سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ مراسم گرامیداشت شهادت رئیسعلی دلواری در نجف

حوزه/ مراسم گرامیداشت روز ۱۲ شهریور مبارزه با استعمار انگلیس، سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در موکب عشاق الحسین(ع) امام صادق(ع) استان بوشهر با حضور سادات، سرکنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در  نجف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، مراسم گرامیداشت روز مبارزه با استعمار انگلیس و سالروز شهادت رئیسعلی دلواری امروز در موکب عشاق الحسین(ع) امام صادق(ع) استان بوشهر با حضور سادات، سرکنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در نجف برگزار شد.

در این مراسم حدود ۲ هزار نسخه بروشور از زندگی نامه شهید رئیسعلی دلواری به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی چاپ و در مراسم توزیع شد.

همچنین اجرای سرود و طراحی پرچم جمهوری اسلامی ایران روی قبر شهید با استفاده از بازی روبیک به‌صورت دسته جمعی توسط برخی هموطنان انجام شد.

شهید رئیسعلی دلواری که بود؟

در سال ۱۲۹۴ پس از اشغال بوشهر به دست انگلیسی‌ها، رئیس‌علی دلواری سردار بزرگ جنوب به مقابله با آن‌ها پرداخت و نیروهای انگلیسی که رئیس‌علی و مجاهدان دشتی و تنگستان را دشمن اصلی خود می‌دانستند، قصد تصرف دلوار را کردند.

متجاوزان انگلیسی با چهار کشتی دالهوزی، پیراموس، لاورنس و جونز و گردان پیاده نظام ۹۶ به بندر دلوار حمله کردند، اما پس از نبردی سه روزه با ۳۳۰ کشته از دلاوران تنگستانی شکست خوردند.

سرانجام رئیس‌علی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله‌ای سنگین قصد شبیخون به بوشهر و تهاجم علیه انگلیسی‌ها را داشت در منطقه تنگک صفر در حومه بوشهر با خدعه و نیرنگ انگلیسی‌ها از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سال ۱۲۹۴ در ۳۴ سالگی به شهادت رسید.

۱۲ شهریور سالروز شهادت قهرمان مبارزه با استعمار شهید رئیس‌علی دلواری به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha