شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام والمسلمین استقامت

حوزه/ مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور گفت: تعداد کل مبلغین اربعین امسال ۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که ۷۴ درصد آن از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۲.۵ درصد از حوزه علمیه اصفهان و مابقی از حوزه علمیه مشهد بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت در نشست خبری کارکردهای تبلیغی و اعزام مبلغین سال ۱۴۰۲ که در سالن جلسات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: در اربعین حسینی بیش‌تر کارکردها دارای جنبه‌های خدماتی، امنیتی و بهداشتی هستند.

وی ادامه داد: بُعد اصلی سفر اربعین این است که این سفر دارای یک بُعد معرفتی است که باید در رفتار و کردار زائر تاثیرات عملی داشته باشد.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی اربعین کشور با اشاره به اینکه زائران اربعین مروج فرهنگ اربعینی در میان جاماندگان هستند، مطرح کرد: این موضوع دارای جنبه‌هایی ازجمله گذشت، ایثار، رفتار مناسب، کردار مناسب و ... است که باید در زائرین تجلی پیدا کند.

وی با بیان اینکه زیست اربعینی به معنای لذت خود را فدای لذت عموم و جمع مسلمانان کردن است، عنوان کرد: باید از ارتباطات بین المللی اربعین که می‌تواند گفت‌وگوی متمدنانه اسلامی را میان سایر ادیان ترویج دهد، استفاده شود.

زائر باید بداند برای زیارت چه شخصیتی حرکت می‌کند

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با اشاره به اینکه اربعین تجلی وحدت مسلمانان است، خاطرنشان کرد: مسئله جدی‌تر بُعد معرف افزایی زائر است و زائر باید بداند برای زیارت چه شخصیتی حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مبلغین و نیروهای جهادی در مسیر اربعین امسال سنجیده شد، تصریح کرد: همچنین رصدهای میدانی در ایران و عراق به منظور شناسایی نیازها نیز انجام شد.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با اشاره به اینکه در مرحله بعدی مسائل آموزشی را به صورت مجازی و حضوری دنبال کردیم، یادآور شد: این جلسات به صورت چندین جلسه مستمر در شهرهای مختلف برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این راستا اپلیکیشن جامعی طراحی شد، بیان کرد: تمام مجموعه‌هایی که اعزام مبلغ داشتند درگاه‌های خود را در این اپلیکیشن اعلام کردند.

حجت الاسلام والمسلمین استقامت با اشاره به اینکه ورود به عملیات تبلیغی اربعین امسال در چندین جبهه انجام شد، ابراز کرد: همچنین افراد و گروه‌هایی که در سال‌های گذشته به صورت مجزا موضوع تبلیغ را دنبال می‌کردند را نیز تقویت کردیم.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با بیان اینکه امسال شاهد ابداعات تبلیغی بودیم، اظهار کرد: بنرخوانی آداب، مناسک و مستحبات، فراگیری گفتمان ادبیات تبلیغی میان مجموعه‌ها، تقسیم کار بر مبنای نیاز و ظرفیت‌ها و ... از جمله این ابداعات بودند.

وی با اشاره به اینکه امسال کارکردهای مبلغین اولویت‌بندی شد، مطرح کرد: اولویت نخست آموزش‌های قبل از حرکت زائر بود که از طریق پویشی دنبال شد.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی اربعین کشور با بیان اینکه اولویت دوم حضور روحانیون در کاروان‌های حرکتی بود، عنوان کرد: در این راستا شناسایی کاروان‌های مردمی انجام شد، چرا که روحانیون کاروان‌ها بیش‌ترین اثرگذاری فرهنگی و تبلیغی را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین استقامت با اشاره به اینکه حضور روحانیون در موکب‌ها را نیز دنبال کردیم، خاطرنشان کرد: روحانیون کاروان‌ها با روحانیون مواکب نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند که هرکدام دارای اثرگذاری ویژه‌ای است.

وی اضافه کرد: اثرگذاری فعالیت روحانیون مواکب برای زائرین و افراد فعال در خود موکب است.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با بیان اینکه حضور روحانیون در مرزها نیز پیگیری شد، تصریح کرد: اقامه نماز، امر به معروف و ... ازجمله اقداماتی بود که روحانیون مستقر در مرزها دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ خودروی تبلیغ سیار در سال جاری فعال بودند، یادآور شد: این خودروها برنامه‌های فرهنگی و ترویجی را نیز دنبال می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین استقامت از لزوم استمرار ارتباط مبلغ با زائر پس از اربعین حسینی(ع) یاد کرد و گفت: این موضوع نیز به صورت جدی در برنامه‌های راهبردی حضور دارد.

وی با بیان اینکه درحال جمع‌بندی دستاوردهای تبلیغی هستیم، ابراز کرد: این دستاوردها شامل خاطرات تبلیغی، سوالات پرتکرار زائرین، پیشنهادات و انتقادات و ... است که در برنامه‌ریزی‌های سال‌های آینده اثرگذار خواهد بود.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی اربعین کشور با اشاره به اینکه این طرح ویژه قم نبوده و با همکاری مجموعه‌های مختلف دنبال شده است، بیان کرد: در این راستا با حوزه علمیه عراق و مبلغین عراقی نیز ارتباطات لازم گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اختتامیه این برنامه طی روزهای آینده برگزار می‌شود، ابراز کرد: ارائه مدل‌های تبلیغی مجموعه‌های شاخص و تخصصی در این جلسه دنبال می‌شود.

دبیرخانه مبلغین مردمی اربعین در طول سال فعال است

حجت الاسلام والمسلمین استقامت با اشاره به اینکه دبیرخانه مبلغین مردمی اربعین در طول سال فعال است، اظهار کرد: از ظرفیت مبلغین فرهنگی در مناسبت‌های مختلف ازجمله نیمه شعبان نیز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این اقدام تبلیغی با همکاری حوزه علمیه قم، اصفهان و مشهد دنبال شد، مطرح کرد: تعداد کل مبلغین اربعین امسال ۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که ۷۴ درصد آن از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۲.۵ درصد از حوزه علمیه اصفهان و مابقی از حوزه علمیه مشهد بوده‌اند.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد مبلغین چند زبانه بوده‌اند، عنوان کرد: تخصص این مبلغین بیش‌تر در رشته‌های احکام، کودک و نوجوان، روایت‌گری، روحانی موکب و کاروان است.

وی با بیان اینکه باید کارکردهای چندجانبه مبلغین مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: برای تقویت کیفیت جریان حرکت زیارت اربعین باید اقدامات متعددی صورت بگیرد ولی این اقدامات نیازمند زمان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    بسیار کار شایسته ای است
  • بهزاد IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 0
    این مبلغین کجا مستقر شده بودند؟ آمار خیلی بالایی است ها