شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ امام جمعه زنجان گفت: وقف در جامعه ماندگار است و مادامی که از اثرات موقوفات استفاده می‌شود، پرونده واقف همچنان باز خواهد بود و وقف صدقه جاریه است و برکات اجتماعی بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت‌الاسلام و المسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان، در خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان، گفت: نخستین واقف در اسلام خود پیامبر اکرم (ص) است و به همین خاطر دهه آخر صفر را دهه وقف نامگذاری کرده‌اند، اما چون مردم مشغول عزاداری بودند، تاریخ آن تغییر پیدا کرد تا هرچه بهتر این فریضه تبیین شود.

وی به ظرفیت‌های استان در حوزه وقف اشاره کرد و گفت: در استان زنجان نیز که مردم آن به نیکوکاری و مشارکت در امور خیریه در کشور، سرآمد هستند اقدامات مهمی در راستای استفاده بهینه از موقوفات طبق نیت‌های واقفان و بازگرداندن موقوفات تحریف شده احتمالی به محل شرعی و قانونی خود انجام شده است.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه وقف در جامعه ماندگار است و مادامی که از اثرات موقوفات استفاده می‌شود، پرونده واقف همچنان باز خواهد بود، اضافه کرد: وقف صدقه جاریه است و برکات اجتماعی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه وقف موجب تحقق عدالت اجتماعی می شود و فاصله اجتماعی را کم می‌کند، افزود: شاید کسی توان وقف به صورت کامل را نداشته باشد که در این صورت هم می‌تواند در وقف مشارکتی، فعالیت کند و یک محله یا یک گروهی یک رقبه، یک مغازه و یا یک خانه را وقف کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی با اشاره به اینکه وقف کننده مختار است به هر میزان که توانایی دارد، وقف کند، اضافه کرد: درست است شاید شرایط اقتصادی این امکان را برای هرکس فراهم نسازد، اما وقف مشارکتی راهکار خوبی در این حوزه است.

وی در ادامه به مراسم باشکوه اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال نیز این مراسم با شکوه و عظمت و بدون مشکل برگزار شد و «حب الحسین یجمعنا» محقق گردید.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین از بعد معنوی نشان دهنده اقتدار مسلمانان است، بیان کرد: در ایام اربعین انقلاب و دگرگونی وصف ناپذیری در درون انسان ها اتفاق می‌افتد و عشق و ارادت آنها به ابا عبدالله الحسین علیه السلام دوچندان می شود.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که «همانگونه که در مسیر راهپیمایی اربعین با استحکام حرکت کردید، در راه حاکمیت توحید نیز مستحکم و همراه با اراده باشید و همیشه حسینی زندگی کنید و حسینی بمانید».

امام جمعه زنجان با گرامیداشت قیام تاریخی ۱۷ شهریور اضافه کرد: روز ۱۷ شهریور روز فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و قتل عام‌هایی که رژیم طاغوت با حمایت آمریکا و تدبیر و همراهی رژیم جعلی اسرائیل انجام دادند از ذهن هیچ یک از مردم ایران پاک نمی‌شود.

وی افزود: به گفته امام خمینی(ره) روز ۱۷ شهریور گزارشگر جنایت رژیم طاغوت و در تقویم ایران از ایام الله است و شجاعت ملت و ایستادگی در مقابل جنایتکاران را نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان همچنین به ۱۹ شهریور سالروز شهادت آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله مدنی اشاره کرد و افزود: هر دو این بزرگواران از الگوهای اخلاص و دین داری در کشور هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha