یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

حوزه/ رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه در فراخوان جدید ۵۳۵ نفر متقاضی هیئت علمی در دانشگاه قم هستند، گفت: استادی که معلم ارزش و خیر نباشد، نمی‌خواهیم و جذب نمی‌کنیم، چراکه اعتقاد داریم استادی می‌تواند موفق باشد که در کنار برجستگی‌های علمی، برجستگی‌های عملی و اخلاقی نیز داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در نشستی که در دانشگاه قم به منظور هماهنگی بیشتر کمیته‌های علمی، کمیته بررسی صلاحیت‌ عمومی و اعضای هیئت اجرایی جذب این دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: بلافاصله پس از پایان یافتن مهلت ثبت نام متقاضیان هیئت علمی در دانشگاه‌ها در ۱۹ شهریور ماه، هیئت اجرایی جذب دانشگاه قم تشکیل شد و مقرر شد که در این جلسه همه اعضای اصلی کمیته‌های علمی و صلاحیت عمومی و اعضای هیئت اجرایی جذب و همچنین رؤسای محترم دانشکده‌ها حضور داشته باشند تا همفکری و هماهنگی‌های لازم درباره مراحل مصاحبه‌های علمی و عمومی متقاضیان جذب انجام پذیرد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که یک انتخاب اصلح داشته باشیم، در واقع وظیفه شرعی و اخلاقی و قانونی ما این است که سازوکاری را طراحی کنیم که بتوانیم فرد اصلح علمی و عمومی را به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه قم انتخاب کنیم.

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: از طریق رقابتی که بین متقاضیان وجود دارد و همچنین سنجش کارنامه علمی و عمومی، بررسی ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های آن‌ها در دو عرصه علمی اعم از پژوهشی و فناوری و آموزشی و همچنین عرصه عمومی، شأن استادی، صلاحیت برای معلمی و در نهایت صلاحیت برای سکانداری تربیت علمی و عملی دانشجویان، این افراد انتخاب خواهند شد. ما باید بدانیم که دانشجویان گراسنگ‌ترین امانت مردم در دست ما هستند، بنابراین باید تلاش کنیم که افرادی امین برای تعلیم و تربیت آنان انتخاب کنیم.

وی گفت: وظیفه دانشگاه و اعضای هیئت علمی، تربیت علمی و عملی جوانان این مرز و بوم است، جوانانی که نه تنها تمام امید و سرمایه و هستی پدر، مادر و خانواده‌هایشان هستند که امید و سرمایه اصلی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی‌اند. ما باید تلاش کنیم امانت‌داران خوبی باشیم. و بتوانیم آنان را افرادی مفید و کارآمد برای جامعه و توانمند در حل مسائل کشور تربیت کنیم، طبیعتا تربیت آن‌ها نیازمند حساسیت ویژه در جذب اعضای هیئت علمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی اظهار کرد: عضو هیئت علمی به معنای واقعی کلمه معلم است، ما در حقیقت معلم را انتخاب می‌کنیم، معلم یعنی کسی که کار خدایی می‌کند؛ زیرا خداوند خودش را به عنوان معلم معرفی می‌کند: "و علّم آدم الاسما". معلمی شغل و کار انبیاء است، در آیات متعددی از قرآن کریم پیامبران به عنوان معلمان حکمت و مربیان تربیت و تزکیه آدمیان معرفی شده‌اند: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبین‏». رئیس دانشگاه قم خاطر نشان کرد: کمیته‌های علمی و عمومی دو وظیفه اصلی و عمده دارند: نخست دقت در انتخاب اصلح و دوم سرعت در انتخاب. ما باید با سرعت و دقت تکلیف متقاضیان جذب هیئت علمی را مشخص کنیم که چه کسی در دانشگاه قم، جذب می‌شود و چه کسی جذب نخواهد شد و این کار از مصادیق حق الناس است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی تصریح کرد: کار گروه علمی متشکل از رئیس دانشکده، مدیر گروه مربوطه و نماینده هیئت اجرایی جذب و حداقل دو نفر هیئت علمی متخصص آن رشته است که کارنامه علمی آن فرد را بررسی می‌کنند و باتوجه به معدل‌گیری و نمراتی که می‌دهند، سه برابر ظرفیت اعلام شده برای بررسی صلاحیت عمومی معرفی خواهند شد و در مرحله نهایی هیئت اجرایی جذب دانشگاه اولویت‌ها را مشخص کرده و برای مرکز جذب وزارت علوم ارسال خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما در اینجا تأکید ویژه داریم که در یک میدان رقابت واقعی افراد اصلح انتخاب شوند، حداقل سه نفر در هر دو بُعد علمی و عمومی برای یک رشته انتخاب شوند.

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: خوشبختانه دانشگاه قم مورد اقبال متقاضیان جذب واقع شده است، به‌طوری که در فراخوان شهریور ماه سال جاری، از میان ۱۳ هزار و ۱۰۰ نفر برای جذب هیئت علمی در بیش از ۱۴۰ دانشگاه‌ تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۵۳۵ نفر متقاضی جذب در دانشگاه قم شده‌اند در حالی که ظرفیت تأیید شده برای دانشگاه قم ۲۲ نفر است. این رقم بسیار بالاتر از میانگین دانشگاه‌های جامع وزارت علوم است و این رقابت سنگینی است و به این معناست که میان هر ۲۴ نفر یک نفر را می توانیم انتخاب کنیم و البته این امر، دست ما را باز می گذارد که بتوانیم بهترین ها را انتخاب کنیم. بنده تأکیده می‌کنم که همه این ۵۳۵ نفر ذی حق‌اند باید با نهایت وسواس و دقت مورد ارزیابی قرار بگیرند و این کار هر چند زحمات زیادی برای کمیته‌های علمی و عمومی دارد اما فرصت خوبی است برای دانشگاه که بهترین‌ها را انتخاب کند.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی افزود: تأکید ما به کمیته های علمی این است که نهایت دقت خود را داشته باشند و بی طرفی خود را در این انتخاب اعمال کنند، سو گیری نسبت به افراد نداشته باشند. رییس دانشگاه قم با بیان اینکه افرادی که به عنوان هیئت علمی جذب می شوند باید شخصیت‌های علمی، معتقد به نظام، باورمند به ارزش‌ها و به معنای واقعی کلمه «معلم خیر» باشند، تاکید کرد: بنده با صراحت اعلام می‌کنم استادی که معلم ارزش و خیر نباشد، نمی‌خواهیم و جذب نمی‌کنیم، چراکه اعتقاد داریم استادی می تواند موفق باشد که در کنار برجستگی‌های علمی، برجستگی‌های عملی نیز داشته باشد و معلم فضیلت باشد، این برای مااصل است.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی اظهار کرد: باتوجه به بُعد بین‌المللی دانشگاه قم، حداقل انتظار ما این است که متقاضیان جذب هیئت علمی در دانشگاه قم، تسلط بر یکی از زبان‌های عربی و انگلیسی را داشته باشند، زیرا دانشگاه قم میزبان قریب به ۴ هزار دانشجوی خارجی است و افزون بر آن تعاملات بین‌المللی گسترده‌ای هم داریم؛ طبیعتاً استاد و مدرس ما نیز باید توانایی انتقال معارف و ارزش‌های اسلامی و توانایی انتقال علم به زبان‌های مختلف را داشته باشد.

در این جلسه دکتر گندمکار دبیر جذب دانشگاه قم نیز ضمن توضیح قوانین و مقررات مربوطه به اعضای حاضر در جلسه، گفت: باید دقیقا در این گزینش براساس قانون عمل شود، عدالت در عمل به قانون بدون سو گیری، بدون طرفدارری و جانبداری از افراد باشد و اصلح و بهترین افراد انتخاب شوند.

وی افزود: مرحله غربالگری براساس مقررات مرکز جذب در دبیرخانه و سنجش علمی و عمومی در کارگروه‌های مربوطه باید انجام شود. دبیر جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: براساس مقررات، کمیته‌های علمی و کارگروه بررسی صلاحیت‌های عمومی سه برابرظرفیت را باید به هیئت اجرایی جذب معرفی کرده و هیئت اجرایی جذب مجددا افراد را براساس اولویت‌ها به مرکز جذب وزارت علوم معرفی خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha