سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: در نظم نوین آینده جهان تردیدی نیست که جهان استعمار به دنبال مهندسی کلی این منظومه و بردگی نوین در تمامی ابعاد است. آنها روی خواص کشورها به شکل ویژه فعال هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر پیش از ظهر امروز در نشست مجازی با حضور جمعی از اهالی رسانه سراسر کشور به موضوع استعمار و استکبار ستیزی ملت ایران در تاریخ معاصر پرداخت و اظهار داشت: استعمار به معنای سیاسی آن تسلط یک کشور بر یک جغرافیای دیگر و اعمال سلطه به کشور مورد تهاجم برای تسلط برمراکز قدرت و چپاول کلان ثروت است.

امام جمعه بوشهر افزود: وقتی استعمار را به این معنا تعریف می کنیم که دارای ویژگی هایی است که این ویژگی ها مصداق کامل ظلم وستم و می باشد، این ظلم و ستم در حوزه ادراکات عقلی مردود و نفی شده است.

وی با بیان اینکه دو نظریه از نگاه مقام واقع خارجی همواره وجود داشته که در قرآن به آن اشاره شده گفت: یک نگاه عقب گرد و مصلحت اندیشانه، مذاکره جو و امتیاز ده به خاطر ترس از عواقب استعمارستیزی است که در آیه ۵۲ سوره مائده آن را ملاحظه می کنید، به همین دلیل در تاریخ جهان بسیاری از سیاستمداران بر اساس محاسبات سیاسی که در اندیشه خود سهیم هستند آمدند و طرح سازش با استعمارگران را طراحی کردند و در مقام بد و بدتر، بد را انتخاب کردند. آنان اعتقاد داشتند اگر ما کرنش نکنیم و سلطه حداقلی را نپذیریم مجبور می شویم سلطه حداکثری و جنگ سخت را بپذیریم، به همین دلیل سطله نرم را پذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بیان داشت: اگر سلطه کسانی که اندیشه خود سلطه گری دارند را بپذیریم، خداوند می فرماید کسیکه این سلطه را بپذیرد باید از جریان خودی جداش کرد و به جریان غیرخودی و جبهه دشمن آن را محسوب کرد؛ خداوند در قرآن از این سلطه گران به عنوان قوم ظالم یاد کرده است. کسی که نظام محاسبات سیاسی خدا را نمی بیند، در پذیرش سلطه سرعت می پذیرند، چون از ایجاد جنگ هراس دارند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: یک گروه دیگر خط مقاومت هستند و در مقابل تهاجم ظلم و استعمار، ایستادگی و مقاومت می کنند؛ این افراد که بر اساس اندیشه الهی و مدیریت عرصه های مختلف در یک چارچوب و کرامت انسانی زندگی کنند قطعا مورد تهاجم قرار می گیرند اما اینها استقامت می کنند. خداوند می فرماید نباید از آینده بترسید و از چیزی که از دست می دهید اندوهگین شوید.

امام جمعه بوشهر به تاریخ استعمار در جهان و منطقه خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج فارس پرداخت و گفت: تاریخ استعمار در جهان به دورانی بر می گردد که جهان بشریت توانست تکنولوژی های ساده در عرصه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی به دست بیاورد و با تولید کشتی های مناسب دریاها را در می نوردیدند و به شکل بسیار ابتدایی مراکز مورد نظر را برای ثروت مورد حمله قرار می دادند و جنگ های استعماری به صورت ابتدایی از آن دوران بسیار شد و تا کنون هم ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تصریح کرد: استعمار در حیات خود با توجه به اینکه حیات کهنی دارد، روز به روز تکامل پیدا کرد و پیچیده تر شد.

وی با بیان اینکه سه نوع استعمار کهن، نو و مدرن داریم گفت: در استعمار کهن تهاجم به شکل فیزیکی بود و نکته مهم این است که با توسعه فناوری صنایع دریایی، برخی از کشورها به دنبال گسترش حوزه نفوذ خود بودند به همین دلیل اروپا که دارای توانمندی در عرصه تولید کشتی های بزرگ بود شروع به این کار کرد و تقریبا می شود گفت این استعمار از قرن ۱۳ و ۱۴ در اروپا و از کشورهایی همچون پرتغال، اسپانیا، هلند، انگلیس، فرانسه، ایتالیا شروع شد و به عرصه حرکت های استعماری در آمریکای لاتین و مرکزی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی، غربی و مرکزی انجام شد که یکی از نمونه های آن در استان بوشهر است.

امام جمعه بوشهر بیان داشت: اکثر حرکت های استعماری بر اساس ترانزیت دریایی بود و هرکس در حوزه دریا توانمند بود سهم بزرگی در توسعه جغرافیای استعماری خود داشت. ویژگی مهم این کشورهای استعماری در عرصه مدیریت دریا و توانمندی ابزار نظامی و ساختار تشکیلات نظامی بود و پشتیبانی خوبی از آن صورت می گرفت. این نوع استعمار تا قرن ۱۷ و حتی برخی عنوان می کنند تا قرن ۲۰ هم بوده است. استعمارگران برای اینکه یک کشور را به استعمار خود در بیاورند هزینه زیادی به لحاظ مالی و انسانی می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بیان داشت: همین مساله باعث شد تا خط مقاومت در آن کشور در مقابل نهضت اجانب شکل بگیرد. در واقع کسی را که استعمارگران به عنوان فرماندار کل می گذشتند که نماینده کشور استعمارگر باشد، خود انگیزه قیام ایجاد می کرد. به همین خاطر در این اندیشه قرار گرفتند که باید این روش را تغییر دهند و در اوایل قرن ۲۰ استعمار نو را پیش گرفتند و برای جلوگیری از مبارزات ضد استعماری تمام کارهایی که افراد کشور استعمارگر انجام می دادند به دست کسانی می دادند که کاملا اندیشه های استعمارگری داشتند.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: استعمارگران با یک کودتا فردی را روی کار آوردند که به زبان آنها سخن می گفت، به همین دلیل زمینه مبارزات ضد اجانب کاملا گرفته می شد چون ظاهر همه خودی بود، اما باطن آنها کاملا استعمارگری بود. این حرکت را در کل جهان و هر جا که زمینه قیام بود به ویژه در کشورهای اسلامی و ایران طراحی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ابراز داشت: آنها در دوره قاجار از کسانی حمایت کردند که وابستگی داشتند، بنابراین رضا خان را با یک کودتا سرکار آوردند، فردی که نظام مدیریتی او دست دیگران بود اما به زبان ایرانی و به ظاهر مسلمان متعصب بود، اما به مرور نشان داد هویتی دینی و تعصب بر هویت ملی ندارد. استعمارگران این چنین نظام ها را در سراسر جهان طراحی کردند اما این روش هم به مرور متوجه شدند که افشا خواهد شد و حتی حرکت های جهانی هم در مقابل آن در کوبا، مصر و ایران صورت گرفت.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مجدد روش خود را تغییر دادند بیان داشت: آنان در استعمار کهنه به زور مردم را در یک زنجیره قدرت محبوس می کردند و ثروت آنها را می بردند و در استعمار نو نیز توسط یک نیرویی از خود آن کشور مستعمره کارهای خود را پیش می بردند تا مردم را مدیریت کنند اما نتیجه نگرفتند.

وی افزود: استعمارگران برای مدیریت مردم به فکر مدیریت اندیشه افتادند. آنان عنوان میکردند هر انسان را باید نشانه بگیریم و فکر او را مهندسی و مدیریت کنیم و در یک حرکت حساب شده، خاص آن جغرافیا، طوری تهاجم استعماری کنیم که اکثریت مردم آن کشور بر قطاری بنشانیم که ایستگاه آن تسلیم است، یعنی یک تهاجم ادراکی که شخص از هویت ملی و دینی خود بدون اینکه احساس کند جدا شود و هویت و شخصیتی پیدا کند که همان چیزی باشد که نیروی مهاجم استعماری می خواهد و اندیشه غرب گرایانه داشته باشد و تنها راه پیشرفت را اتصال جغرافیای ملی و دینی خود به آن نیروی مهاجم می داند تا سلطه آن کشور را به شکل نرم بپذیرد. این همان استعمار مدرن است که فوق العاده خطرناک است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: در دو استعمار قبل با واسطه مردم را مدیریت می شدند اما در این استعمار مدرن بدون واسطه ذهن ها را مدیریت می کنند. در حال حاضر اتاق فکر جهان استکبار و به سرکردگی آمریکا، اندیشه ای که دارند تهاجم به قلب و نهاد فکری مردم و تصرف آن و ترغیب آنها و دگردیسی ذهنی آنان از هویت دینی و ملی و تمایل به هویت غرب و جهان استعمار است.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران کاری بزرگ در جهان را انجام داده که طلوعی افقی نوین در مبارزات ضد استعماری است و ویژگی آن تبیین ماهیت جهان استعمار به شکل شفاف و روشن است. در تاریخ جهان هیچگاه همانند کنونی چهره استعمار افشا نشده بود. انقلاب اسلامی یک بیداری جهانی در مبارزات ضد استعماری آفرید و این بیداری مردم جهان در حرکت ضد استعماری یکی از نقاط بارز انقلاب اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ابراز داشت: در نظم نوین آینده جهان تردیدی نیست که جهان استعمار به دنبال مهندسی کلی این منظومه و بردگی نوین در تمامی ابعاد است. آنها روی خواص کشورها به شکل ویژه فعال هستند کسانی که اندیشه آنها به اندیشه غرب گره خورده است تا حوزه مدیریت و پیشرفت کشورها را متوقف کنند و وابستگی و تسلط بر مراکز قدرت و در نهایت چپاول ثروت را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: باید با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مدیریت، طراحی و مهندسی نظم نوین جهان باید سهم داشته باشیم و این سهم وقتی ایجاد می شود که قدرتمند باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha