سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ آغاز سالتحصیلی جدید حوزه علمیه بناب

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: حوزویان و مقامات مسئول نظام برای مقابله با بدعت‌ها، انحرافات فکری و عرفان‌های التقاطی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه بناب که در حسینیه این مدرسه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: حوزه جای اندیشه‌های بزرگ و علم است که باید نیازهای امروز جامعه را پاسخ دهد.

وی ادامه داد: حجم عظیم تولیدات حوزوی نشان دهنده زندگی و پویایی در حوزه‌های علمیه است، حوزه جای پرورش انسان‌های بزرگ، مهذب و اخلاقی است.

امام جمعه تبریز افزود: انقلاب جهانی امام زمان(عج) با یک انقلاب علمی شروع می‌شود و مغزها و عقل‌ها در آن زمان کامل می‌شود و علم و دانش گسترش می‌یابد.

وی تصریح کرد: هیچ انقلاب و تحولی بدون یک تحول علمی ممکن نیست، مشکلات اخلاقی و راهبردی جامعه نیز بدون علم و دانش تحقق نمی‌یابد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: روزآمد شدن حوزه‌های علمیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، فقه سنتی باید حفظ شود ولی برنامه‌های حوزه نیز باید به‌روز باشد، یعنی مسایل فقهی، مسایل روز را مطرح کنند که مبتلابه جامعه بوده و به درد جامعه امروز بخورد.

وی یادآور شد: اساتید و علما باید سراغ مسائل مستحدثه بروند و همه جوانب فقهی آن را بررسی کنند، چرا که حوزه از آغاز مظهر عمق بوده و این مهم در شرایط کنونی، زمانی محقق می‌شود که اساتید معظم جوشش، ابتکار و خلاقیت داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: امروز در حوزه کلام و فلسفه با پرسش‌ها و دامنه‌های مهم و جدیدی مواجه هستیم که باید علاوه بر صیانت از مبانی کلامی پیشین و تعمیق آن به کلام‌های نو و ناظر به عرصه‌های جدید نیز ورود نماییم، چراکه چرخ تحول علوم فلسفی و کلامی دائما در حال حرکت است و لذا از حوزه علمیه انتظار می‌رود تمامی تطورات فکری و فلسفی ر ا دائما رصد نماید و به عنوان نظریه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، به آنها بپردازد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: گرچه تفکر الحادی از دیدگاه ما باطل و کم مایه است، اما دائما در حال فعالیت و تولید فکر است که نباید از آن غفلت نمود.

وی تصریح کرد: حوزویان و مقامات مسئول نظام برای مقابله با بدعت‌ها، انحرافات فکری و عرفان‌های التقاطی از هیچ کوششی دریغ نکنند، یکی دیگر از وظایف مهم حوزه و حوزویان، دشمن شناسی است که باید در این راستا بسیار هوشیار باشند و نظام را از گزند دشمنان و بدخواهان حفظ کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: طلاب حوزه باید افرادی مهذب و اخلاق مدار باشند و در طول دوران تحصیل از سوال، جواب، بحث و تبلیغ غفلت نکنند.

وی اظهار کرد: خودسازی، اخلاق مداری و تکریم اساتید در کنار تحصیل علم می‌تواند از طلبه انسانی با روح بزرگ و اثرگذار برای جامعه بسازد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha