دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هادی الیاسی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که کسی که توکل به خدا دارد، قدرت را تنها از آن خدا و نیروهای ایمانی می بیند، گفت: ما در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام فرا می گیریم که خواست الهی بالاتر از خواست ماست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام الیاسی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در اشاره به فرازهایی از سوره مبارکه آل عمران با بیان این که خداوند متعال در این آیات پیامبر اعظم را به مثابه نعمتی بزرگ معرفی می‌کنند، اظهار داشت: پیامبر از جنس مردم انتخاب شد تا با قرائت آیات و نشانه های الهی، جان و قلب و دل و باطن انسان ها را با نشانه های الهی روشن سازد.

وی تزکیه انسان ها و کنار زدن و زدودن رذیلت‌های اخلاقی را دومین رسالت نبوی توصیف نمود و اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در سومین برنامه و رسالت‌شان، تعلیم حکمت را بر عهده داشتند؛ در روایات حکمت به شناخت خدا و جهان بینی انسان تعبیر شده است.

حجت الاسلام الیاسی با بیان این که اگر خداوند متعال به کسی یقین اعطا نماید، همه خیرات و خوبی ها را به او داده است، اظهار داشت: امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی می‌فرمایند؛ خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، برای چه آمده و کجا می‌خواهد برود؛ یعنی انسان باید مبداء، برنامه زندگی و معاد که بازگشت انسان است را به خوبی بشناسد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به این که رسالت نبوی مقابله با رذایل اخلاقی هم در جنبه عمل و هم در جنبه اعتقاد دنبال می‌شود، به چهار رذالت جاهلی پیش از بعثت اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر با آراء و افکار مردم که در مسیر اشتباهی ترسیم شده بود، مبارزه کردند.

وی با بیان این که بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله جاهلیت دوم با رنگ و بویی جدید در افکار و اعتقادات مردم مجددا شکل گرفت، اظهار داشت: خودپنداری و استقلال در اراده از جمله رذالت های دوران جاهلی است؛ یعنی انسان جایگاهی برای اراده الهی قائل نیست.

حجت الاسلام الیاسی افزود: قرآن کریم در سوره مبارکه کهف اراده انسان را در طول اراده الهی توصیف نموده، می‌فرماید، هر آنچه خدا بخواهد همان اتفاق خواهد افتاد؛ ما در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام فرا می گیریم که خواست الهی بالاتر از خواست ماست.

وی با تأکید بر این که در روایات اسلامی آمده، اگر کار و تصمیم مهمی برای اقدام گرفتیم، از خداوند متعال طلب خیر داشته باشیم، اظهار داشت: خداوند متعال اراده نمود تا دین اسلام در دوران رسول الله صلی الله علیه و آله در مکه و حجاز گسترده شود و هر اندازه کفار و مشرکین سعی و تلاش کردند تا اسلام را از بین ببرند و پیامبر را بکشند، موفق نشدند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر دومین فکر انحرافی دوران جاهلیت را استقلال در قدرت دانست و با اشاره به این که بسیاری از قبایل آن دوران، قدرت را منحصر در خود می دانستند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در جنگ بدر به کفار نشان داد که ۳۱۳ نفر از یاران راستین رسول الله صلی الله علیه و آله بدون تجهیزات نظامی، در مقابل گروه چند هزار نفری تا بن دندان مسلح با تجهیزات فراوان به پیروزی رسیدند.

وی شکوه و عزت پیروزی رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی را نیز نمونه ای از تجلی قدرت الهی برشمرد و یادآور شد: ملتی که قوت و قدرت را از آن خدا می بیند، در مقابل رژیم بعث و حامیان جهانی آن که تا بن دندان خود را مسلح ساخته بودند، به پیروزی رسیدند. کسی که توکل به خدا دارد، قدرت را تنها از آن خدا و نیروهای ایمانی می بیند.

حجت الاسلام الیاسی استقلال در عزت را سومین تفکر جاهلی برشمرد و اذعان داشت: پیش از بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله افراد تصور می کردند که هرکسی پول، جایگاه، قبیله و عده و عده دارد، قدرت و عزت دارد.

وی در اشاره به آیه شریفه »إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا« آیه ۶۵ سوره یونس، با تأکید بر این که عزت تنها از آن ذات اقدس الهی است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه ۸ سوره منافقون می‌فرماید؛ »وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ«، و حال آنکه عزّت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است (و ذلّت خاصّ کافران) ولیکن منافقان از این معنی آگاه نیستند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به نمونه های عزت مندی در پناه الهی، سید الشهدا علیه السلام را نمونه کامل این عزت مندی توصیف نمود و خاطرنشان کرد: امام حسین علیه السلام عزت‌مندی را در پناه خدا دید و با شهادتش عزیز دو عالم شد. خداوند متعال در روز قیامت پاداش عظیمی را به زائران امام حسین علیه السلام اعطا می‌کنند.

حجت الاسلام الیاسی دنیا مداری مردم در دوران جاهلیت را از دیگر تفکرات پیش از بعثت دانست و اظهار داشت: مردم جاهلی پیش از بعثت، تمام هم و غم، دلخوشی و سرمایه خود را در دنیا می‌دیدند و توجه نداشتند که دنیا صرفا بازار سرگرمی و پنجره‌ای از جلوه زیبایی‌ها و تظاهرهای دنیایی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha