دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دفاع مقدس

حوزه/ یکی از فیلم های همچنان جذاب و پرطرفدار مرتبط با حوزه دفاع مقدس که رنگ و لعابی طنزگونه نیز دارد، فیلم "لیلی با من است" به کارگردانی کمال تبریزی است که در سال ۷۴ تولید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، محمود عزیزی، شهره لرستانی و رحمان باقریان در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند و نکته حائز اهمیت این که کمال تبریزی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی این اثر را نیز بر عهده داشت.

داستان فیلم از این قرار است که مردی به نام صادق مشکینی، فیلمبردار تلویزیون است و از جنگ و توپ و تانک وحشت عجیبی دارد. او برای تکمیل ساخت خانه نیمه کاره‌اش می‌خواهد از صدا و سیما وام بگیرد و به همین خاطر بر خلاف میل باطنی‌اش مجبور می‌شود که برای ساخت فیلم مستند از فضای جنگ به خط مقدم برود. ترس‌ها و کارهای او در این منطقه فضای کمدی جالبی را می‌سازد که علاوه بر پرداختن به موضوع جنگ، سکانس‌های طنز و جذابی را نیز به تصویر کشیده است.

به تعبیر یکی از منتقدان سینمای ایران، موضوع اصلی و محوری این فیلم سینمایی، بحث تحول یک انسان است؛ تحولی که در بستر جنگ و معاشرت با آدم‌هایی به‌وجود می‌آید که تجربه جنگ را از سر گذرانده‌اند.

بر این اساس باید گفت "لیلی با من است" از معدود کمدی های سالمی ‌است که ارزش‌های دفاع‌مقدس را نادیده نمی‌گیرد و بدون شوخی کردن با واقعیت عظیمی‌ که مرگ انسان‌ها را در جنگ رقم می‌زند، تماشاگرش را به خنده وا می دارد.

کمال تبریزی سال ها پیش در یک گفتگوی مطبوعاتی بیان داشته بود: "به یاد دارم در زمان ساخت، یک آقایی به شدت مخالف فیلمنامه ما بود. ایشان فیلمنامه را خوانده بود و در آن دوران تمام تلاشش را برای مقابله با فیلم کرد. مدعی بود ما می‌خواهیم به جنگ و بسیجی‌ها توهین کنیم یا ارزش‌های دفاع مقدس را زیر سوال ببریم و حس‌هایی از این قبیل که باعث می‌شد با تمام قوا و به‌طور صادقانه مخالفت کند. ولی ما به‌عنوان سازنده چون می‌دانستیم قصد تمسخر نداریم بنابراین مطمئن بودیم این فیلمی می‌شود که اتفاقاً تاثیر خوبی می‌گذارد. به خاطر همین یک نفر و این طرز تلقی خیلی دردسر کشیدیم. من هیچ‌کدام از فیلم‌هایم را به سختی «لیلی با من است» نساختم. به قدری این کار سخت بود و به قدری به موانع می‌خوردیم که اگر حمایت آقای حسین حقیقی که در آن زمان در بنیاد فارابی بودند، نبود به هیچ عنوان نمی‌توانستیم این فیلم را بسازیم. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha