سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از کتابخانه تخصصی علوم حدیث

حوزه/ حجت الاسلام والسلمین معراجی گفت: کتابخانه تخصصی علوم حدیث متعلق به حوزه های علمیه است، گردآوری کتابهای حدیثی همه مذاهب اسلامی در این کتابخانه، در واقع بزرگترین گام عملی تقریبی جهان اسلام در حوزه حدیث پژوهی است.

حجت الاسلام والمسلمین معراجی، رئیس کتابخانه تخصصی علوم حدیث در این برنامه که برخی از رؤسای کتابخانه های تخصصی و پژوهشگران و فضلای حوزه حدیث پژوهی نیز حضور داشتند، ضمن ارائه گزارشی از مخازن این کتابخانه، بر اهمیت توسعه رویکردهای تخصصی این مجموعه تأکید نمود.

رئیس کتابخانه تخصصی علوم حدیث تأکید کرد: با توجه به اینکه این کتابخانه تحت اشراف دفتر آیت الله العظمی سیستانی تاسیس گردیده و با درایت و حمایت های نماینده تام الاختیار ایشان حجت الاسلام و المسملین شهرستانی به فعالیت خود ادامه می دهد این کتابخانه متعلق به حوزه های علمیه است و نظر به گردآوری کتابهای حدیثی همه مذاهب اسلامی در این کتابخانه, در واقع این مجموعه بزرگترین گام عملی تقریبی جهان اسلام در حوزه حدیث پژوهی دانست و الگویی از کتابخانه تقریب محور در عرصه علوم حدیث است.

کتابخانه‌های بزرگ جوامع را مهمترین پایه رشد و توسعه علوم مختلف

حجت الاسلام والمسلمین علی راد از محققان علوم قرآنی نیز در این جلسه، ضمن گرامیداشت اعیاد اهل بیت علیهم السلام، بر اهمیت جایگاه حدیث و کتابخانه‌های حدیثی و تاثیر آن بر علوم اسلامی اشاره و حدیث را مادر علوم اسلامی دانست و اظهار داشت: تمام اندیشمندان و محققان علوم اسلامی همواره به حدیث توجه داشته، عیار اسلامیت علم نیز وابسته به مبادی، منابع و معیارهای داوری آن علم درباره حدیث است.

وی با تأکید بر این که حدیث به عنوان روایتگر سنت و مفسر راستین قرآن کریم از جایگاه سترگ و بی بدیلی در اندیشه اسلامی برخوردار است، اظهار داشت: علی رغم سر ستیز جریان های خرد و کم توان با حدیث؛ روز به روز جایگاه بی بدیل حدیث نمایان‌تر می شود.

مسئول نمایندگی مرکز پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در قم بر اهمیت اشاعه حدیث در جامعه اسلامی تاکید و ضمن اشاره به تاریخ حوزه های علمیه تشیع در گستره بلند و فاخر حدیث پژوهی، کتابخانه‌های بزرگ جوامع را مهمترین پایه رشد و توسعه علوم مختلف دانست و گفت: کتابخانه ها بزرگ و تخصصی نقش مهمی در تالیف آثار سرآمد و ممتاز در حوزه حدیث داشتند؛ قطعا اگر کتابخانه سید مرتضی نبود، خلق آثار حدیثی شیخ طوسی بدون صورت برای او میسور نمی‌شد.

وی ضمن تأکید بر نقش کتابخانه ها در تولید آثار فاخر و ماندگار کتابخانه را مکانی برای تبادل ایده های حدیث پژوهان دانست و ابراز داشت: تاریخ حوزه های علمیه و کتابخانه های تشیع دو تجربه کتابخانه‌ای، اعم از کتابخانه‌های جامع عمومی و کتابخانه های تخصصی را پیش روی ما قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین راد با بیان این که سده جدید و معاصر که عصر تخصص گرایی و تبحر در یک رشته و گرایش است، اهتمام ویژه ای به کتابخانه های تخصصی وجود دارد، اظهار داشت: نقش کتابخانه های حدیثی در حوزه علمیه، نشان دهنده اهتمام حوزه به دانش‌های تخصصی و رویکرد تخصصی آن به علوم حدیث و پژوهشهای حدیثی است.

وی فعالیت کتاب‌خانه‌های تخصصی را نشان گر نگاه تخصصی حوزه علمیه به گستره علم دانش دانست و یاداور شد: کتابخانه ها گذشته، حال و حتی آینده پژوهش های حدیثی را پوشش داده، به نوعی دایره المعارفی سترگ از گذشته و تکاپوهای حدیثی دوران کهن و مسائل، چالش ها و شبهات حدیث پژوهشی در گستره تاریخ است.

مسئول نمایندگی مرکز پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در قم تصریح کرد: کتابخانه های تخصصی علوم حدیث موسوعه مهمی از اندیشه اسلامی در حوزه حدیث پژوهی و زبانی گویا و کارنامه‌ای درخشان از تلاش های پژوهشی محققان حوزه حدیث پژوهی است.

وی با بیان این که در حوزه مطالعات حدیثی، باید همگام با دوران مدرن اهتمام ویژه ای به کتابخانه های تخصصی داشته باشیم، اظهار داشت: با حمایت های مرجعیت معظم حضرت آیت الله سیستانی و با درایت حکیمانه حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی و مدیریت مجدانه حجت الاسلام و المسلمین معراجی، حوزه علمیه اکنون به کتابخانه تخصصی در حوزه حدیث آراسته است، این مهم نشان گر رویکرد گفتمانی تشیع به حدیث پژوهی است.

حجت الاسلام والمسلمین راد در ادامه، گزارشی از وضعیت حدیث پژوهشی در جهان ارائه و کتابخانه تخصصی علوم حدیث را برجسته ترین کتابخانه جهان تشیع و جهان اسلام دانست و ابراز داشت: اهتمام جدی مدیریت کتابخانه در به روز رسانی کتاب ها و آثار، جای سپاس و قدردانی دارد که نمونه آن را حتی در کتابخانه های برجسته حوزه علوم اسلامی و انسانی نمی توان یافت.

وی ضمن تقدیر از اهتمام رئیس و کتابداران کتابخانه تخصیص علوم حدیث در همراهی با پژوهشگران؛ همدلی پژوهشگران و اساتید حدیث پژوه را برجسته ترین ویژگی محققان این مجموعه دانست و یادآور شد: این کتابخانه حرکت خوبی را از تاسیس تا تثبیت طی نموده و برای برداشتن گام های بلند پیش رو نیازمند حمایت های جدی حوزه های علمیه است.

این محقق قرآنی با تأکید بر این که کتابخانه تخصصی علوم حدیث باید به قطب کتاب های حدیث اسلامی در جهان تبدیل گردد، اظهار داشت: این کتابخانه باید از مرجعیت کتابخانه ای در توسعه و اثرگذاری بین المللی برخوردار باشد.

وی شناساندن ظرفیت‌های متنوع و نهفته و پنهان این کتابخانه به طلاب حوزه را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: توسعه ارتباط این کتابخانه با کتاب خانه های تخصصی و کالج های خاورشناسان امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین راد در پایان سخنان خود راه اندازی بخش فضای مجازی و ارائه اندیشه های حدیث پژوهی شیعه و برگزاری نشست‌های تخصصی حدیث پژوهی در محل کتابخانه را از برجسته ترین رویکردهایی مرجعیت بخشی بین المللی دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha