شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/اگر در عرصه دین خصوصاً موضوع بسیار حسّاس عفاف و حجاب بخواهیم سلیقه ای و هرآنچه من می پسندم نظر دهی کنیم،طبیعتاً با نتیجه نامطلوبی مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ایمان شکیبایی در جمع تعدادی از فعالان فضای مجازی به خطر تفرقه و تشتـُّت در جبهه دغدغه مندان عفاف و حجاب اشاره کرد و از کُنشگران انقلابیِ فضای مجازی خواست تا خطبه قاصعه نهج البلاغه را با دقت بخوانند و با شاره به جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی که بیان کرده اند، «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است» گفت: باید روحانیون صاحب نظر و کارشناسان خبره طبق دستورات قرآن و حدیث و همچنین مطابق منویات رهبر فرزانه انقلاب و مراجع معظم تقلید به ایراد سخن و انتشار نظر و تألیف اثر بپردازند،اگر در عرصه دین خصوصاً موضوع بسیار حسّاس عفاف و حجاب بخواهیم سلیقه ای و هرآنچه من می پسندم نظر دهی کنیم،طبیعتاً با نتیجه نامطلوبی مواجه خواهیم شد.

کارشناس نهج البلاغه گفت:امیرالمؤمنین(ع)در خطبه ١٩٢،خطبه قاصعه،طولانی ترین خطبه نهج البلاغه فرمود:(فَالْزَمُوا کُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ وَ زَاحَتِ الْأَعْدَاءُ لَهُ عَنْهُمْ وَ مُدَّتِ الْعَافِیَةُ بِهِ عَلَیْهِمْ وَ انْقَادَتِ النِّعْمَةُ لَهُ مَعَهُمْ وَ وَصَلَتِ الْکَرَامَةُ عَلَیْهِ حَبْلَهُمْ مِنَ الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ وَ التَّحَاضِّ عَلَیْهَا وَ التَّوَاصِی بِهَا) آن‌چه موجب عزتمندی و عافیت امتهای پیشین،سرریز شدن نعمتهای الهی برآنان،رسیدن به کرامت ملّی و دوری و نومیدی دشمن از آنان می شد چیست؟
١. اجتناب از تفرقه(الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ )،
٢. از دست ندادن الفت و همگرایی اجتماعی (اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ )،
٣. تحریک و تواصی یکدیگر به اجتناب از تفرقه (التَّحَاضِّ عَلَیْهَا و التَّوَاصِی بِهَا )

پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت:یک فعال فضای مجازی با ساخت یک فیلم کوتاه مدافع حجاب می شود و یکی دیگر با ساخت فیلمی متضاد مدافع بی حجابی و بدحجابی می شود،واقعاً در قرآن و احادیث و فتاوای مراجع معظم تقلید،مستندی برای بی حجابی و بدحجابی وجود دارد؟ پس چرا بعضی از افراد با مقایسه های بی ربط مقابل دیگری می ایستد و بی حجاب را در گمراهی خودش ثابت قدم نگاه می دارد؟ فیلم کوتاهی می سازد و مقایسه می کند بین چندتار مویی که بیرون از روسری است با اختلاس و کلاهبرداری و مشکلات اقتصادی! اینگونه فعالیت های غلط است که ختم به تفرقه می شود و تشخیص حق از باطل را با مشکل مواجه می کند.

حجت‌الاسلام شکیبایی با بیان این که اگر فرصت نمی کنید تمام نهج‌البلاغه را با دقت بخوانید،حداقل خطبه قاصعه را با دقت مطالعه کنید افزود: آن‌چه باعث شکسته شدن کمر امتها(کَسَرَ فِقْرَتَهُمْ ) و تضعیف اقتدار ملّی آنان (أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ) می‌شد چیست؟ حضرت فرمودند:و اجْتَنِبُوا کُلَّ أَمْرٍ کَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ وَ تَخَاذُلِ الْأَیْدِی
١. پرکینه شدن قلبهای مردم نسبت به یکدیگر(َتضَاغُنِ الْقُلُوبِ )،
٢. حسدورزی اعضای جامعه نسبت به یکدیگر(تَشَاحُنِ الصُّدُورِ)،
٣. پشت کردن مردم به یکدیگر(تَدَابُرِ النُّفُوسِ)،
۴. یاری نکردن یکدیگر خالی کردن پشت همدیگر(تَخَاذُلِ الْأَیْدِی)= نداشتن برنامه واحد.

استاد نهج البلاغه در ادامه تبیین فرازهایی از خطبه قاصعه گفت:مهمترین عوامل سربلندی و کامیابی امتها چه بود؟
امیرالمؤمنین(ع)فرمود:فانْظُرُوا کَیْفَ کَانُوا حَیْثُ کَانَتِ الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً وَ الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً وَ الْأَیْدِی مُتَرَادِفَةً وَ السُّیُوفُ مُتَنَاصِرَةً وَ الْبَصَائِرُ نَافِذَةً وَ الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً.
١. همگرایی بزرگان و صاحب نظران(الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً )،
٢.و همدلی و نزدیکی سلیقه‌ها و دغدغه‌ها (الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً)،
٣. اعتدال و درستی افکار (الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً)،
۴. حمایت از یکدیگر (الْأَیْدِی مُتَرَادِفَةً وَ السُّیُوفُ مُتَنَاصِرَةً)،
۵. نفوذ بصیرتها (الْبَصَائِرُ نَافِذَةً)
۶. یکی بودن برنامه‌ها و اهداف (الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً)
پژوهشگر حوزه و دانشگاه در پایان به فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت:حضرت آقا در مهرماه ١٣٩١فرمود:فضای مجازی میدان مبارزه است و مبارزه بوده و هست و خواهد بود،فقط شکل و نوع آن تفاوت کرده است.
مبارزه مرد میخواهد نه انسان بیکار.
همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری “جنگ سخت” مردانی حضور یافتند که: خانواده داشتند، درس و دانشگاه داشتند، کار و زندگی داشتند. بیکار نبودند،ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار نمودند. اکنون نیز در میدان “جنگ نرم” باید حضور یافت. ما که لیاقت بیش از این را نداریم و از هیچ چیزمان نگذشتیم جز اوقات فراغت خود برای دفاع به حد توان و وسع خود.
لا یکلف الله نفسا الا وسعها
به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.
اگر از فضای مجازی غافل شویم،اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند،مطمئنا ضربه خواهیم خورد.
هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.
۱- گاهی انسان حرف حق را می تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد.
۲- گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم اما می توانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم.
۳- گاهی با یک کلام،یک جمله می توانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم.
به فرموده رهبر فرزانه انقلاب: رایانه و فضای مجازی که الان در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید،برسانید.این فرصت فوق العاده ای است،مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد،خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد.

خبرنگار: بهزاد محمد باقری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ملت امام حسین IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 0
    سلام و خسته نباشید طیب الله
  • کهربایی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 0
    کاش استاد محترم تمام خطبه قاصعه را به همین زیبایی و دسته بندی شده باز می کردند تا بیشتر استفاده کنیم