شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محسن عباسی ولدی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به اهمیت فعالیت های فرهنگی اشاره و با تأکید بر این که هرکسی امام حسینی است، باید فعال فرهنگی و تربیتی باشد، خاطرنشان ساخت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بزرگترین فعال فرهنگی تاریخ بشریت است که توانست جامعه جاهلی را مبتنی بر پایه گذاری تمدن اسلامی، متحول سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی در سخنرانی مراسم عزاداری شام شهادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام که در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به موضوع دین‌داری و ولایت‌مداری نسبت به اهل بیت علیهم السلام، ملاک‌های رشد و معیار نزدیکی انسان به اهل بیت علیهم السلام را مورد توجه قرار داد.

وی تصریح کرد: اگر ملاک رشد را از متن معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام پیدا نکنیم، ممکن است یک عمر با دلخوشی به این که انسان خوبی هستیم زندگی کنیم، در حالی که در لحظه آخر عمر متوجه خالی بودن دستانمان می‌شویم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه ملاک رشد و معیار نزدیکی ما به اهل بیت علیهم السلام را باید از خود ائمه اطهار علیهم السلام دریافت کنیم، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل در تربیت دینی، نظام محاسباتی یا همان ملاک و معیارهای سنجه سیر معرفتی انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی در ادامه خوش اخلاقی را یکی از مهمترین ملاک های رشد و معیارهای قرب به اهل بیت علیهم السلام توصیف نمود و اذعان داشت: یکی از مشکلات بزرگ در معرفی دین و ملاک‌های رشد این است که دین و ملاک‌های رشد را به گونه‌ای تبیین کنیم که خودمان انسان خوب معرفی شویم.

وی در تشریح خطر بزرگ گزینش دین بر اساس سلیقه، یادآور شد: متأسفانه خواسته و ناخواسته گاهی اوقات ملاک ها و معیارهای رشد و ایمان را جوری تعریف می کنیم که خود را در دایره مومنین بگنجانیم؛ در این میان معیارهایی را که نداریم تضعیف و ملاک هایی که داریم را تقویت می کنیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به حدیثی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اشاره نمود و اظهار داشت: نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق ترین آنها و کسی است که از بقیه نسبت به خانواده اش مهربان‌تر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی ضمن تأکید بر اهمیت مقایسه نفس با ملاک‌های قرآنی و روایی، به حدیث «أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ» اشاره نمود و تصریح کرد: «أکْمَلُکُم إیمانا أحْسَنُکُم خُلقا»؛ امام علی علیه السلام می فرمایند: آن کس از شما ایمانش کاملتر است که اخلاقش نیکوتر باشد.

وی در تبیین روایت «اِنَّ جَبْرَئیلَ الرُّوحَ الاَمینَ نَزَلَ عَلَیَّ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعالَمینَ فَقالَ یا مُحَمَّدُ:عَلَیْکَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ فَاِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ یَذْهَبُ بِخَیْرِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ أَلا وَ اِنَّ اَشْبَهَکُمْ بیاَحْسَنُکُمْ خُلُقا»، گفت: رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: همانا جبرائیل روح الأمین از طرف پروردگار عالمیان بر من نازل شد و گفت؛ ای محمد، تو را به خوش اخلاقی سفارش می کنم، به درستی که بد اخلاقی خیر دنیا و آخرت را از بین می برد، آگاه باش! به راستی که شبیه ترین شما به من، خوش اخلاق ترین شماست.

این استاد حوزه در ادامه ضمن اشاره به اهمیت توجه به مستحبات، نوافل و تعقیبات نماز به جایگاه خوش اخلاقی در آموزه های دینی تأکید نمود و اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند؛ هرکسی خلق نیکو داشته باشد، پاداشش همچون کسی است که روزها را روزه می گیرد و شبها را به عبادت سپری می‌کند. در روایات اسلامی پاداش خوش اخلاقی، با اجر و ثواب مجاهد فی سبیل الله مقایسه شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که بداخلاقی باعث می شود تا عبادات و مناسک ما بی فایده یا کم فایده شود، تصریح کرد: در بد اخلاقی هیچ خیری برای انسان وجود ندارد.

وی به اهمیت فعالیت های فرهنگی اشاره و با تأکید بر این که هرکسی امام حسینی است، باید فعال فرهنگی و تربیتی باشد، خاطرنشان ساخت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بزرگترین فعال فرهنگی تاریخ بشریت است که توانست جامعه جاهلی را مبتنی بر پایه گذاری تمدن اسلامی، متحول سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی رحمت و مهربانی رسول الله صلی الله علیه و آله را سرّ موفقیت پیامبر در تربیت جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: فضای مسجد و متولیان مساجد باید مظهر اخلاق نبوی باشد؛ معجزه ای که باعث شد تا عرب جاهلی با آن اندازه از جهالت دور پیامبر جمع شود، همان معجزه اخلاق نبوی بود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به این نکته که رفتار انسان مومن به حساب دین گذاشته می‌شود، تصریح کرد: صفت خوش اخلاقی، باید جزء برجسته‌ترین ویژگی افراد مذهبی و متدین قرار گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به برخی از آداب و سیره نبوی و تجلی اعلای اخلاق اسلامی در وجود نازنین ایشان اشاره نمود و یادآور شد: نوجوانان و جوانان پیش از مطالعه آثار مکتوب افراد، کتاب اخلاق و رفتار افراد را مطالعه و از آن درس و الگو می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی خوش اخلاقی را یکی از ملاک‌های اصلی رشد ایمانی و نزدیکی به اهل بیت علیهم السلام توصیف نمود و اذعان داشت: اهل بیت علیهم السلام وسیله رسیدن انسان به خداوند متعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha