شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
آئین اقتتاحیه حوزه علمیه استان یزد

حوزه/ استاندار یزد در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان با تشریح ۶ مؤلفه مهم حوزه علمیه، ماهیت فراجغرافیایی حوزه و بحث تمدن سازی و رویکرد بین المللی را از مهمترین مولفه ها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، دکتر مهران فاطمی امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه یزد با بیان این که حوزه های علمیه با سختی ها و فراز و نشیب های فراوانی به جایگاه امروز رسیده اند، گفت: اولین حوزه علمیه رسمی جهان تشیع هزار سال پیش در بغداد توسط شیخ طوسی تأسیس شد که متأسفانه اینقدر این شخصیت فرهیخته را اذیت کرده و کرسی تدریس او را آتش زدند و در نهایت ایشان به نجف آمد و حوزه ی نجف را تأسیس کرد.

وی ادامه داد: در زمان آیت الله حائری یزدی (ره) حوزه علمیه قم تأسیس شد و توسط آیت الله بروجردی (ره) توسعه بیشتری پیدا کرد، اما توسط رضاخان ملعون چه آزار و اذیت هایی که به حوزه های علمیه و علما وارد شد و امروز حوزه علمیه قم در دنیا بی نظیر است و مهمترین انقلاب عصر معاصر هم سرچمشه و خاستگاه آن حوزه علمیه قم بوده است.

فاطمی در بیان مؤلفه های حوزه علمیه عنوان کرد: مؤلفه اول حوزه علم بنیان بودن و معرفت نهاد بودن و مبتنی بر اندیشه و خردورزی است. مؤلفه دوم حوزه اخلاق و معنویت و سلوک معنوی است و مؤلفه سوم اجتماعی بودن و مردمی بودن است که حوزه های علمیه همیشه همراه مردم، در کنار مردم و مددکار مردم بوده اند.

فاطمی در ادامه گفت: مؤلفه چهارم هویت حوزه ای، رویکرد سیاسی و ورود عالمانه و سنجیده در نهضت های سیاسی بوده که بزرگترین نهضت سیاسی نهضت امام خمینی (ع) بوده است که طلایه داران آن روحانیت بوده اند و انقلاب اسلامی به برکت حضور و جانفشانی روحانیت و مردم به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: مؤلفه پنجم، تبیین و تبلیغ و فرهنگ سازی و اقدام برای انفاق معارف الهی که مسئله مهم تبلیغ که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم مطرح بود، البته تبلیغی که مبتنی بر تحقیق باشد که بسیار تأکید کردند.

فاطمی آخرین مؤلفه را ماهیت فراجغرافیایی حوزه و بحث تمدن سازی و رویکرد بین المللی حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha