دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در نشستی با حضور نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید از تبیین استطاعت جسمی زائران حج در کارگروه فقهی و پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بررسی مباحث «نوپیدای فقهی حج امسال و آسیب‌شناسی عملیات حج» از محورهای نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید بود که امروز پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ در قم برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست با اشاره به برخی آسیب‌های پیش آمده در حج امسال به ویژه شرایط سنی برخی زائران و بیماری‌های متعدد که انجام مناسک حج را برای آنان و دیگران با سختی مواجه کرده بود، خواستار به‌روزرسانی استفتائات فقهی در این زمینه شد.

وی ضمن سپاس از آنچه گذشتگان از مدیران فرهنگی حج اظهار کرد: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که باید مطابق نیاز روز برنامه‌ریزی کنیم و اگر در زمان لازم تصمیم درست و صحیح نگیریم، چه بسا پشیمانی حاصل شود.

نکته مورد تأکید حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، موضوع استطاعت بود که با اشاره به عدم اطلاع پزشکان و نبود معیار مشخص در اختیار آنان، اظهار کرد: امسال پزشکان به سبب نداشتن معیار، تشرف جمع زیادی از زائران بیمار را تأیید کردند که به مصلحت آنان نبود.

سرپرست حجاج ایرانی در این زمینه از آماده‌سازی جدول تبیین استطاعت جسمی زائران حج با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده رئیس محترم موسسه موضوع شناسی فقهی خبر داد و گفت: با همکاری پزشکان برجسته و حج شناس و استادان فقه حوزه جدولی در دست تولید است که در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد تا تأیید صلاحیت اعزام زائران براساس آن انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ادامه با بیان اینکه سفر امسال توفیقات بسیاری همراه داشت و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به صورت مطلوب برای زائران اجرا شد، اما ارائه این برنامه‌های مفید را کافی ندانست و گفت که بهتر از این می‌شود حج را اداره کرد.

افزایش پنجاه درصدی محافل انس و معرفت و استقبال زائران، اجرای برنامه‌های جدید مکه‌شناسی و مدینه‌شناسی با حضور قاریان قرآن در کاروان‌های کشورهای دیگر و تأثیر مناسب در بین زائران غیرایرانی برخی از برنامه‌هایی بود که سرپرست حجاج ایرانی به آنها اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با اشاره به ضرورت اعزام تعداد بیشتر زائران در موسم حج از کاهش نیروی کارگزاری در حج امسال سخن گفت که خود به تنهایی سبب شده بود بیش از ۷۰۰ زائر در پنج کاروان توفیق تشرف به سرزمین وحی را به دست آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در این زمینه از همراهی برخی بیوت مراجع عظام تقلید تقدیر و تشکر کرد و گفت: بعثه مقام معظم رهبری با باز مهندسی کادر خادمان فرهنگی کاروان‌ها و کاهش تعداد نفرات توانست یک کاروان به استعداد ۱۲۸ نفر زائر به زائران بیفزاید و در اعزام سایر نیروها نیز به نفع زائر تجدیدنظر شد تا تعداد بشتری از مردم که سال‌هاست در نوبت تشرف به حج هستند بتوانند اعزام شوند.

در بخش دوم نشست که در سالن جلسات ساختمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید به ارائه دغدغه‌ها و راهکارهای خود جهت برگزاری حج مطلوب در مراسم معنوی حج آینده پرداختند.

ضرورت حضور نمایندگانی از بعثه مراجع با احرام کامل در صحن مسجدالحرام جهت پاسخ‌گویی به سئوالات زائران، همکاری و همفکری بیشتر بعثه مراجع، تأسیس کانال بعثه آیات و پاسخگویی به سئوالات زائران، تأسیس مدرسه حج و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برخی از مطالبی بود که در این نشست مطرح شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha