توی خطبه های نماز جمعه یا مصاحبه گفتن اگر کسانی که در عراق حاکم می شوند با ایران خوب باشند ما مطالبه خسارت نمی کنیم تقریبا مضمون این بود.
  • پاسخگو IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    قابل توجه جناب خ - پاسخگوی سئوال نامربوط شما به خطیب و گوینده واعظ محترم مربوط نمی شود. شما اگر می خواهید جوابتان را بدانید به آقایان ولایتی وزیر امورخارجه وقت، آقای سید کمال خررازی و آقای ظریف نماینده دائم وقت سازمان ملل مراجعه کنید و مطالبه کنید!