سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اربعین

حوزه/ علوم انسانی غربی، «علوم حیوان‌سازی انسان‌»اند. این علوم و دلدادگان آنها اساساً نمی‌توانند فهمی از حقایق انسانی و ارزش‌هایی متعالی چون اربعین و مواکب اربعینی، داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در صفحه شخصی خود به مطلبی با عنوان ناتوانی «علوم اجتماعی غربی» از درک «اربعین حسینی» پرداخت و نوشت:

دو روز گذشته فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشته‌ها و گفته‌های روشنفکرنمایان و مدعیان علوم انسانی و اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم.

حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «جریان جهانی اربعین»، که ده‌ها میلیون انسان را از گوشه کنار عالم پروانه‌وار بر گرد شمع حسین به پرواز درآورده است، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!

بارها گفته و نوشته‌ایم که علوم اجتماعی غربی حتی از فهم روشمند و ضابطه‌مند پدیده‌های دینی و کنش‌های دینداران عاجزند؛ چه رسد به آنکه نسبتی با بنیان‌ها و آموزه‌ها و ارزش‌های دینی داشته باشند.

علوم انسانی غربی، «علوم حیوان‌سازی انسان‌»اند. این علوم و دلدادگان آنها اساساً نمی‌توانند فهمی از حقایق انسانی و ارزش‌هایی متعالی چون اربعین و مواکب اربعینی، داشته باشند.

عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، عقلانیت موش صحرایی و سگ‌ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگ‌محور حتی از درک حقیقت یک موکب کوچکی که توسط کودکان عراقی برپا می‌شود عاجز است. چه رسد به فهم و درک پدیده مواکب عظیم حسینیان در گوشه گوشه جهان، مواکبی که در طول دو دهه گذشته «مرزهای مکانی» را درنوردیده و با سرعت در حال «همگانی» و «همه‌زمانی» شدن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha