شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در تمام طرح های سعادت آفرین الهی ولایت پایه و اساس است، گفت: اقدام برای خدا و رضایت الهی، حرکت بر اساس راهنمایی ولی خدا و اعتقاد به قیامت مبنای قرآنی شکل گیری و تقویت اتحاد و انسجام در تشکیل امت واحده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه تبیین طرح ها و ایده های الهی رسول الله صلی الله علیه و اله برای سعادت و تعالی بشر، اظهار داشت: خداوند متعال در فرازهایی از آیات سوره انسان، می فرماید؛ « إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا»[۱] ما به حقیقت راه حق و باطل را آشکار ساختیم؛ حال خواهید هدایت پذیر و شکر این نعمت باشید و یا خواهید آن نعمت را کفران کند.

وی در ادامه در تفسیر آیات الهی قرآن و عترت را مسیریاب سعادت انسان در دنیا و آخرت دانست و با تأکید بر این که هرکسی زندگی خود را مبتنی بر طرح الهی پایه ریزی کند، به فلاح و رستگاری خواهد رسید، تصریح کرد: « الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ»[۲] هرکسی با طرح و برنامه و نقشه الهی پیش رود هدایت می شود و راه را گم نمی کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که ذکر «.. وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ» در فرازهایی از آیه ۲۰ سوره توبه، نشان دهنده این است که اگر کسی تمام امورات زندگی اش را با طرح و برنامه الهی به پیش برد، از رستگاران و سعادتمندان دو عالم خواهد بود، تصریح کرد: آموزه‌های دینی برای تمام امورات زندگی انسان؛ حتی آب خوردن و خوابیدن طرح و برنامه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری درک «هم الغالبون» و «هم الراشدون» را از دیگر ثمرات حرکت در مسیر طرح و برنامه الهی دانست و یادآور شد: شکر قرآن و عترت انسان را بزرگ می سازد؛ شهدا با حرکت در طرح الهی آنقدر بزرگ شدند که در کنار انبیا و اولیای الهی قرار گرفتند.

وی در ادامه، ضمن تأکید بر این که اسلام نقشه سعادت انسان است، خاطرنشان ساخت: ۵ گروه انبیا، ائمه اطهار، شهدا، علمای صالح و کسانی که بر اساس برنامه خدا و پیامبر اهل بیت علیهم السلام حرکت می‌کنند، در بهشت برین از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرازهایی از آیه ۱۰ سوره ملک « وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ» اشاره نمود و اظهار داشت: اگر می خواهیم در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی موفق شویم باید متحد و منسجم بوده، اتحاد خود را از دست ندهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در تبیین راهکارهای رهایی از اختلاف و تفرقه، حرکت در مسیر الهی و اقدام برای خدا را مهمترین پایه اتحاد توصیف نمود و تصریح کرد: عمل برای رضایت الهی و دوری از منیت، مبنای قرآنی شکل گیری و تقویت اتحاد و انسجام و تشکیل امت واحده است.

وی حرکت بر اساس راهنمایی ولی خدا و حرکت پشت سر او را از دیگر مبانی قرآنی تقویت اتحاد عنوان کرد و یادآور شد: قرآن کریم در آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مائده می فرماید؛ هر کس که خدا و رسول و اهل ایمان را ولیّ و فرمانروای خود داند پیروز است و تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که در روز قیامت به خدایی واحد پاسخگو خواهیم بود، اظهار داشت: در روز قیامت از همگان خواهند پرسید؛ آیا این نعمتی که به تو ارزانی داشتیم، با هدایت قرآن، عترت و ولایت، در مسیر بندگی خدا استفاده کردی؟.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری، توحید، ولایت و قیامت را اساس و مبنای اتحاد و شکل گیری امت واحده توصیف نمود و اذعان داشت: اگر این سه مسئله مهم در سطوح مختلف زندگی و در میان خانواده و جامعه جریان پیدا کند، این خانواده و جامعه از اتحاد وصف ناپذیری برخوردار خواهد بود.

وی اتحاد حول کلمه «لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ» را اساسی‌ترین طرح کاربردی و راهبردی قرآن و عترت دانست و یادآور شد: خداوند متعال در فرازهایی از آیه دوم سوره مائده می فرمایند «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ»؛ همیاری و همکاری توام با تقوا در کارهای نیک از دیگر مبانی طرح های قرآنی در تجلی زندگی مومنانه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: اگر فرزندان را از همان دوران کودکی مبتنی بر مشارکت و همیاری در کارها تربیت نماییم و بخشی از کارهایش را خودش انجام دهد، جامعه ای که با این نسل شکل خواهد گرفت، مبتنی بر تعاون و همکاری کارها را پیش خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه، با بیان این که در تمام طرح های سعادت آفرین الهی اصل ولایت پایه و اساس آنها و فرمانده ولی خداست، اظهار داشت: دعوت به صبر و استقامت در برابر تمام تلاطم‌های دنیا از دیگر تاکیدات قرآنی برای سعادت‌مندی جامعه است.


[۱]آیه ۳ سوره انسان

[۲]آیه ۸۲ سوره انعام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha