شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اگر وارد قلعه امن الهی شویم، بیمه خواهیم شد، گفت: استعاذه، استعانة، استقامت و استغفار برجسته ترین راهکارهای قرار گرفتن انسان در پناهگاه ذات اقدس الهی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در سخنرانی شب شنبه حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام، به طرح ها و برنامه های قرآنی سعادت آفرین و تعالی بخش اشاره نمود و گفت: وحدت و اتحاد جامعه زیر پرچم ولایت الله، مهمترین تاکید قرآنی برای بازسازی امت واحده است.
وی طرح قرآنی »وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ« را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: اگر همه آحاد جامعه، زیر پرجم ولایت الهی دور هم جمع شوند و در وادی خیر رسانی، در چارچوب تقوا مجاهدانه تلاش نمایند، خداوند متعال عنایت و نصرتش را مشمول این جمع نموده، تمام مشکلات اینان رخت بر خواهد بست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تبیین طرح‌های قرآنی، مسجد محوری و الگوگیری از فرهنگ نماز را از دیگر طرح های قرآنی سعادت آفرین برشمرد و طهارت، قصد قربت، جهت گیری الهی، آداب و ارکان و امام و پیشوا را برجسته‌ترین ستون های الگوپرداز فرهنگ نماز توصیف کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: بیداری قبل از مرگ از دیگر طرح های الهی سعادت بخش است؛ قرآن و عترت ما را قبل از مرگ بیدار می سازد، تا در وادی دنیا و در مسیر «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ«، زندگی خویش را بهشتی سازیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود طرح قرآنی حفاظت و امنیت الهی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که اگر انسان مصداق ذکر الهی گردد، مشمول حفاظت خاصه خدا خواهد شد، اظهار داشت: امام رضا علیه السلام در حدیث قدسی سلسله الذهب می فرماید؛ »کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی«؛ لااله الاالله، دژ محکم خداست؛ هرکس داخل دژ ذات اقدس الهی گردد، از عذاب در امان خواهد بود.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر، دنیا را سرزمین بمباران امتحانات و مملو از سختی دانست و خاطرنشان ساخت: اگر کسی می خواهد از این سختی ها و امتحانات در امان باشد و از آنها سربلند بیرون بیاید، باید زندگی خویش را مبتنی بر طرح‌های الهی ترسیم کند.

وی به تشریح عذاب های این دنیا پرداخت و عذاب اضطراب را از جمله این عذاب ها عنوان کرد و در اشاره به آیه ۲۸ سوره الرعد »…أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ«، تصریح کرد: اگر کسی خود را در وادی ذکر خدا بیافکند، بر ناملایمات و سختی ها چیره خواهد شد و در اوج وادی استرس و اضطراب‌، تطمئن القلوب خواهد بود.
ماندگاری ضمن اشاره به این که اگر وارد قلعه امن خداوند شویم، بیمه خواهیم شد، آیه شریفه »وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا« را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: اگر با تدبیر و برنامه الهی ازدواج و زندگی کنیم، خداوند رحمت خویش را رهنمون خواهد ساخت.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تبیین فرازهایی از آیه شریفه ۹۶ سوره اعراف پرداخت و گفت: اگر به اندازه ای که دکتر و مهندسان را قبول داریم، خدا را قبول داشته باشیم، برکات آسمان و زمین به رویمان ‌گشوده خواهد شد.
وی ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه عفت؛ حیا و حجاب را ستون خانواده و اجتماع دانست و تصریح کرد: اگر دست به ستون حجاب و عفاف بزنیم؛ بدون شک سقف جامعه و خانواده فرو خواهد ریخت و جامعه با آسیب های متنوع و متعدد روبرو خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری عذاب انحراف را دومین عذاب دنیایی دوری از طرح الهی برشمرد و تصریح کرد: اگر از جامعه‌ای حجاب و عفاف برداشته شود، سوء هاضمه شهوانی ایجاد شده، طلاق های عاطفی گسترش خواهد یافت؛ با سست شدن حجاب، رابطه با نامحرم گرم و رابطه با محرم و خانواده به سردی خواهد گروید.
این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های انحرافات فکری و شخصیتی اشاره نمود و با بیان این که متاسفانه برخی گرفتار انحرافات هویتی و شخصیتی شده اند، اظهار داشت: شخصیت انسان به لباس و زیورآلات نیست؛ بلکه شخصیت آدمی به میزان معرفت، تقوا و روحیه مجاهدت او بستگی دارد.

سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود به راهکارهای قرار گرفتن در پناهگاه ذات اقدس الهی اشاره نمود و تصریح کرد: استعاذه؛ نخستین قدم قرار گرفتن در پناهگاه الهی است؛ استعاذه پناه بردن به خدا از شر نفس است.
وی دومین حق بیمه را استعانة از خدا و سرآغاز آن را ذکر بسم الله الرحمن الرحیم دانست و ابراز داشت: دنیا میدان مین‌های شهوت، قدرت، ریاست و ثروت است؛ لذا برای عبور سالم و سربلند از آن، باید وارد معبر ولایت الله شد. هرکسی با ولی خدا باشد نجات خواهد یافت.
ماندگاری استقامت و پایداری را سومین حق بیمه قرار گرفتن در پناهگاه الهی توصیف نمود و با بیان این که استقامت و پایداری در راه دین الهی، نزول ملائکه برای یاری را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: استغفار از دیگر مولفه های مهم در طرح بیمه الهی است که انسان را از عذاب گناه، انحراف و سقوط نجات می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha