دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مراکش

حوزه/ العهد در گزارشی به بررسی و تحلیل دخالت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در منطقه مغرب عربی و ایجاد اختلاف بین کشورهای این منطقه پرداخت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، طی چند دهه رژیم غاصب قدس همزمان با تجاوزات پی در پی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دنبال برقرار کردن روابط با حاکمان ضعیف در کشورهای عربی است و همزمان با عادی سازی روابط با کشورهای عربی به دنبال اختلاف بین مردم سرزمین‌های عربی است که این اختلاف به نوبه خود سرآغاز تجزیه کشورهای عربی به نفع جهان غرب و صهیونیست‌ها است.

به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش (مغرب) بر سرزمین‌های صحرای غربی از سوی اسرائیل، نگرانی از تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تقسیم منطقه مغرب و بازی با اختلافات سیاسی به منظور افزایش نفوذ در قاره شمال آفریقا را افزایش می‌دهد.

عادی سازی روابط بین مقامات مراکش و رژیم اشغالگر در سال ۲۰۲۰ نیز نقطه عطف خطرناکی بود که این منطقه را وارد کوره دخالت‌های گسترده اسرائیل کرد، آن هم به دلیل توافق سه جانبه امضا شده که به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را از سوی آمریکا در برمی‌گرفت.

در این زمینه ناصر الخشینی پژوهشگر تونسی در گفت و گو با العهد گفت: علیرغم عادی سازی مغرب با صهیونیست‌ها مردم این منطقه اسرائیل را که از نظر آنها رژیم غاصب در سرزمین های فلسطین عربی است به رسمیت نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی تنها عامل تفرقه در مغرب عربی نیست، بلکه عامل تفرقه در تمام کشورها و سرزمین‌های عربی است و تجاوزاتش به حد وسیعی در سراسر کشورهای عربی از دورترین نقطه غرب تا شرق جهان عرب رسیده است.

وی گفت: از زمانی که رژیم صهیونیستی صحرای غربی را تحت حاکمیت مراکش به رسمیت شناخت این امر باعث ایجاد شکاف در روابط مردم مراکش و الجزایر شده است، چرا که هر دو آنها یک ملت واحد عرب و مسلمان هستند و از نظر مذهبی و فرهنگی هماهنگ هستند و دارای یک تاریخ و آینده واحدی هستند.

وی افزود: بنابراین، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا مراکش و الجزایر را تقسیم کند و با به رسمیت شناختن صحرای غربی بین آنها اختلاف ایجاد کند که با تشخیص سازمان ملل به لزوم برگزاری همه پرسی به بحث در مورد آن در سطح سازمان ملل، آفریقا و عربی پایان داده شود. اما مغرب مخالف همه پرسی است و الجزائر خواهان آن است و همچنین اتحادیه آفریقا خواستار لزوم همه پرسی است. رژیم صهیونیستی در تلاش است مانند شرق جهان عرب که عراق، سوریه و یمن را ویران کرد، روزنه‌ای در منطقه مغرب عربی بیابد تا آن را منفجر و نابود کند.

وی گفت: همچنین تلاش هایی برای از بین بردن مصر با تروریسم وجود دارد و همه این‌ها ناشی از دخالت‌های رژیم صهیونیستی است. این به رسمیت شناختن‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست که رژیمی غیر قانونی که بر اساس غصب حقوق ملت‌های دیگر شکل گرفته چنین دخالت هایی در امور کشورها داشته باشد.

احمد الکهلاوی، رئیس کمیسیون ملی حمایت از مقاومت عربی و ضد عادی سازی با صهیونیسم، هم به العهد گفت که از زمان تأسیس آنچه «اسرائیل» نامیده می‌شود، هدف انگلیس، همانطور که به تدریج روشن شد؛ جلوگیری از اتحاد اعراب است و از بین بردن موجویت آنها و تقسیم کشورهای آنها برای نابودی اعراب است.

وی تأکید کرد که برای رسیدن به این برنامه، این رژیم سیاست‌های متعددی از جمله نفوذ به امنیت ملی عربی را اتخاذ کرده است.

وی افزود: منطقه مغرب نیز به نوبه خود از به رسمیت شناختن موجودیت دشمن صهیونیستی خودداری کرد، به استثنای مراکش که منبع مشروعیت سلطنت در آنجا است و دشمن صهیونیستی را به رسمیت شناخت و با آن رابطه برقرار و با دشمن عادی سازی کرد تا به دشمنی و نفرت در میان مردم مغرب دامن بزند.

الکهلاوی گفت: به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی توسط رژیم اشغالگر، منطقه را به سمت جنگ مراکش علیه الجزایر سوق می‌دهد که از طریق آن کل مغرب به نفع غرب و صهیونیسم آسیب می‌بیند. البته ‌ین یک رویای استعماری است که به برکت بیداری مردم منطقه و تثبیت فرهنگ یکپارچه استوار مغرب عربی تحقق نمی یابد.

وی تاکید کرد: جهان به سمت محاصره کشورهای مسبب جنگ یا جنگ افروز، استعمار و صهیونیسم در حال تغییر است.

الکهلاوی افزود: اینجا آغاز ظهور یک تغییر به سوی جهانی جدید، آزاد و مردمانی متحد و دارای همبستگی است که همه را به ایجاد یک نظام بین‌المللی متحد برای مقاومت در برابر هر گونه تجاوز و نژادپرستی و حذف کانون‌هایی که صلح جهانی را تهدید می‌کند مانند رژیم صهیونیستی و دیگر نیروهای دشمن بشریت فرا می‌خواند.

وی در پایان گفت: آنچه از ما به عنوان یک عرب و به عنوان مسلمانان آزاده و میهن پرست می‌خواهیم این است که ملزم به داشتن اتحاد، آزادی و تجدید انسانیت در جهان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha