یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
یادداشت

حوزه/ در منابع فقهی از فقیه مبتکر و کم‌نظیری مثل مرتضی انصاری با عنوان «شیخ»‌ یاد می‌شود؛ عنوانی که اگر الان به هر طلبه‌ای گفته شود، احساس توهین می‌کند! خود شیخ مرتضی انصاری به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفی) از او با عنوان «شیخنا المعاصر» یا «الفاضل المعاصر»، یاد می‌کرد!

خبرگزاری حوزه | در دنیای قدیم، القاب دیوانی و سیاسی از سوی پادشاه یا دربار پادشاهی اعطا می‌شد که تابع جایگاه سیاسی و حاکمیتی افراد و بیانگر وظایف خاص آنان بود؛ اما القاب علمی، عموماً‌ (جز موارد خاص) از سوی جامعه علمی به افراد اعطا می‌شد و جامعه علمی نیز در اعطای عناوین و القاب علمی حساسیت بیشتر و ویژه‌تری نسبت به دنیای جدید داشتند.

به عنوان مثال، به افراد صاحب‌نظر در علوم حقیقی «حکیم» می‌گفتند و افرادی را که دنبال وصول به چنین جایگاه و مقامی بودند، «دوست‌دار حکمت» یا «فیلاسوفیا = فیلسوف» می‌نامیدند.

یا به افرادی که توانایی فهم برهانی حقایق را داشتند «محصِّل» گفته می‌شد. به همین دلیل، افراد یا عالمان قشری‌مسلک و اخباری‌گرا، «محصِّل» به شمار نمی‌آمدند.

گذشتگان به محقق و حدیث‌شناس کم‌نظیری چون محمدبن یعقوب کلینی، عنوان «ثقة الاسلام» می‌دادند. صاحب جواهر، فردی مثل علامه حلی را با لقب و عنوان «فاضل» یاد می‌کرد.

خواجه نصیرالدین طوسی در شرح اشارات هر جا که می‌خواهد به نقد یا توضیح دیدگاه فخر رازی (از متکلمان و فیلسوفان و اندیشمندان کم‌نظیر جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» یاد می‌کند.

در منابع فقهی از فقیه مبتکر و کم‌نظیری مثل مرتضی انصاری با عنوان «شیخ»‌ یاد می‌شود؛ عنوانی که اگر الان به هر طلبه‌ای گفته شود، احساس توهین می‌کند! خود شیخ مرتضی انصاری به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفی) از او با عنوان «شیخنا المعاصر» یا «الفاضل المعاصر»، یاد می‌کرد!

اما امروزه، در مراکز علمی (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوین علمی پرطمطراق آنقدر رنگارنگ شده است که اصل علم و اندیشه در آن میان، رنگ باخته است!

عنوان‌بافی و لقب‌تراشی یکی از کارکردهای مریدان و شاگردان به ویژه مریدان شاغل در فضای مجازی شده است. فی المثل، اگر به یک استاد دانشگاه یا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زیاد، بسیار ناراحت شده و در صورتی که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنین لقبی می‌دهند،‌ آن را «توهینی بزرگ» به شمار می‌آورد!

یا اگر به یک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت می‌شود و آن را نشانی از جهل و نادانی یا غرض‌ورزی و حسادت گوینده می‌داند.

امروزه باز عنوان‌دهی و لقب‌فروشی به جایی رسیده است که هیچ کس به القابی کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آیت‌الله» و «علامه» و احیانا «آیت‌الله العظمی» و ای چه بسا «آیت‌الله العظمی فی الدارین» و ... راضی نیست!

احمدحسین شریفی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کریمی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    4 0
    سلام علیکم آقای شریفی به جای اینکه این یادداشت ها رو برای طلبه ها به اشتراک بگذارید لطفا با مسئولین مربوطه این مطالب را گوشزد کنید که کار از ریشه درست شود وگرنه طلبه ها هم دنبال مدرک نبودند ولی به تدریج همه مدرک گرا شدیم
  • کهربایی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    3 0
    جناب شریفی به جای اینکه اینقدر به حوزه انتقاد وارد کنند خوب هست کمی به محیط کاری خودشان انتقاد کنند که الآن این وضع دانشگاه قم در شأن قم است؟ چرا وضع دختر و پسر دانشجو را سامان نمی دهید از نظر عفاف، حجاب، غیرت، حیاء و.... آقای شریفی دانشگاهی که شمای روحانی رئیسش هستی نباید جوانان را اینگونه تربیت کند! فتأمل
  • آگاه IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 0
    یک نگاهی به محیط اطراف خود بکنید ببینید آدمی که برای سومین بار متوالی در درس باصطلاح خارج خود، بی پروا دم از حمایت بهائیت ملعون در شهر قم می زند چه کسی است. چرا این فرد رسوا و طرد نمی شود. حمایت سه باره از یک جریان استعمار ساخته جاسوس و و طن فروش و توطئه گر جای تعجب ندارد! ایشان همانند مهره نفوذی انگلیس در سیستان و بلوچستان است. همنوائی هر دو در حمایت از بهائیت آن هم به صورت نوبتی خیلی عجیب است! آن وقت این فرد رساله توضیح المسائل هم چاپ کرده. بعد از تذکر مراجع محترم بایستی عذرخواهی رسمی و علنی می کرد ولی متاسفانه حرفهای سابق خود را تکرار کرد. خیلی باید مراقب نفوذ بود. خیلی!
  • ۶ IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    البته خود حوزه های علمیه دست کمی از طلاب ندارند از عنوان دکتر حجت السلام که بگذریم حوزه های علمیه هم کلاس کذاشته اسم عوض کرده واز عناوینی مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب مرکز تخصصی و فوق تخصصی فقهی مدیریت ونظارت راهبردی و ده ها عناوین طول ودراز دیگر