دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست آشنایی با ویژگی ها و امتیازات کتاب مغنی الاریب

حوزه/ نشست آشنایی با ویژگی‌ها و امتیازات کتاب «مغنی الاریب» در مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست آشنایی با ویژگی‌ها و امتیازات کتاب «مغنی الاریب» و استماع دیدگاه‌های اساتید با حضور اساتید درس مغنی حوزه علمیه قم در سالن جلسات امام خمینی(ره) مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد.

حجت الاسلام قربانی در این نشست با اشاره به اینکه اساتید در تدوین کتاب مغنی مشارکت داشتند، اظهار کرد: خوشبختانه اساتید جایگاه مولف و خود کتاب مغنی در عرصه ادبیات را می‌شناسند.

وی با بیان اینکه علما از قدیم این کتاب را به عنوان متن درسی پذیرفته‌اند، مطرح کرد: کتاب مغنی یک کتاب و علم میان رشته‌ای برای پیوند دادن علوم نحوی با علوم قرآنی است.

این استاد حوزه ادامه داد: اگر جایگاه این کتاب به درستی تبیین نشود، انتظارات اشتباهی از آن به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه در تالیف این کتاب با سه محدودیت عمده مواجه بودیم، عنوان کرد: تلاش کردیم اصالت و اسم مولف این کتاب محفوظ باشد و عینا دستی در محتوای آن نبریم.

حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه نقد کتاب‌ها در مسیر رشد و تقویت کتب است، خاطرنشان کرد: بخشی از پیشنهادات ارائه شده نیز در دستور کار قرار دارد که با اختصاص زمان، محقق خواهند شد.

نشست آشنایی با ویژگی‌ها و امتیازات کتاب «مغنی الاریب» برگزار شد

حجت الاسلام کریمی نیز با بیان اینکه خلاصه کردن ۸ باب کتاب مغنی در ۲ باب یکی از محاسن این کتاب است، خاطرنشان کرد: همچنین مقدمه نخست کتاب و فلسفه نگارش این کتاب از دیگر محاسن آن است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از محتوای این کتاب ناقص شده است، تصریح کرد: یکی از منابع موثر اشعار عربی هستند که متاسفانه در مواردی این اشعار حذف شده‌اند.

حجت الاسلام شاهرخ با بیان اینکه باید مسئولین مدارس و مدیران آموزشی نیز در جریان تغییرات کتب درسی قرار بگیرند، یادآور شد: برخی از کتاب‌ها مطالب و محتوای قوی‌ای دارند ولی کتاب آموزشی نیستند، ولی تالیف نسخه آموزشی آن، اقدام شایسته‌ای است.

حجت الاسلام رضوانی نیز با اشاره به اینکه تمام مطالب کتاب برای طلبه نیاز و واجب است، ولی متاسفانه تعداد ساعات کافی نیست، بیان کرد: مطالب این کتاب مطالب سنگینی است و برای تفهیم آن نیازمند اختصاص زمان لازم است.

وی با بیان اینکه در بحث ادبیات عملی مشکلاتی داریم، ابراز کرد: هنوز در بحث ادبیات عملی آن اقدامی که باید و شاید را انجام نداده‌ایم.

حجت الاسلام بادفر با اشاره به اینکه کتاب مغنی مقدمه بسیار قوی و مفیدی دارد، اظهار کرد: این مقدمه موجب می‌شود طلبه در مقابله کتاب نایستد و از محتوای آن استفاده کند.

حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه گروه‌های علمی برای این کتاب نیز باید فعال شود، مطرح کرد: این گروه می‌تواند به بسیاری از سوالات و مشکلات پاسخ دهد.

حجت الاسلام کرفی با اشاره به اینکه کتاب مغنی باید کمی تحلیل محورتر باشد، عنوان کرد: همچنین در برخی از کتب، تدوین یک کتاب استاد می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه این کتاب می‌توانست پژوهشی‌تر باشد، خاطرنشان کرد: با پژوهشی‌تر کردن مطالب می‌تواند برخی اجمالات کتاب را رفع کرد.

همچنین حجت الاسلام کفیل با اشاره به اینکه بازنگری این کتاب به دلیل تدریس ۸ باب آن است، تصریح کرد: باتوجه به محدودیت زمانی موجود، برخی از مطالب گذشته حذف و برخی مطالب جدید اضافه شد.

وی با بیان اینکه در واقع کتاب جدید، گلچینی از مباحث گذشته است، یادآور شد: در حذف مطالب وسواسی وجود داشته و با حساسیت نسبت به این موضوع برخورد شده است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در کتاب جدید نظر شیعی محور قرار گرفته است، بیان کرد: حداقل تصور راجب کتاب مغنی الاریب این است که این کتاب نسبت به کتب گذشته یک گام رو به عقب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی نیز در سخنانی با بیان اینکه هیچ کتابی بدون انتشار دو نسخه پیش چاپ، منتشر نخواهد شد، اظهار کرد: ارتباط گیری و اطلاع‌رسانی به مدیران مدارس نیز در دستورکار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه پشتیبان اساتید است، مطرح کرد: راه اندازی تالار گفت‌وگو برای مباحث و دروس نیز در دستورکار قرار دارد.

مسئول دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه در پایان تاکید کرد: نقد کتب و پیشنهادات می‌تواند تاثیر بسیاری در کیفیت آثار داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha